تک‌نرخی شدن ارز در ایران به برقراری رابطه با بانک‌های خارجی بستگی دارد

معاون بانک مرکزی در گفتگو با بلومبرگ:

معاون بانک مرکزی در گفتگو با بلومبرگ با لازم دانستن مشارکت بانک‌های اروپایی در احیای اقتصاد ایران، گفت: «تک نرخی کردن قیمت ارز به صورت بلندمدت و پایدار» نیز نیازمند روابط کارگزاری خوب با بانک‌‌های بزرگ است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از بلومبرگ، بانک‌های ایرانی تلاش می‌کنند تا با دیگر بانک‌های جهان ارتباط برقرارکنند.

پیمان قربانی، معاون رئیس کل بانک مرکزی ایران با بلومبرگ در حاشیه کنگره بانکداری اروپا در فرانکفورت گفت: «بانک مرکزی (ایران) احساس نیاز کرد تا موضوعاتی که بانک‌های ما با آن مواجهند را مطرح و حل کند…گام‌های خوبی برداشته شده است.»

به گفته فعالان اقتصادی، روش‌های قدیمی و غیرشفاف موانعی برای بانک‌های خارجی که در حال بررسی همکاری با ایران هستند، ایجاد کرده است. بانک‌های بزرگ اروپایی هنوز از ازسرگیری روابط تجاری با ایران به علت پابرجایی تحریم‌های آمریکا در فعالیت‌های غیرهسته‌ای این کشور بیم دارند. مقامات ایرانی می‌گویند تردید بانک‌های بزرگ خارجی، مانع اجرای طرح‌هایی است که به اقتصاد ایران کمک می‌کند و این درحالی است که ایران کاملا به تعهدات خود عمل کرده است.

رضا سلطان‌زاده، عضو هیئت مدیره بانک خاورمیانه گفت: بانک‌های خارجی بزرگ اکثرا «به علت عملکرد داخلی بانک‌های ایرانی» از همکاری با آنها امتناع می‌کنند.

وی افزود: سیاست‌گذاران «اقدامات بسیار خوبی» در رابطه با نرخ کفایت سرمایه و فرآیندهای مقابله با پولشویی انجام داده‌اند و بانک‌ها به سختی برای تبعیت از این اقدامات کار می‌‌کنند.

سلطان‌زاده گفت: تعدادی از بانک‌های کوچک مورد حسابرسی قرار گرفته‌اند تا «اطمینان به سیستم بازگردد… اما این برای بانک‌های بزرگ‌تر زمان‌بر خواهد بود.»

ایران دو نرخ برای دلار دارد، یکی نرخ رسمی و دیگر نرخ مورد استفاده در بازار. اجرایی شدن توافق هسته‌ای در ماه ژانویه طرح یکسان‌سازی نرخ ارز را به تکاپو انداخت اما به گفته قربانی، «تک نرخی کردن قیمت ارز به صورت بلندمدت و پایدار» نیز نیازمند روابط کارگزاری خوب با بانک‌‌های بزرگ است.

وی افزود: «ما در حال برداشتن گام‌هایی هستیم و عجله نداریم… ما می‌خواهیم مطمئن شویم که پیش شرط ها ایجاد شده‌اند.»

قربانی توضیح داد درحالی‌که ایران مشارکت بانک‌های اروپایی برای احیای اقتصاد خود را لازم می‌داند، روابط کارگزاری خود با 240 بانک کوچک و متوسط را گسترش داده است.

این مقام ایرانی در ادامه تصریح کرد در حالی که بانک مرکزی ایران بانک های این کشور را به سوی استانداردهای بین المللی سوق می‌دهد، مجلس ایران نیز در حال برداشتن گام‌هایی برای تقویت استقلال این بانک و اختیارات نظارتی آن است. طرح های قانون بانک مرکزی و قانون بانکداری «به زودی» به مجلس تقدیم خواهند شد.

فارس

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

40  ⁄  10  =