باید به سوی مشعوف سازی مشتریان پیش برویم

صادق فرامرزی روندهای اصلی پرداخت را در چندین حوزه جداگانه بررسی کرد و با ارائه نمودارهایی به مقایسه سرمایه گذاری های جهانی در فین تک(تکنولوژی در بخش مالی ) طی سالهای اخیر پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از روابط عمومی ایران کیش، مدیر عامل شرکت کارت اعتباری ایران کیش که در سمینار کارت و پرداخت سخنرانی می کرد،  پیش زمینه ها ، محرک ها ی کلیدی، آینده روند و پیامدهای  هریک از اتفاقاتی که در راستای حرکت به سمت فین تک رخ می دهد  را شرح داد .

نو آوری های آینده نگر

وی  ضمن اشاره به نوآوری های آینده نگر، با بیان اینکه مشتریان به تراکنش های بدون دردسر عادت کردند ،تغییر فرایندهای پرداخت را ناگزیر دانست  و تاکید کرد :”تا پیش ازاین  برراضی نگه داشتن  مشتریان توجه داشتیم  اما اکنون باید یک گام جلوتر بیاندیشیم وبه فکر مشعوف کردن مشتریان باشیم .”

فرامرزی افزود:” پیشرفت های تکنولوژی در سخت افزار باعث شده تا درصنعت  پرداخت تسهیل اتفاق بیافتد.نو آوری به طور خاص مستقیما به بخش های شرکتی ورود پیدا کند . خرده فروش ها از ابزارهای راحت پرداخت استفاده کنند.از کارت های اعتباری مهاجرت اتفاق بیافتد و درنهایت  شرکت های پرداخت مجبور شوند که فرایندهای خود را تغییر بدهند و آن را توانمند سازی کنند .”

نسل جدید زیر ساخت ها

مدیر عامل شرکت ایران کیش ادامه داد:”فرآیندهای پرداخت منجربه ایجاد نسل جدید زیرساخت ها خواهد شد و باتوجه به اینکه نوآوری های آینده نگر اتفاق می افتند خیلی از فرایندهای پرداخت حذف می شوند  و سازمان های مربوط به سیستم های مالی ، مجبور خواهند شد  که روش و نگرش استراتژی خود را تغییر دهند .”

وی تاکید کرد  :” در حوزه پذیرندگی که آخرین قسمت پرداخت است نو آوری الزامی است و مشتریان احتیاج به پرداخت های فوری دارند “

جهانی شدن

وی با بیان اینکه اجرای سیستم های پرداخت با سرعت ویژه ای به سمت جهانی شدن گام برداشته است گفت :”ابتکارات و نو آوری با سرعت خاصی با تمرکز بر جهانی سازی پرداخت شکل گرفته است و باتوجه به اینکه چند مورد از شرکت های خاص (دراسترالیا،کانادا ،امریکای لاتین و….)به طور ویژه این کاررا انجام می دهند رقابت خاصی بین کشورها به وجود آمده است .”

مدیر عامل شرکت کارت اعتباری ایران کیش افزود:”دراین میان  رگولاتورها نیز  نیازبه این دارندتا سیستم های خودشان را به روز کنند .رگولاتورها  مجبور می شوند که دامنه نظارت ، تمرکز ، دانش و تلاششان را به حوزه های مختلفی تعمیم دهند  و روش هایی را پیدا کرده تا از مشتریان حفاظت کنند .”

وی اضافه کرد:” طبیعتا پرداخت های سریع؛  پرداخت های غیر نقدی را رشد می دهد و استراتژی بانکها به خاطر این جهانی شدن تغییر می کند.”

فرامرزی در ادامه اشاره کرد:” درآینده، بانک ها و غیربانک ها بیشتر بر کاربرد تکنولوژی  BLOCKCHAIN به جای خدمات ملی تمرکز خواهند کرد و محصولاتی مثل ” بیت کوین “و ارزهای بین المللی که پول نیستند رشد میابد .”

وی افزود:” بانک ها علاقه مند به این هستند که بدانند چه راه هایی  را می توانند پید اکنند تا با کمترین هزینه خود را با جهانی شدن تطبیق دهند .”

