مغفول ماندن تعاملات ارزی مستقیم در بانکداری الکترونیک

اختصاصی/ مدیر عامل شرکت تجارت الکترونیک بانک سرمایه مطرح کرد:

درحال حاضر بانکهای ما به وضع سابق خود در تعامل ارزی مستقیم با دیگر بانکهای جهانی درحال حرکتند اما در بخش بانکداری الکترونیک سطح قابل قبولی نداریم و باید کارشناسان بانکی در روندی از بازآموزی و توانمندسازی قرار بگیرند تا بتوانند با همکاران بین المللی خود به راحتی مراوده کنند.

حامد مجتهدی مدیر عامل شرکت تجارت الکترونیک بانک سرمایه در گفتگو با پایگاه خبری بانکداری الکترونیک در پاسخ به این سوال که در سطح نهادهای پولی، شبکه بانکی کشور ما امروز تا چه حد به مرز بانکداری الکترونیک نزدیک شده است؟ گفت: مدل پیشرفته بانک‌های چابک در تمام دنیا با حداقل شعب و بیشترین ارایه ارزش افزوده آن هم از نوع الکترونیکی به مشتریان است. اما در ایران بانکها با رویکردهای مختلف، به شیوه‌ای نیمه حرفه‌ای، نیمه سنتی از انواع خدمات بانکداری الکترونیک استفاده می‌کنند و بعضاً بانکهایی داریم که در این زمینه پیشرفتهای خوبی هم داشته‌اند، البته جای کار در این عرصه بسیار است.

وی تصریح کرد: نکته مهم و اساسی که نباید از یاد ببریم تفاوت عرصه فناوری اطلاعات با دیگر شاخص‌های مدرنیزاسیون است و آن اینکه در این عرصه، تغییرات به صورت شتابنده و آنی بوده و ما باید به سمت و سویی حرکت کنیم که به شکل پویا و دائمی تغییرات را رصد کرده و متناسب با آخرین و مدرن‌ترین وجوه آن، خودمان را مهیای روزآمد شدن در این حوزه کنیم.
مجتهدی ادامه داد: امروزه بسیاری از بانکها و حتی شرکتهای پرداختی ما از سامانه های به‌روز الکترونیک استفاده می‌کنند، آنچه در این میان مهم است، آنست که باید سرعت تغییرات در میان نهادهای مهم اقتصادی از جمله شبکه بانکی ما در زمینه استفاده از تکنولوژی، شتاب بیشتری بگیرد.

کارشناس اقتصادی و فناوری اطلاعات با اشاره به وضعیت کشور ما در دوران پسا تحریم و ارتباط جدیدی میان نهادهای پولی ما با تشکیلات هم عرض جهانی و نقش تجارت الکترونیک در این بخش گفت: طبیعی است هر اندازه موانع تعاملی ما با دنیا کمتر شود، سرعت انتقال فناوری به کشور نیز کمتر میشود، ما در حال حاضر یا پیشتر از آن در اوج تحریم‌ها هم از فناوری های مورد نیاز استفاده می‌کردیم فقط با این تفاوت که هزینه واردات تکنولوژی گران تمام می‌شد و متناسب با صرفه و صلاح ما نبود.

وی ادامه داد:درحال حاضر بانکهای ما به وضع سابق خود در تعامل ارزی مستقیم با دیگر بانکهای جهانی درحال حرکتند اما در بخش بانکداری الکترونیک سطح قابل قبولی نداریم و باید کارشناسان بانکی در روندی از بازآموزی و توانمندسازی قرار بگیرند تا بتوانند با همکاران بین المللی خود به راحتی مراوده کنند.

مجتهدی در پاسخ به این سوال که برای تقویت این حوزه و عرصه‌های مرتبط با آن همچون بانکداری الکترونیک چه توصیه راهبردی دارید؟ اظهار کرد: مهمترین رویکرد نظام بانکی به طور مشخص، بهره‌گیری از مدل‌های نوین و با استفاده از ابزارهای روزآمد و کارآمد است که سبب کاهش هزینه‌ها و بارهای مختلف می‌شود و در نهایت به دنبال ایجاد یک ساختار چابک است، کاری که ما در بانک سرمایه هم در حال انجام آن هستیم.
وی درپایان خاطرنشان کرد: به طور خلاصه بانکداری الکترونیک باید به کاهش هزینه و افزایش تحرک در پوشش مأموریتهای بانکی بیانجامد. ما در بانک خودمان چشم اندازی را در پیش رو داریم که فناوری‌های نوین یکپارچه را به نفع و رضایت مشتریان بانکی و خلق ارزش افزوده استخدام کنیم، در واقع به دنبال آن هستیم که پروژه‌های مختلف فناوری ارتباطی و اطلاعاتی را به نفع اهداف خود استفاده نموده و بر حسب نیاز مشتری، بانکی پیشرو در راستای ارایه خدمات نوین باشیم.
پایان پیام/

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

80  ⁄  40  =