سرنوشت برجام به روایت اوباما

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده آمریکا در واپسین روزهای حضورش در کاخ سفید به دفاع از برجام به عنوان یکی از مهم‌ترین دستاوردهای دولتش پرداخته و گفته دونالد ترامپ در نهایت به ارزش‌های واقعی توافق با ایران پی خواهد برد و آن را خواهد پذیرفت.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، این در شرایطی است که تا به امروز رئیس‌جمهور منتخب آمریکا، رویکرد مثبتی نسبت به توافق هسته‌ای با ایران نداشته است؛ دونالد ترامپ در دوران مبارزات انتخاباتی خود از توافق هسته‌ای ایران با 6قدرت جهانی به عنوان یکی از «بدترین» توافق‌ها یاد کرده و گفته بود، اولویت او کنار گذاشتن این توافق است. او در ابتدا سخن از لغو آن می‌کرد، سپس گفت که این توافق باید اصلاح و بازبینی شود اما پس از اعلام نتایج انتخابات آمریکا، موضع‌گیری‌ای در این خصوص نداشته است، اما ولید فارس یکی از مشاوران او پس از انتخابات گفت که احتمال دارد ترامپ، برجام را بازبینی کند. با وجود این اظهارنظرها اما باراک اوباما می‌گوید ترامپ در نهایت برجام را خواهد پذیرفت. او افزود: «این غیرعاقلانه است که این توافق را لغو کنیم.»

 
اوباما در گفت‌وگو با شبکه آلمانی «آ.ار.د» و هفته‌نامه اشپیگل تاکید کرد: «من همواره در بیشتر سخنرانی‌هایم گفته‌ام که شعارهای مبارزات انتخاباتی و کشورداری در اجرا، دو مقوله‌ای کاملا متفاوت از هم هستند. چهره روسای جمهور در تبلیغات و مناظره‌های انتخاباتی نسبت به زمانی که کار اجرایی را آغاز می‌کنند، کاملا متفاوت است.» اوباما درباره توافق هسته‌ای ایران و اظهارات ترامپ در این باره نیز گفت: «سخنان زیادی در این باره گفته شده است و ما کار بزرگی کردیم. بسیاری از افراد بر این باور بودند که ایران به تعهدات خود عمل نخواهد کرد اما اکنون یک‌سال از توافق وین گذشته و حقیقت آن است که ایران هر آنچه را که تصمیم به انجامش داشت، انجام داده است.» رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا ادامه داد: «ما بدون وارد شدن به جنگی دیگر و با کمک دیپلماسی توانستیم برنامه‌های هسته‌ای ایران را کنترل کنیم. این دستاورد بزرگ با کمک و همراهی جامعه بین‌الملل رقم خورد و در نهایت معتقدم که ترامپ به ارزش‌های آن پی خواهد برد و آن را به رسمیت خواهد شناخت.»همچنین اوباما پیش‌تر در تاریخ ۱۴ نوامبر و در اولین کنفرانس مطبوعاتی خود پس از پیروزی ترامپ در انتخابات نیز درخصوص برجام پیش‌بینی کرد که بر هم زدن توافق هسته‌ای ایران (برجام) دشوار باشد. از سوی دیگر چاک شومر، رهبر اقلیت دموکرات سنای آمریکا نیز درخصوص برجام در دوره ریاست‌جمهوری ترامپ گفت: «صرف اینکه او با باراک اوباما درباره توافق هسته‌ای مخالفت کرده است به این معنا نیست که با ترامپ برای بی‌اثر کردن این توافق همکاری می‌کند.» به گزارش «ایرنا» به نقل از پولیتیکو، شومر که سال گذشته میلادی جریان ضدبرجام را هدایت می‌کرد تاکید کرد که همچنان درباره توافق هسته‌ای ایران و 1+5 رویکرد «شکاکانه» دارد اما بر این باور است که «لغو آن در حال حاضر اشتباه است». چاک شومر از معدود سناتورهای دموکرات است که مواضعی مغایر با این حزب اتخاذ کرد و در تصویب طرح ضدایرانی کنگره با جمهوری‌خواهان همراه شد.

دنیای اقتصاد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

10  ×  1  =