روابط استرالیا و آمریکا در خطر است؟

پس از اعلام تصمیم اخیر دولت جدید آمریکا در خصوص اتخاذ رویکردی متفاوت نسبت به دولت ‘باراک اوباما’ در قبال توافق پذیرش پناهندگان استرالیا در خاک آمریکا، نگرانی ها در کانبرا پیرامون احتمال سرد شدن روابط دو کشور افزایش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، این در حالی است که برخی رسانه ها نیز از یک تماس تلفنی تند و آتشین بین 'دانالد ترامپ' رئیس جمهور آمریکا و 'مالکوم ترنبول' نخست وزیر استرالیا در خلال روزهای پایانی هفته گذشته می دهند.

هر چند ترامپ و ترنبول این گزارش ها را تایید نمی کنند، اما 'واشینگتن پست' اعلام کرده بود، رئیس جمهوری آمریکا با خشم تلفن نخست وزیر استرالیا را قطع کرده است.
تارنمای 'اس.بی.اس' استرالیا روز شنبه به روابط آمریکا و استرالیا پس از این تنش پرداخت و نوشت: وقتی به رابطه بین دو کشور از منظری تاریخی نگاه می کنید در می یابید که کانبرا و واشینگتن همواره از هم پیمانان قدرتمند بوده اند.
'لیندن بی جانسون' سی وششمین رئیس جمهوری آمریکا در بدو ورودش به استرالیا پس از خوش آمدگویی توسط 'هارولد هولت' هفدهمین نخست وزیر استرالیا از اینکه وارد استرالیا شده اظهار افتخار می کند و از 'رشادت های سربازان شجاع و برجسته استرالیایی در ویتنام' تقدیر می کند.
یا به عنوان مثال 'رونالد ریگان' چهلمین رئیس جمهوری آمریکا در یکی از پیام هایش می گوید با آنکه مسافت طولانی بین استرالیا و آمریکا وجود دارد، اما به مدد فناوری و دوستی قدیمی، دو کشور بیش از هر زمان دیگر به یکدیگر نزدیک شده اند.
یا 'بیل کلینتون' چهل و دومین رئیس جمهوری آمریکا در نطقی می گوید ایالات متحده افتخار می کند که بزرگ ترین سرمایه گذار و شریک تجاری استرالیا است.
او همچنین می گوید کشورش از اینکه در کنار استرالیا در جنگ ها شرکت کرده و برای برقراری صلحی پایدار تلاش کرده، افتخار می کند.
و یا حتی 'باراک اوباما' چهل و چهارمین رئیس جمهور آمریکا نیز اذعان می کند که در جنگ علیه گروه تروریستی داعش، استرالیا بزرگ ترین مشارکت کننده است.
اما به نظر می رسد روابط گرم بین دو کشور، متعاقب انتقاد 'دونالد ترامپ' رئیس جمهوری جدید از توافق به عمل آمده بین دو کشور در زمان دولت 'باراک اوباما' رئیس جمهور پیشین آمریکا مورد تهدید قرار گرفته است. توافقی که ترامپ از آن با عبارت 'توافقی گنگ و بی معنا' یاد کرده است.
براساس گزارش روزنامه 'واشینگتن پست'، رئیس جمهوری آمریکا و ترنبول قرار بود در روز شنبه هفته گذشته برای مدت یک ساعت گفت وگویی تلفنی داشته باشند، اما این تماس تلفنی پس از حدود 25 دقیقه به صورت ناگهانی پایان یافته است.
براساس این گزارش، ترامپ، استرالیا را به تلاش برای صادرکردن 'بمب گذاران بعدی بوستون' متهم کرده است و حتی گفته است این تماس تلفنی بدترین تماس از پنج تماس تلفنی است که او در آن روز با دیگر رهبران جهان داشته است.
براساس توافق به عمل آمده پیشین با دولت اوباما، آمریکا قرار بود تا یکهزار و 250 پناهنده از مراکز بازداشتگاهی ویژه نگهداری از پناهندگان در پاپواگینه نو و نائورو را در داخل خاک آمریکا اسکان دهد.
