کربنیکینگ بانکها تاکنون ناکارآمد بوده است/ اقتصاد ایران اقتصاد بزرگی نیست

در گفتگو با مدیر عامل شرکت آسو صنعت کیش مطرح شد:

اگر سیستم کربنکینگ بانکهای کشور نتواند تعاملات و تبادلات ارزی و جهانی را مدیریت کند و قادر به ایجاد ارتباط با بانکهای خارجی نباشد تنها میتوان گفت یک سیستم بانکی است اما سیستم کربنکینگ کارآمدی نیست.

محمد رمضانیان مدیرعامل شرکت آسو صنعت کیش در گفتگو با پایگاه خبری بانکداری الکترونیک با اشاره به مهمترین چالشهای حوزه کربنکینگ در نظام بانکی کشور گفت: مهمترین چالش این حوزه، ناپایداری قوانین و مقررات بانکی است.
وی ناپایداری را به معنای مسکوت بودن قوانین، موقتی بودن، نارسا بودن و ضد و نقیض بودن قوانین و مقررات دانست و گفت: بسیاری از قوانین بانکی مدت زیادی نیست که وضع شده اند از سویی همه زوایا و ابعاد این قوانین روشن نیست و به سادگی توسط قوانین و مقررات بعدی نقض شده یا تغییر میکنند.
 مشاور سابق بانکداری متمرکز بانک تجارت با تاکید بر لزوم تدوین قوانین باثبات در این حوزه تصریح کرد: همه آنچه که سیستم کربنکینگ بانکها نیاز دارند قوانین و مقررات بانکی است این در حالی است که  قوانین این حوزه در برخی موارد مسکوت مانده اند و در سایر موارد به صورت سلیقه ای و عرفی اجرا میشوند.
رمضانیان علت اصلی ناپایداری قوانین بانکی کشور را عدم تخصص و دانش کافی پدیدآورندگان قانون و عدم بهره گیری از متخصصان بانکی و اقتصادی در تدوین مقررات بانکی دانست.
وی با اشاره به نقش شرکتهای نرم افزار بانکی در این حوزه گفت:  شرکتهای نرم افزار بانکی توانایی علمی و فنی خوبی دارند اگرچه  تخصص و تجربه موجود در صنعت نرم افزار به تنهایی کافی نیست و تعامل و همکاری مشترک با نهادهای بین المللی اولویت بیشتری دارد این در حالی است که شرکتهای نرم افزاری در خصوص تعامل با نهادهای مالی جهانی هیچ گونه دانش و تجربه ای ندارند.
 مدیر عامل شرکت آسو صنعت کیش در این رابطه افزود: به دلیل تحریم و بیگانه هراسی بیش از سی سال است که تعامل جدی با سیستم مالی جهانی نداشته ایم همین مساله باعث شده که سیستم های مالی و بانکی ما با سیستمهای جهانی همکاری و هماهنگی نداشته باشند.
رمضانیان در پاسخ به این پرسش که آیا دوران پساتحریم تغییری در این حوزه  ایجاد خواهد کرد گفت: تحریمهای اقتصادی و فنی هیچ گاه مانع آگاهی مدیران و مسوولان بانکی ما از چگونگی قوانین و مقررات سایر کشورها نبوده است بلکه تاثیر اصلی تحریمها در حیطه تعاملات و ارتباطات نظام بانکی کشور با نهادهای مالی سایر کشورها بوده است بنابراین در دوران پساتحریم باید به فکر تقویت روابط با نظام بانکداری جهانی باشیم.
وی با تاکید بر ضرورت تعامل با نظام بانکداری جهانی اظهار کرد: اگر سیستم کربنکینگ بانکهای کشور نتواند تعاملات و تبادلات ارزی و جهانی را مدیریت کند و قادر به ایجاد ارتباط با بانکهای خارجی نباشد تنها میتوان گفت یک سیستم بانکی است اما سیستم کربنکینگ کارآمدی نیست.
رمضانیان در پایان سخنان خود با بیان اینکه تعامل با بخش خارجی اجتناب‌ ناپذیر است تاکید کرد: اقتصاد ایران اقتصاد خیلی بزرگی نیست در نهایت ما باید با سیستم های بانکی جهانی تراکنش و تعامل داشته باشیم و جذب اقتصاد جهان شویم چرا که اگر تغییر نکنیم سهم مان از بازارهای مالی و تبادلات اقتصادی به هیچ می رسد.
پایان پیام /

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

2  ×  2  =