جنگ سرد با روسیه در دقیقه ۹۰

اوباما در آخرین روزهای حضور در قدرت کلید زد

داستان کشمکش روسیه با آمریکا، در آخرین روزهای ریاست‌جمهوری باراک اوباما وارد فاز تازه‌ای شد. در حالی که کمتر از سه هفته دیگر باراک اوباما دولت را تحویل دونالد ترامپ خواهد داد، وی در پاسخ به حملات سایبری روسیه در دوره مبارزات انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور، 35 دیپلمات روسیه را از خاک آمریکا اخراج کرد و گفت تحریم‌های جدیدی هم در نظر گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، به نقل از رویترز، باراک اوباما روز پنج‌شنبه، دستور اخراج ۳۵ دیپلمات روس را از آمریکا صادر کرد و دو سازمان اطلاعاتی روسیه را نیز مورد تحریم قرار داد.

در همین حال، کاخ کرملین اعلام کرده است که مسکو به اقدامات واشنگتن پاسخ متناسب خواهد داد.نهادهای اطلاعاتی و امنیتی آمریکا، ولادیمیر پوتین را متهم می‌کنند که شخصا تلاش‌ها برای دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ از جمله حملات سایبری علیه دموکرات‌ها را هدایت کرده است. باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا که برای تعطیلات به ایالت هاوایی سفر کرده در بیانیه‌ای گفته است: «این اقدامات در پی هشدارهای مکرر خصوصی و علنی به دولت روسیه صورت گرفته است و این اقدامات پاسخی لازم و متناسب به تلاش‌های صورت گرفته برای ضربه زدن به منافع آمریکا است؛ تلاش‌هایی که ناقض هنجارهای مرسوم بین‌المللی است.» اوباما تصریح کرد: «همه آمریکایی‌ها باید نگران اقدامات روسیه باشند.» رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده همچنین تاکید کرد که اقدامات روسیه نباید بدون پیامد باقی می‌ماند. در این‌باره مقام‌های آمریکایی دو ساختمان متعلق به روسیه در نیویورک و مریلند را بسته‌اند. گفته می‌شود ساختمان متعلق به روسیه در مریلند یک ویلا است که دولت آمریکا معتقد است برای کارهای اطلاعاتی از آن استفاده شده است. گزارش‌ها حاکی است که باراک اوباما دستور تحریم سرویس امنیت فدرال روسیه (اف‌اس‌بی) و سازمان اطلاعات ارتش روسیه (جی‌آریو) را صادر کرده است. وی همچنین چهار مقام سازمان اطلاعات ارتش و سه شرکت که به آنها خدمات داده‌اند را نیز مورد تحریم قرار داده است. در همین حال، کاخ سفید روز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: هدف اقدامات سایبری روسیه، تاثیر بر انتخابات، تضعیف اطمینان به نهادهای دموکراتیک آمریکا، ایجاد شک و شبهه درباره روند انتخابات و تضعیف اعتماد به نهادهای دولتی آمریکا بود. این بیانیه اضافه کرده است: چنین اقداماتی غیرقابل قبول هستند و تحمل نخواهند شد. این در حالی است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری منتخب ایالات‌متحده موضع منفعلانه‌ای به این اقدام باراک اوباما نشان داد و گفت وقت آن رسیده که کشور از موضوع حملات سایبری گذر کند، زیرا آمریکا مباحث مهم‌تری دارد.این سخنان در حالی ابراز می‌شود که ترامپ متهم است از وضعیتی که روسیه در انتخابات آمریکا به‌وجود آورده نهایت بهره‌برداری را کرده است. او حتی در زمان کارزارهای انتخاباتی‌اش از روسیه خواسته بود که حملات سایبری بیشتری انجام دهد تا فسادهای بیشتری مشخص شود. البته او بعدها اعلام کرد که وی این سخن را جدی نگفته و تنها قصد مزاح داشته است.

 

واکنش روسیه

روسیه روز پنج‌شنبه لحظاتی پس از اعلام تحریم‌ها، اتهامات حملات سایبری را رد کرد و گفت این اتهامات بی‌اساس است و مسکو دست به اقدامات متقابل خواهد زد. دیمیتری پسکوف، ‌سخنگوی کاخ کرملین گفت: «هدف دولت اوباما تخریب کامل روابط آمریکا و روسیه است.» سخنگوی کرملین تصریح کرد: «مسکو براساس اقدام متقابل، به این اقدامات پاسخ متناسب خواهد داد.»در این راستا شبکه سی‌ان‌ان گزارش داد مقام‌های روسیه دستور داده‌اند مدرسه آمریکایی در مسکو که فرزندان دیپلمات‌های آمریکا، بریتانیا و کانادا در آن تحصیل می‌کردند، بسته شود. دیمیتری پسکوف، سخنگوی رئیس‌جمهور روسیه هم تحریم‌های جدید را «غیرقانونی» خوانده و گفته است مسکو دست به اقدام متقابل خواهد زد.این در حالی است که ماریا زاخاروا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه تاکید می‌کند که پوتین فعلا برای اقدام متقابل عجله‌ای به خرج نخواهد داد و به موقع اقدامات مقتضی را لحاظ خواهد کرد.

 

واکنش‌ها در آمریکا

در حالی که دونالد ترامپ می‌گوید آمریکا نباید وقت خود را درباره این اتهامات تلف کند، جمهوری‌خواهان کنگره از اقدام باراک اوباما دفاع کرده و خواستار تحریم بیشتر روسیه شده‌اند. به گزارش رویترز، پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفت: «روسیه همواره تلاش کرده است به منافع آمریکا ضربه بزند.» وی با این حال تاکید کرد این تحریم‌ها دیر هنگام اعمال شده‌اند.در همین زمینه، جان مک‌کین و لیندسی گراهام دو سناتور جمهوری‌خواه گفته‌اند که قصد دارند در کنگره برای تشدید تحریم علیه روسیه اقدام کنند.

 

دنیای اقتصاد

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  43  =  51