برخی از ناظران سیاسی این توافق را به عنوان پاسخی به تصمیم ماه سپتامبر سال گذشته استرالیا برای اسکان مجدد پناهندگان از السالوادور، گواتمالا و هندوراس در داخل خاک استرالیا تعبیر کرده اند.
اما دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا اکنون توافق به عمل آمده بین دو کشور را به پرسش گرفته است.
وی گفته است: من احترام زیادی برای استرالیا قائلم. من عاشق استرالیا به عنوان یک کشور هستم، اما ما اکنون به مشکلی برخورد کردیم که در آن به هر دلیلی آقای اوباما گفته بود می خواهد احتمالا بیش از یک هزار مهاجر غیر قانونی را که در زندان به سر می برند، بپذیرد و آنها می خواهند این افراد را به داخل کشور بیاورند و من فقط گفتم چرا؟ من فقط می خواستم یک سئوال بپرسم. من می توانم این را از شما بپرسم که چرا؟'
در همین حال 'تام سوئیتزر' از مرکز مطالعات آمریکا در دانشگاه سیدنی گفت در یک قرن گذشته استرالیا همواره خود را در همه مسایل مرتبط با سیاست خارجی با آمریکا هم راستا کرده است. این در حالی است که استرالیا و آمریکا در امور نظامی نیز رابطه ای نزدیک را تجربه کرده اند.
این دو کشور جزو پنج کشوری هستند که گروهی موسوم به گروه 'پنج چشم' را شکل می دهند. گروهی که در واقع هدف از شکل گیری آن ایجاد یک شبکه مشترک اطلاعاتی بین کشورهای عضو است.
و این در حالی است که استرالیا، نیوزیلند و آمریکا به موجب یک پیمان رسمی در زمینه امور امنیتی به نام 'آنزوس' هم پیمان هستند.
آمریکا قرار است امسال به عنوان بخشی از برنامه تقویت کننده استقرار نظامی خود در منطقه مورد مناقشه در دریای جنوبی چین، هواپیماهای نظامی بیشتری را نیز به شمال استرالیا اعزام کند.
از سوی دیگر استرالیا یکی از 10 کشور هم پیمان آمریکا است که در حال خرید هواپیماهای جنگنده 'اف 35' از آمریکا است.
اما 'باب کار' وزیر پیشین امور خارجه استرالیا در گفتگو با 'ای.بی.سی' تصریح کرد: اظهارات ترامپ نشانگر تغییر در روابط بین دو کشور است.
وزیر پیشین امور خارجه استرالیا گفت: ما شاهد آن هستیم که یک رئیس جمهور آمریکا می تواند تحقیر خود نسبت به یک نخست وزیر استرالیا را توئیت کند، آنهم پس از اتفاقی که نخست وزیر استرالیا ممکن است این انتظار را داشته باشد تا به عنوان یک گفت وگوی محرمانه بین دو دوست با آن برخورد شود. این عمل در واقع یک برخورد توهین آمیز با یک رهبر استرالیایی است که بین یک رهبر استرالیایی و یک رهبر آمریکایی سابقه نداشته است. البته این عمل در پی خود با یک توئیت بسیار توهین آمیز هم همراه بود که اصلا ضرورتی نداشت.
و اکنون دولت ترامپ به رغم انتقاد تندش از توافق تبادل پناهندگان با استرالیا می گوید این توافق را مورد بررسی قرار خواهد داد.
'شان اسپایسر' سخنگوی کاخ سفید تاکید کرده است اگر این توافق عملی شود، آمریکا یک سری بررسی های امنیتی کامل را در قبال پناهندگانی که قرار است در خاک آمریکا اسکان یابند، انجام خواهد داد.

 

ایرنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

65  −    =  62