وی گفت:”بااین شرایط  کار رگولاتور و بانک ها سخت می شود چرا  که باید به مشتریان نسبت به  صحت اتفاقاتی که  در BLOCKCHAIN می افتند اطمینان بدهند . در گذشته خیلی از کشورها در مقابل” بیت کوین” ایستادند و اجازه ورود آن را به کشور ندادنداما اکنون ناچار به تسلیم شده و این گونه محصولات درکشورشان توسعه یافته است . “

پرداخت های پنهان

فرامرزی افزود: “در آینده، حجم پرداخت های پنهان سرعت بیشتری خواهدگرفت. تراکنش های پنهان در سال 2015، تا  45 بیلیون دلار  رشد پیدا کرد . “

وی با بیان اینکه  “کنیا” بهترین مثال برای کشوری است که در پرداخت های پنهان رشد داشته  است؛ تاکید کرد که پرداخت  های پنهان رشد می یابند و نمی توان جلوی آن را گرفت ، طبیعی است که با این شرایط  در حوزه حفاظت و امنیت و تقلب نگرانی زیادی ایجاد می شود و(رگولاتور) باید فکری به حال آن کند . “

از نفوذبر  داده ها تا BUSINESS TO CUSTOMER

مدیر عامل شرکت ایران کیش  در ادامه با بیان اینکه ارائه کنندگان خدمات پرداخت (psp)تمرکز خود را براعمال نفوذ بر داده ها به منظور ارائه خدمات ارزش افزوده افزایش خواهند داد ،گفت: “پرداخت های شرکتی و کسب و کار مشتری (B2C) (BUSINESS TO CUSTOMER )محرک اصلی حجم پرداخت های فرامرزی  خواهد بود.”

تقلب و محافظت

وی در ادامه با بیان اینکه سرمایه گذاری در ابزارهای احراز هویت و امنیتی به منظور اجتناب از تقلب و نقض داده ها افزایش یافته است گفت:” طبییعی است که با افزایش حجم تکنولوژی وظیفه حفاظت امنیت و جلوگیری از تقلب افزایش میابد  جایی که ” EMV” رشد دارد و ابزارهای کشف FRAUD پیاده سازی نشده باشد معروف به بهشت تقلب است و باید راهکارهای جلوگیری از این تقلب افزایش یابد  پس  نیاز به آنالیز در تراکنش هاست ، قطعا شرکت های پرداخت و رگولاتوری روش های زیادی برای جلوگیری از تقلب های درآینده پیشنهاد می دهند . “

رگولاتورها

فرامرزی با طرح این پرسش که  رگولاتوری در کجای این سیر سریع و بی رحم نو آوری است؟ گفت :”رگولاتورها تمرکز خود را برنو آوری پرورشی و رقابت دلگرم کننده افزایش خواهند داد. رگولاتور مدام باید استاندارد سازی کرده واز طریق نو آوری ایجاد ارزش کند. “

وی درادامه پیرامون این موضوع که بانک ها چگونه به فین تک ها گرایش میابند  توضیح داد :”بیشتر بانک ها در تلاشند تا قابلیت تکنولوژی شان را افزایش دهند بهبود عملیات پرداخت، بهبود خدمات مشتری داشته باشند، ولی در عین حال  ریسک خود را کاهش داده و کمتر هزینه کنند مزیت رقابتی نیز  پیداکنند در حالیکه روش سنتی خود را تغییر ندهند ! طبیعتا این اتفاق نمیافتد !چون  بانک ها باید در حوزه فین تک سرمایه گذاری با ریسک بالا انجام دهند. کما اینکه در بانک های کشورهای توسعه یافته این روند صورت پذیرفته است . آنها برنامه های پرورش دهنده و ارتباط با فین تک ها را در دستورکار قراردادند، البته بانک های ایرانی نیز استراتژی ها را شناختند و دریافتند  که می بایست استارت آپ ها و فین تک ها را بشناسند تصور کلی را رقم بزنند و مرکز نوآوری ایجاد کنند.”

فرامرزی در پایان به لزوم ایجاد یک نقشه راه داخلی و داشتن برنامه مدون در بحث فین تک اشاره کرد و شناخت روش های مدرن پرداخت ، تحقیق و آموزش مداوم را نیزاز سایر مواردی که باید به آن توجه شود بر شمرد .

مدیر عامل شرکت ایران کیش ، برگزاری کلاس و کارگاه ها برای مدیران ارشد ، برنامه های نو آوری ، بهینه سازی داده ها را نیز از جمله پیشنهادات برای رشد در آینده صنعت پرداخت کشورمعرفی کرد. وی همچنین ایجاد هاب پرداخت شاپرک را نکته بسیار مثبتی در کشور دانست و گفت البته باید در حوزه های بین المللی نیز در این رابطه وارد شویم .

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  3  =  1