تجمیع بیمه ها نارضایتی خانواده کارگری و کارفرمایی را به دنبال دارد

مقام مسوول:

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارفرمایی ایران می گوید، اگر بیمه درمان تامین اجتماعی با بیمه سلامت تجمیع شود، نارضایتی وسیع جامعه کار کشور را در پی خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، محمد عطاردیان روز یکشنبه در نشستی با موضوع « تجمیع بیمه ها و اصلاح ساختار سازمان تامین اجتماعی» در محل سندیکای شرکت های ساختمانی ایران، افزود: در صورتی که بخش درمان سازمان تامین اجتماعی را با بیمه سلامت ادغام کنیم، سازمان تامین اجتماعی به شیر بی یال و دم تبدیل خواهد شد.

عطاردیان با اشاره به پیشینه ساختار سازمان تامین اجتماعی گفت: این سازمان بر اساس قانون سال 1354 نهادی مستقل است که ارتباطی با دولت ندارد.

وی توضیح داد: بودجه این سازمان ار محل حق بیمه کارفرمایان و کارگران تامین می شود، به طوری که کارفرمایان 23درصد، کارگران هفت درصد و سهم دولت هم سه درصد است که متاسفانه نمی پردازد.

عطاردیان گفت: بنابراین 70 درصد این بودجه از سوی کارفرمایان و 21درصد هم از سوی کارگران تامین می شود و دولت هم سهم 9درصدی خود را نمی پردازد.

وی گفت: متاسفانه دولت با سهم 9درصدی همه اختیارات سازمان تامین اجتماعی را در دست دارد و کارگران و کارفرمایان سهمی در مدیریت این سازمان ندارند.

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارفرمایی ایران افزود: در دولت اصلاحات سه جانبه گرایی در ساختار تامین اجتماعی رعایت می شد، اما در دولت نهم این وضعیت تغییر کرد و شورای عالی تامین اجتماعی جای خود را به هیات امنای تامین اجتماعی داد که یک نماینده کارگر ،یک نماینده کارفرما و هفت نماینده دولت در آن حضور دارند. پیشتر کارفرمایان دارای پنج نماینده ،کارگران 2 نماینده ،یک بازنشسته و دولت هم هفت نماینده داشت. به عبارتی هشت نماینده نیروی کار و هفت نماینده دولت در شورای عالی تامین اجتماعی حضور داشتند.

وی با اشاره به اینکه سازمان تامین اجتماعی در دولت نهم تبدیل به صندوق شد، گفت: این موضوع از سوی دیوان عدالت اداری رد و دوباره به سازمان تامین اجتماعی تبدیل شد.

عطاردیان گفت: اموال زیادی در دولت های نهم و دهم از صندوق خارج شد که هم اکنون وکلای سازمان تامین اجتماعی به دنبال آن منابع به هدر رفته، هستند.

وی گفت: در نشست هفته گذشته که با حضور تشکل های کارگری و کارفرمایی برگزار شد، قرار شده است ساختار تامین اجتماعی عوض شود که این موضوع در حال پیگیری است.
دبیر کل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارفرمایی ایران گفت: سال ها پیش موضوع اصلاح ساختار به کمیسیون اجتماعی مجلس برده شد اما اتفاقی نیفتاد.
عطاردیان در خصوص بدهی دولت به صندوق تامین اجتماعی گفت: این بدهی از نپرداختن سه درصد حق بیمه از سوی دولت، نپرداختن سرانه سلامت برای هر نفر به صندوق که 300 هزار ریال است و همچنین بیمه شدگان جدیدی است که بر سر سفره تامین اجتماعی آورده شده است اما دولت سهم آنها را پرداخت نمی کند.

به گزارش ایرنا، بدهی دولت به صندوق تامین اجتماعی در دولت اصلاحات 56 هزار میلیارد ریال بود که در دولت های نهم و دهم بیش از 10برابر شد و به630 هزار میلیارد ریال رسید و در دولت یازدهم این میزان 2 برابر شد و به یک هزار و 300 هزار میلیارد ریال(130هزار میلیارد تومان) رسید.

**سهم نیروی کار افزایش یافته است
سپس موسی بیات نماینده انجمن مدیران کشور در این نشست گفت: پیشتر سهم بیمه کارفرمایان هشت درصد و کارگران پنج درصد بود که هم اکنون به 23 و هفت درصد افزایش یافته است.
وی ادامه داد: با وجود این افزایش، سهم جامعه کارفرمایی و کارگری کشور در صندوق افزایش نیافته و این در حالی است که بیمه بیکاری هم که باید دولت مسوول آن باشد، بر عهده کارفرمایان است.

بیات، سهم درمان در صندوق تامین اجتماعی را برای امسال 180هزار میلیارد ریال و برای سال 96 معادل 210هزار میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: چرا وزارت بهداشت روی 18صندوق بیمه دست نمی گذارد و می خواهد منابع تامین اجتماعی را تصاحب کند؟
نماینده انجمن مدیران کشور با انتقاد از کسانی که در صدد ادغام بیمه ها هستند، گفت: متاسفانه نمی توان کسری منابع از طرح بیمه سلامت را از سوی منابع جامعه کار جبران کرد.
بیات بودجه سازمان تامین اجتماعی را 720 هزار میلیارد ریال ذکر کرد و گفت: سهم دولت از این منابع 180هزار میلیارد ریال است.
نماینده انجمن مدیران کشور تاکید کرد، صندوق تامین اجتماعی نباید به شکل دولتی اداره شود و نیازمند اصلاح ساختار است.
به گفته این فعال بخش خصوصی، متاسفانه با نشستن کارگران ساختمانی، قالیبافان، مداحان، طلاب بر سر سفره تامین اجتماعی و امتناع دولت از پرداخت سه درصد حق بیمه آنها، سفره تامین اجتماعی هر روز با مشکلات متعددی مواجه است.


**شستا10درصد بودجه را تامین می کند

محمد اشرفی سخنگوی تشکل ها در این نشست گفت: شرکت های سازمان تامین اجتماعی (شستا) فقط 10درصد از بودجه تامین اجتماعی را تامین می کنند و در کل عملکرد موفقی ندارند.
وی تعداد بیمه شده های کشور را بیش از 40 میلیون نفر عنوان کرد و گفت: لزومی ندارد صندوق بیمه تامین اجتماعی که صندوقی خصوصی و متعلق به کارگران و کارفرمایان است زیر نظر وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی برود. به عبارتی صندوقی که با منابع نیروی کار ایجاد شده است چرا باید وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی آن را بگیرد و جبران کسری های طرح بیمه سلامت را بکند.
مساله تجمیع بیمه ها محل اختلاف دو وزارتخانه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر این امر اصرار دارد و می گوید تجمیع بیمه‌ها ضرورت قانونی و مطابق برنامه پنجم توسعه است و باید با همدلی و هماهنگی بدنبال اجرای این قانون باشیم. براساس قانون باید با ادغام تمام صندوق‌ها در بخش‌های مختلف بیمه درمانی، تشکیلاتی تحت عنوان ‘سازمان بیمه سلامت ایران’ ایجاد شود.
از سوی دیگر، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادغام صندوق بیمه تامین اجتماعی به عنوان یک صندوق خصوصی را با سایر بیمه ها به زیان جامعه کارگری کشور می داند و مصداق این ادغام را همانند انحلال سازمان مدیریت و برنامه ریزی عنوان می کند.

ایرنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

74  +    =  80