سقوط ۴۵ درصدی ارزش پول ملی مصر در پی آزادسازی نرخ ارز

در پی اجرای سیاست آزادسازی نرخ ارز در مصر ارزش پول ملی این کشور در یک روز ۴۵ درصد کاهش یافت.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از بلومبرگ، بانک های مصری برای اولین بار در حال آغاز داد و ستد ارز بدون محدودیت های بانک مرکزی این کشور هستند و در حال قدم گذاشتن در عرصه ای تجربه نشده و نامشخص هستند.

به گفته منابع آگاه که نخواستند نامشان فاش شود، بانک های مصری از امروز قادر خواهند بود ارز را در بازار بین بانکی داد و ستد کنند. بانکداران مصری روز جمعه دور هم جمع شدند تا پیشنهادات خود را با مقامات بانک مرکزی این کشور در میان بگذارند و دستورالعمل هایی را تنظیم کنند که موجب قاعده مند شدن داد و ستد ارز شود.

پس از آنکه سیاستگذاران مصری تصمیم گرفتند که برای جلوگیری از کاهش ارزش دلار و جذب سرمایه گذاری خارجی ارز را شناور کنند، ارزش پوند مصر در روز پنجشنبه در برابر دلار 45 درصد کاهش یافت. این تصمیم در شرایطی اتخاذ شده که مصر به دنبال گرفتن وام 12 میلیارد دلاری از صندوق بین المللی پول است. مقامات مصری معتقدند این تصمیم به بازسازی اعتماد سرمایه گذاران به اقتصاد بحران زده مصر کمک خواهد کرد.

بانک مرکزی مصر هفته گذشته اعلام کرد، انتظار دارد آشفتگی موقتی در بازار ارز این کشور رخ دهد. روز یکشنبه ارزش هر دلار آمریکا به 16 پوند مصر رسید که نسبت به اواخر روز پنجشنبه تغییری نداشت.

هانی فراهت، اقتصاددان ارشد موسسه سی آی کپیتال در قاهره گفت: «بازار در حال حاضر دارد دوره ای از قیمت یابی را سپری می کند و اینکه بانک مرکزی گفته دخالتی در این مرحله در بازار نخواهد کرد امری مثبت است.»

بانک مرکزی مصر پس از انقلاب سال 2011 و برکناری حسنی مبارک، نظارت سختگیرانه ای را بر نرخ رسمی ارز در این کشور اعمال کرده است. اکنون مقامات می گویند، دیگر از ذخایر ارزی کشور برای دفاع از ارزش پوند مصر استفاده نخواهند کرد.

هدف از اجرای نظام ارزی جدید پایان دادن به بازار سیاه ارز است که در طی یک سال گذشته گسترش یافته است. بانک مرکزی مصر نرخ بهره را 300 واحد افزایش داده و به بالاترین رقم در بیش از یک دهه گذشته رسانده است. این بانک همچنین به بانکداران مصری اجازه داده تا برای جذب دلار، اخر هفته ها هم فعالیت کنند.

تسنیم

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  4  =  3