کویت اوراق بهادار خارجی عرضه می کند

برای جبران کسری بودجه؛

کویت برای جبران کسری بودجه ناشی از قیمت پایین نفت، اقدام به صدور میلیاردها دلار اوراق بهادار در بازارهای بین المللی می کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از خبرگزاری فرانسه، اناس الصالح وزیر دارایی کویت در این باره گفت: کویت در سال مالی ۲۰۱۶/۲۰۱۷ که روز ۳۱ مارس به پایان می رسد، تا ۹,۶ میلیارد دلار اوراق بهادار صادر خواهد کرد.

کویت نیز همانند دیگر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس ده ها میلیارد دلار بدهی خارجی خود را برای کسری بودجه استفاده کرده است.

عربستان، قطر، عمان و امارات نیز برای جبران کسری بودجه خود اقدام به فروش اوراق بهادار و یا دریافت وام های سندیکایی کرده اند.

وزیر دارایی کویت در اظهارات اخیر خود سهم اوراق اسلامی صکوک را در این خصوص که نخستین بدهی خارجی کویت در حدود دو دهه گذشته خواهد بود، مشخص نکرده است.

کویت برای نخستین بار بعد ۱۶ سال، از کسری بودجه ۱۵ میلیارد دلاری در سال مالی گذشته خبر داده است.

۹۵ درصد از درآمد دولت در این سال ها از فروش نفت حاصل می شده اما قیمت این ماده ارزشمند در دو سال گذشته حدود ۶۰ درصد کاهش یافته است.

امارات که ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار کویتی و ۳ میلیون خارجی در آن زندگی می کنند نیز با کسری بودجه ۲۹ میلیارد دلاری در سال مالی جاری روبرو شده است.

کویت در سال های مازاد بودجه در هولدینگ هایی که بیشتر در آمریکا، اروپا و آسیا قرار داشتند، حدود ۶۰۰ میلیارد دلار در صندوق ارزی خود انباشت کرده بود.

این کشور همانند دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس تدابیر ریاضتی در پیش گرفته است که شامل آزاد سازی قیمت گازوئیل و نفت سفید و افزایش قیمت بنزین می شود.

اختلاف بر سر قیمت بنزین موجب انحلال مجلس کویت شده است که چند ماه پیش قانونی را برای افزایش سنگین پول برق و آب یارانه ای تصویب کرد اما شهروندان کویت را از پرداخت آن معاف کرد.

ایبنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

6  ×  1  =