حجم مبادلات تجاری ایران و برزیل به پنج میلیارد دلار می‌رسد

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران اعلام کرد: در جلسه کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و برزیل برای افزایش حجم مبادلات تجاری فعلی دو کشور از دو میلیارد دلار به پنج میلیارد دلار هدف‌گذاری شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از روابط عمومی بانک توسعه صادرات ایران، علی صالح آبادی در تشریح سفر خود به کشور برزیل با اعلام این مطلب افزود: افزایش حجم مبادلات تجاری دو کشور نیازمند توسعه روابط بین بانکی است که در سفر به این کشور با شماری از بانکهای خصوصی و دولتی این کشور وارد گفت و گو شدیم.

وی با اشاره به نشست‌های مشترک بین بانک ها و مقامات سیاسی دو کشور گفت: به دنبال رایزنی‌ها و جلسات متعدد در متن سند کمیسیون مشترک دو کشور بر برقراری روابط کارگزاری بین بانکهای ایرانی و برزیلی تاکید و تفاهم نامه همکاری صندوق ضمانت صادرات دو کشور امضا شد.

صالح آبادی ادامه داد: بانکهای "دوبرزیل"، "کاشیا"، "ایتائو"، "برادسکو" و "بندس" از جمله بانکهایی هستند که بانک توسعه صادرات با آنها وارد مذاکره شد.

وی اقتصاد برزیل را بزرگترین اقتصاد آمریکای جنوبی توصیف کرد و افزود: جمعیت ۳۰۰ میلیونی این کشور و موقعیت جغرافیایی آن به رغم فاصله طولانی از ایران شرایط خوبی را برای صادرات مواد پتروشیمی، نفت خام از سویی و همچنین واردات خوراک دام و طیور و گوشت از سوی دیگر فراهم کرده است.

رایزنی برای توسعه منطقه مکران در سفر به هند

مدیرعامل بانک توسعه صادرات همچنین با اشاره به سفر خود به کشور هند از اعطای خط اعتباری ۵۰۰ میلیون یورویی این کشور به ایران سخن گفت و افزود: این خط اعتباری برای واردات تجهیزات بندرچابهار و توسعه خطوط ریلی کشور در نظر گرفته شده و مقرر شده است که اگزیم بانک هند از سوی این کشور و بانک توسعه صادرات به عنوان یکی از بانک های عامل در ایران از این خط اعتباری استفاده نماید. بخشی از این خط اعتباری با عاملیت بانک صنعت و معدن استفاده شده است.

صالح آبادی در ادامه سخنان خود به مذاکرات اولیه با اگزیم بانک هند برای مبادله خطوط اعتباری ریفاینانس کوتاه مدت اشاره کرده و افزود: این خطوط برای تامین کالاهای اساسی و مواد اولیه کارخانجات کشور پیش بینی شده است.

وی از آغاز گفت و گوها برای برقراری ارتباط با چهار بانک هندی خبر داد و افزود: در همایش تجاری بزرگ ایران و هند، اهمیت گسترش روابط دوکشور تشریح شد و اتاق های بازرگانی دو کشور به بررسی مسائل و موانع پیش روی مبادلات تجاری فی مابین پرداختند.

صالح آبادی با یادآوری جمعیت یک میلیاردو دویست و پنجاه میلیون نفری هند و ظرفیت های بسیار خوب تجاری بین دو کشور به ویژگی‌های بندرچابهار و منطقه مکران در اتصال هند و منطقه قفقاز اشاره و اضافه کرد: اشتراک زیادی در این زمینه با هند داریم و در این خصوص اتاق بازرگانی و همچنین اگزیم بانک این کشور تاکید زیادی بر اهمیت توسعه ریلی و توسعه منطقه مکران داشتند.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات در پایان تصریح کرد: با توجه به سیاست‌های راهبردی نظام در خصوص توسعه سواحل شرقی کشور بویژه منطقه مکران، توجه به سرمایه گذاری در حوزه پتروشیمی در این منطقه و استفاده از فاینانس هند اهمیت راهبردی دارد.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

6  +  3  =