عملکرد بازارهای فرابورس در آبان‌ماه/ معاملات صعودی اوراق بدهی

تعداد ۶ هزار و ۵۱۶ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۴۴ هزار و ۶۴۷ میلیارد ریال طی آبانماه در فرابورس مورد معامله قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، فرابورس ایران ماه گذشته را با رویدادهایی همچون تفکیک هسته معاملاتی فرابورس از بورس تهران، قطعیت معامله یک اختراع در بازار دارایی فکری، عرضه اولیه اسناد خزانه اسلامی مرحله نهم، عرضه عمده ۷,۳ درصد از سهام غیرمدیریتی میدکو و انتقال دو شرکت پالایش نفت تهران و همکاران سیستم به تابلوی دوم بورس پشت سر گذاشت.

در آبان ماه به رغم افت و خیزهای پی در پی در روند معاملات و شاخص کل، اما در مجموع شاهد افزایش حجم، ارزش، تعداد دفعات معاملات و آیفکس بودیم که از سپری شدن ماهی پررونق در فرابورس حکایت داشت.

فرابورس ایران اعلام کرد:‌ تعداد ۶ هزار و ۵۱۶ میلیون ورقه بهادار در ۴۸۶ هزار دفعه در بازارهای فرابورس مورد مبادله قرار گرفت که ارزش آن بالغ بر ۴۴ هزار و ۶۴۷ میلیارد ریال بود و افزایش بیش از ۹۰ درصدی در این متغیرها را نسبت به مهرماه نشان می‌داد.

به‌طور کلی در ۲۱ روز معاملاتی ماه گذشته روزانه شاهد نقل و انتقال ۳۱۰ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۲ هزار و ۱۲۶ میلیارد ریال بودیم.

در همین حال شاخص کل فرابورس نیز که در تاریخ ۱۹ آبان ماه یعنی روزی که نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اعلام شد کمترین رقم در کل آبان را با افت بیش از ۲ درصدی و قرار گرفتن در ارتفاع ۸۱۹ واحدی تجربه کرده بود، در آخرین روز معاملاتی این ماه به رقم ۸۳۳ واحد رسید و با افزایش ۹ واحدی (معادل یک درصد) نسبت به اول آبان ماه روبه‌رو شد.

از سوی دیگر رصد معاملات بازارهای سهام و اوراق بهادار در فرابورس حاکی از آن است بهترین عملکرد ماه قبل را بازار اول با تجربه افزایش ۶۷۱ و ۱۰۱۶ درصدی حجم و ارزش معامله سهام تجربه کرد و پس از آن بازارهای دوم، ابزارهای نوین مالی و بازار پایه در رده‌های بعدی ایستادند.

به ترتیب در بازارهای اول، دوم و پایه تعداد ۲۵۵۶، ۲۰۹۸ و ۱۷۲۴ میلیون ورقه سهم به ارزش ۷۶۹۰، ۸۲۱۸ و ۲۹۲۲ میلیارد ریال دست به دست شد و تعداد دفعات معاملات در این سه بازار نیز ۱۵۱، ۱۶۰ و ۱۰ درصد رشد کرد. در بازار ابزارهای نوین مالی نیز ۱۳۷ میلیون ورقه بهادر به ارزش ۲۵ هزار و ۸۰۹ میلیارد ریال معامله شد که با افزایش ۱۳ و ۵۵ درصدی حجم و ارزش و افت ۸ درصدی تعداد دفعات معاملات همراه بود.

عملکرد ابزارهای مالی زیر ذره‌بین

ماه گذشته اوراق بدهی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و اوراق گواهی تسهیلات مسکن به‌ترتیب به تعداد ۲۵، ۱۱۲ و ۰,۹ میلیون ورقه دادوستد شدند که ارزش آنها ارقام ۲۳ هزار و ۶۷۰، یک‌هزار و ۳۹۹ و ۷۴۰ میلیارد ریال بود.

در این میان به موازات رشد بیش از ۵۰ درصدی حجم و ارزش معاملات اوراق بدهی، شاهد افزایش ۶ و ۸۱ درصدی حجم و ارزش معاملات ETFها بودیم؛ ضمن آنکه اوراق تسه نیز افزایش ۸ و ۲۷ درصدی حجم و ارزش معاملات این اوراق را تجربه کرد.

ایبنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  4  =  1