گزارش خبرگزاری فرانسه از رکورد شکنی کاهش ارزش ریال

خبرگزاری فرانسه در گزارشی از رکورد شکنی کاهش ارزش ریال ایران در مقابل دلار با وجود لغو تحریم ها نوشت.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، این خبرگزاری با اعلام اینکه ریال در روز یکشنبه در ادامه روند کاهشی شش ماه گذشته که منجر به کاهش ۱۹ درصدی ارزش پول ایران در مقابل دلار آمریکا شده است، به پایین ترین نرخ خود رسید به طوریکه هر دلار ۴۱ هزار و ۳۰۰ ریال معامله شد.

این در حالی است که نرخ رسمی دولت هر دلار ۳۲ هزار و ۳۰۰ ریال باقی مانده است.

خبرگزاری فرانسه در این گزارش افزوده است: در ماه ژوئن هر دلار ۳۴ هزار و ۶۰۰ ریال بود اما از زمان انتخاب دونالد ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا و تهدیدات وی برای لغو توافق هسته ای، کاهش ارزش ریال سرعت بیشتری گرفته است. در این میان بانک مرکزی ایران نیز به نظر می رسد بدون هیچ توضیحی، مداخلات خود در این زمینه را کمتر کرده است.

این خبرگزاری در ادامه به نقل از یکی از کارگزاران ارز در تهران ادامه داد: قبلا بانک مرکزی اقدام به تزریق دلار به بازار برای حفظ سطح ریال می کرد اما این تزریق در هفته های اخیر به شدت کاهش یافته است.

بنابراین گزارش، تشدید تحریم های غرب علیه ایران در سال ۲۰۱۲ تأثیر مخربی بر ریال گذاشت به طوریکه قیمت آن در مقابل دلار را از حدود ۱۰ هزار ریال به ۳۵ هزار ریال رساند.

کارشناسان می گویند بیشتر مشکلات کنونی به دلیل ممانعت بانک های جهان برای بازگشت به ایران با وجود لغو تحریم ها است و همین امر ایجاد روابط تجاری و سرمایه گذاری های خارجی را دشوار کرده است.

کارگزار ارز در این خصوص به خبرگزاری فرانسه گفت: بانک های بزرگ بین المللی همچنان از همکاری با ایران ممانعت می کنند و همین امر موجب جلوگیری از بازگشت پول بنزین به کشور می شود.

خبرگزاری فرانسه با اشاره به اینکه، این بانک ها تمایلی به فعالیت در اقتصاد ایران ندارند و علاوه بر این نگران افتادن در دام تحریم های باقی مانده آمریکا هستند، تأکید کرد: در حال حاضر نگرانی از بازگشت تورم بالا است چراکه واردکنندگان مجبورند پول بیشتری برای کالاهای مصرفی و قطعات صنعتی بپردازند.

این خبرگزاری خاطر نشان کرد: این امر می تواند بر یکی از معدود موفقیت های دولت حسن روحانی رییس جمهوری ایران اثر عکس بگذارد که تلاش هایش از انتخابات سال ۲۰۱۳ برای بازسازی روابط تجاری و بهبود مدیریت اقتصادی موجب کاهش تورم از بیش از ۴۰ درصد به ۸,۶ درصد شده است.

 

ایبنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  10