بانک مرکزی درحوزه سلامت هیچ نقشی ندارد

رییس کل بانک مرکزی:

سیف درپاسخ به انتقادهای رییس کمیسیون بهداشت مجلس مبنی بر بی‌توجهی تیم اقتصادی دولت وبانک مرکزی به تخصیص اعتبارات مصوب مجلس برای پرداخت بدهی های بیمه سلامت،گفت: بانک مرکزی درحوزه سلامت نقشی ندارد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، نوبخت:تیم اقتصادی دولت درتخصیص اعتبارات بیمه سلامت همکاری نمی‌کند/سیف: بانک مرکزی درحوزه سلامت هیچ نقشی ندارد

بدهی بیمه‌ها به مراکز درمانی و داروخانه‌ها از جمله دغدغه‌هایی است که از ابتدای اجرای طرح تحول سلامت مطرح بود، در این میان سازمان بیمه سلامت به عنوان محور اصلی اجرای طرح تحول سلامت در خدمت رسانی به بیمه شدگان مطرح است، سازمان بیمه‌ای که بودجه آن از سوی دولت تامین شده و از آنجا که دولت به دلیل شرایط کشور با مشکلات اقتصادی مطرح است در تامین اعتبارات این سازمان با مشکلاتی روبرو است، از سوی دیگر سایر سازمانهای بیمه ای نیز در پرداخت های خود به مراکز درمانی تاخیر زمانی داشته که همین موضوع خدمات رسانی به بیماران را با مشکلاتی مواجه کرده است.

افزایش بدهی بیمه سازمان سلامت وسایر سازمان های بیمه گر به بخش بهداشت و درمان تا آنجا پیش رفت که به گفته مسئولان وزارت بهداشت و درمان درحال حاضر بسیاری از پزشکان و فعالان عرصه داروسازی و به طورکلی حوزه سلامت پس از گذشت ماه ها فعالیت نتوانستند حقوق و دستمزد خود را دریافت کنند.

البته دولت درجهت جلوگیری از افزایش این بدهی ها در لایحه اصلاح بودجه سال 95 پیشنهاد تخصیص 5 هزار میلیارد تومان از محل فروش اوراق قرضه برای پرداخت بدهی های بیمه سلامت را مطرح کرد که  مجلس این میزان را به 8 هزار میلیارد تومان افزایش داد، اما به گفته رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تیم اقتصادی دولت و بانک مرکزی تاکنون همکاری های لازم درجهت اختصاص این اعتبار را نداشتند این درحالی است که رییس کل بانک مرکزی معتقد است این موضوع هیچ ارتباطی به بانک مرکزی ندارد.

 

سیف: بانک مرکزی وظیفه ای درحوزه سلامت ندارد

ولی الله سیف درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، درخصوص اظهارات رییس کمیسیون بهداشت مجلس مبنی بر بی توجهی تیم اقتصادی دولت و بانک مرکزی در حمایت از طرح تحول سلامت و پرداخت اعتبارات بیمه سلامت، گفت: بانک مرکزی در این خصوص  نقشی ندارد، البته  اگرکاری هم درباره پرداخت اعتبارات بیمه سلامت برعهده بانک مرکزی باشد به طورحتم این اقدامات را با سرعت پیگیری خواهیم کرد.

وی افزود: اما طبق آنچه که مسلم است در رابطه با سلامت، بانک مرکزی وظیفه ای ندارد، البته درخصوص عملکرد تیم اقتصادی باید مسئولان در وزارت اقتصاد و وزیر این وزارتخانه پاسخ دهند، بنابراین تاکید می کنم که بانک مرکزی در پرداخت اعتبارات بیمه سلامت هیچ نقشی ندارد.

رییس کل بانک مرکزی، تصریح کرد: سازمان مدیریت و برنامه ریزی، برنامه دقیقی برای پرداخت بدهی بیمه سلامت و اعتبارات منظور شده دارند وطبق بررسی های به عمل آمده این اعتبارات به زودی پرداخت می شود.

 

انتقاد ازعملکرد جزیره ای مسئولان

اما علی نوبخت  درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به اینکه بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و دارایی برای جلوگیری از تغییر درشاخص های خود همکاری لازم را در اختصاص 8 هزار میلیارد تومان مصوب مجلس برای پرداخت بدهی های بیمه سلامت طی 2 ماه گذشته نداشتند، گفت: باید از معاون برنامه ریزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی پرسیده شود که مشکل کار برای تبدیل اوراق قرضه به ریال برای پرداخت اعتبارات سازمان بیمه سلامت چیست.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات،اسلامشهر و پردیس درمجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متاسفانه مسئولان در کشور جزیره ای عمل می کنند، افزود: برخی مسئولان فکر می‌کنند اگر این منابع از سرمایه کشور کم شود، ممکن است شاخص دیگری تحت تغییر قرارگیرد؛ این درحالی است که این بحث باید در دولت با نظارت شخص رییس جمهور و سازمان برنامه  و بودجه باید تا کنون حل می شد.

نوبخت با تاکید براینکه 2 ماه ازتصویب اختصاص 8 هزارمیلیارد تومان درمجلس برای پرداخت بدهی های بیمه سلامت می گذرد، گفت: متاسفانه تاکنون برای پرداخت این پول هیچ اقدامی نشده است، بنابراین مسئولان و تیم اقتصادی دولت باید پاسخ دهند که مشکل دراین حوزه کجاست؟

وی با بیان اینکه در صورت بی توجهی وزارت اقتصاد و بانک مرکزی به پرداخت 8 هزار میلیارد تومان از اختیارات قانونی درمجلس برای پاسخگویی مسئولان استفاده خواهد شد، تصریح کرد: در حال حاضر برخی واحدها پس ازگذشت 12 ماه از خدمات دهی به مردم هنوز پولی دریافت نکردند، همچنین برخی واحدهای رادیولوژی و آزمایشگاه پس از گذشت 7 ماه هیچ پولی دریافت نکردند؛ ازسوی دیگربه پرستاران، پزشکان و داروخانه ها نیز پولی پرداخت نشده است،بنابراین این عمکلرد دولت و بی توجهی مسئولان به هیچ عنوان قابل قبول نبوده و معنا و مفهومی ندارد.

این نماینده مردم درمجلس دهم با اشاره به اینکه اگر مشکلی وجود داشت دولت نباید پیشنهاد اختصاص 5 هزار میلیاردی را در اصلاحیه لایحه بودجه  سال 95 مطرح می‌کرد، افزود: اما مجلس پس از طرح این پیشنهاد با کمک کمیسیون برنامه و بودجه مجلس این میزان را به 8 هزارمیلیارد تومان افزایش داد؛ بنابراین باید مشکلات تیم های پزشکی را با پرداخت این بدهی ازمیان برد.

نوبخت با بیان اینکه شرکت های تولیدی حوزه سلامت پس از انجام وظایف خود هیچ پولی دریافت نکردند، تصریح کرد: موارد این چنینی در سال اقتصاد مقاومتی اقدام وعمل معنایی نداشته و آیا درست است که دراین شرایط واحدهای تولیدی داخل کشور ماه ها هیچ پول و دستمزدی دریافت نکرده و مجبور به اخراج کارگران شوند؛ دراین شرایط که بیکاری رنج همه مردم است.

رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، گفت: باید مشخص شود که از 2 ماه پیش تاکنون آیا بانک‌ها درپرداخت این اعتبارات همکاری های لازم را وزارت اقتصاد داشتند.

شفاف

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

35  ⁄  5  =