راه اندازی صندوق سرمایه گذاری ایرانی در لندن/ صدور ۷۲۶ هزار کد معاملاتی خارجی

مدیرعامل سمات مطرح کرد؛

مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی گفت: تاکنون ۷۲۶ هزار کد معاملاتی برای سهامداران صادر شده که این رقم در حال افزایش است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، محمدرضا محسنی امروز در نشستی خبری به توضیحاتی درباره اجلاس پیش رو ACG پرداخت و گفت: این همایش بین المللی متشکل، از شرکت هایی از کشورهای اقیانوسیه و آسیا است که در تاریخ ۱۵ تا ۱۹ آذر ماه برگزار می شود.

مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) افزود: ACG در سال ۱۹۹۷ با ۱۴ شرکت سپرده گذاری تاسیس شد که هم اکنون با ارتقا این تعداد به ۳۴ شرکت، فعالیت خود را دنبال می کند، ایران، چین، کره جنوبی، استرالیا، نیوزلند، قزاقستان، مغولستان، مالدیو، سریلانکا، تایوان، تایلند، پنال و…. اعضای AGC هستند.

وی با اشاره به هدف برگزاری این اجلاس اظهارکرد: حضور ایران و برگزاری این اجلاس به منظور تسهیل ارتباطات و بهبود فضای کسب و کار با جذب سرمایه گذاران خارجی است. همچنین ژاپن عهده دار مسائل تکنیکی و پاکستان عهده دار مدیریت اجرایی این همایش هستند.

محسنی بیان کرد: بیش از ۲۵ کشور با شرکت های معتبر و اصلی سرمایه گذاری در این همایش حضور داند که فرصت خوبی برای معرفی بازار سرمایه و اقتصاد کلان کشور برای بهره وری لازم از آنها است.

وی با اشاره به انتخابات اعضای کمیته اجرای ACG گفت: با توجه به انتخابات پیش رو رایزنی هایی در خصوص عضویت ایران در کمیته اجرایی این گروه انجام شده که امیدوارم این اتفاق رخ دهد تا بتوانیم اقدامات نوینی در بازار سرمایه انجام دهیم.

مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی ادامه داد: لازم به ذکر است که در حاشیه این اجلاس ۲ تفاهم نامه مابین شرکت های سپرده گذاری ایران و ژاپن همچنین ایران و تایوان منعقد می شود.

وی انعقاد تفاهم نامه های مهم را یکی از الزامات توسعه و رشد اقتصاد دانست و گفت: با توجه به حضور سرمایه گذاران خارجی در کشور باید بررسی های دقیق برای انعقاد تفاهم نامه های موثر در اقتضاد داست، به طور مثال امضای تفاهم نامه ایارن و یونان که در چند روز اخیر انجام شد موجب حذف تحریم مجدد بانک صادرات از سوی این کشور گردید که نتیجه آن گسترش تعاملات بانکی و اقتصادی با این کشور خواهد بود.

محسنی با اشاره با آخرین آمار میزان کدهای صادر شده تا پایان مهرماه گفت: کل کدهای صادر شده ۹ میلیون و ۲۷ هزار است و حدود ۲۶ هزار کد سهامدار جدید بیش از ۳۵ هزار کد حقوقی ها و ۷۲۶ کد سهامدارای خارجی صادر شده از سوی دیگر تعداد کل حق تقدم تسهیلات مسکن از سال ۸۹ تا کنون ۱ میلیون و ۲۴۳ هزار کد بوده است.

وی با اشاره به کاهش فرآیند دریافت کد معاملاتی برای سرمایه گذاران خارجی بیان کرد: پس از اخذ مجوز از سوی سازمان بورس اوراق بهادار  تنها ۴۸ ساعت از سوی شرکت سپرده گذاری مرکزی زمان برای اخذ مجوز لازم است.

مدیر عامل شرکت سپرده گذاری مرکزی درباره نرم افزار معاملاتی توضیح داد: نرم افزار معاملاتی  در یک مجموعه منسجم و هماهنگ طراحی شده که در حال حاضر فرایندهای اصلاحی برای رفع نواقص احتمالی و بهره برداری در بازه زمانی کوتاه، بر آن انجام می شود. این نرم افزار کاملا بومی است اگر قرار بر تغییر این نرم افزار از داخلی به خارجی باشد از سوی سازمان بورس باید پیگیری شود. شرکت سپرده گذاری مرکزی با هیچ شرکت خارجی در جهت راه اندازی نرم افزار خارجی نشده است.

محسنی با اشاره به برپایی یک صندوق سرمایه گذاری ایرانی در لندن گفت: از سوی کارگزاری بورس بهگزین یک صندوق سرمایه گذاری در فاز نخست با سرمایه ۵۰ میلیون پوندی در لندن ایجاد می شود اما تمام منابع این صندوق به بازار سرمایه ایران منتقل خواهد شد.

وی با اشاره به برپایی یک صندوق سرمایه گذاری ایرانی در لندن گفت: از سوی کارگزاری بورس به گزین یک صندوق سرمایه گذاری در فاز نخست با سرمایه ۵۰ میلیون پوندی در لندن ایجاد می شود اما تمام منابع این صندوق به بازار سرمایه ایران منتقل خواهد شد.

مدیرعامل سمات مشکل عدم استقبال سرمایه گذاران خارجی از بازار سرمایه ایران را مشکلات اقتصادی عنوان کرد و گفت: مشکل اصلی حضور اندک سرمایه گذاران خارجی در بازار سرمایه ایران به علت نبود زیر ساخت های موجود در شرکت ها نیست شرکت های بورس اوراق، کالا و انرژی قابلیت لازم برای مراودات بین المللی دارند همچنین بورس های مربوط نیست قادر به شروع و ادامه فرایند هستند، مشکل اصلی، مشکلات کلی اقتصاد است در واقع برخی تحریم ها داخلی است نه بین المللی.

در ادامه مطهره مروج مدیر امور ناشران سمات نیز به اهداف بازار سرمایه بیان کرد: یکی از مهم‌ترین اهداف و پروژه‌های بازار سرمایه اتصال به بازارهای سرمایه‌های کشورهای پیشرفته است، تفاهم نامه با کره جنوبی نیز بر این امر تاکید دارد، به دنبال آن هستیم تا سرمایه گذاران خارجی بدون حضور در کشور، با اخذ کد معاملاتی از کشور خودشان در بازار سرمایه ایران سرمایه گذاری کنند، لازم به ذکر است که اسناد خزانه اسلامی در قدم اول از مهم ترین بخش سرمایه گذاری خارجی بشمار می رود.

ایبنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  8  =  72