۵۰ هزار قرداد آتی سکه در بورس کالا در یک هفته

معاملات آتی سکه در بورس کالا در هفته پیش روی ارقام 50هزار و 600 قرارداد و ارزش 6 هزار و 923میلیارد ریال قرار گرفت که نسبت به دو هفته ماقبل رشد 75 درصدی را تجربه کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از بورس کالای ایران ، روند نزولی اونس طلا در بازارهای جهانی از دوشنبه هفته اخیر آغاز شد و بازار آتی سکه نیز از ابتدای هفته با روند نزولی قیمت همراه بود مسیر خود را با بی توجهی به اونس و تبعیت از بهای دلار ادامه داد، کارشناسان دلیل اصلی این موضوع را کاهش قیمت دلار کاغذی در بازار عنوان کرده اند و این در حالی است که با توجه به کاهش طلای جهانی طی روزهای هفته گذشته باید گفت کاهش قیمتی در بازار آتی سکه مجزا از روند مسیر کاهشی طلای جهانی محقق شده است.
بر این اساس طبق روال معاملات آتی سکه، سررسید آبان سال 96 یعنی دورترین موعد تحویل بازار آتی به عنوان پرطرفدارترین سررسید لقب گرفت به نحوی که معامله گران 44هزار و 320 قرارداد را به ارزش 6 هزار و 115 میلیارد ریال در این موعد تحویل به ثبت رساندند. در رتبه دوم معاملات هفتگی آتی سکه، سررسید شهریور سال آینده قرار گرفت.
در این سررسید 3 هزار و 305 قرارداد به ارزش 440میلیارد ریال منعقد شد. قرارداد تحویل اسفند سال آتی نیز با ثبت یک هزار و 596 قرارداد به ارزش 193 میلیارد ریال در مکان سوم پرمعامله ترین سررسید بازار آتی قرار گرفت. به همین ترتیب دو سررسید اردیبهشت و تیر 96 نیز به ترتیب با 861قرارداد به ارزش 107 میلیارد ریال و 518 قرارداد به ارزش 66میلیارد ریال در انتهای جدول بازار آتی سکه قرار گرفتند.

نگاهی به آخرین روز معاملاتی

بررسی معاملات آتی سکه در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته (چهارشنبه) بیانگر آن است که در مجموع 12هزار و 349 قرارداد منعقد شده است.
براساس آمار معاملات، سکه تحویل اسفند ماه با ثبت قیمت یک میلیون و 310 هزار تومان، کاهش 0.34درصدی را تجربه کرد.
این در شرایطی است که قرارداد تحویل اردیبهشت 96 با قیمت یک میلیون و 235 هزار تومان افت 0.59 درصدی را به ثبت رساند. از سویی سکه تحویل تیر سال آتی با نرخ یک میلیون و 275 هزار تومان به فروش رسید و با کاهش 0.73 درصدی همراه شد. همچنین سررسید شهریور ماه سال آینده با نرخ یک میلیون و 317 هزار تومان معامله و افت 0.8درصدی را تجربه کرد و در پایان نیز سررسید آبان سال ?? با قیمت یک میلیون و 362 هزار تومان معامله شد و کاهش 0.82 درصدی را به ثبت رساند.
در بازار نقدی نیز طی پنجمین روز هفته، سکه با 2 هزار تومان افت به قیمت یک میلیون و 200 هزار تومان رسید. روز چهارشنبه، سکه تمام بهار آزادی در برابر افت قیمت اونس تا حدی مقاومت کرد تا در کانال یک میلیون و 200 هزار تومان باقی بماند. در آخرین روز کاری هفته گذشته، سکه تمام بهار آزادی 2 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت یک میلیون و 200 هزار تومان رسید. نزول اونس در مقاطع ابتدای روز حتی منجر به خروج سکه به کانال پایینتر شد و فلز گرانبهای داخلی تا نقطه یک میلیون و 197 هزار تومان پایین رفت.
 

1943 قرارداد آپشن سکه در بورس کالا

1943 قرارداد اختیار خرید و فروش یا آپشن سکه در بورس کالا در هفته گذشته منعقد شد.
به گزارش بورس کالای ایران، هفته پیش در روز شنبه 369 قرارداد، یکشنبه 657 قرارداد، دوشنبه 304 قرارداد، سه شنبه 420 قرارداد و در نهایت چهارشنبه 193 قرارداد اختیار خرید و فروش سکه در بورس کالا منعقد شد.
در ایران تنها طلای استاندارد مورد تائید مراجع قانونی و فعالان بازار، سکه طلا اعم از امامی و بهار آزادی است که توسط بانک مرکزی ضرب می‌شود. متاسفانه هیچ گونه طلای استاندارد دیگری در کشور از قبیل انواع شمش های طلا که در سایر کشورهای جهان مرسوم است در کشور ما وجود ندارد.
به همین دلیل دارایی پایه قرارداد اختیار معامله طلا، تمام سکه طلای امامی ضرب شده توسط بانک مرکزی است. به دلیل اینکه آخرین سال ضرب سکه توسط بانک مرکزی و همچنین بیشترین حجم سکه ضرب شده و وارد شده به بازار توسط این بانک همین نوع سکه است، دارایی پایه قرارداد اختیار معامله تمام سکه امامی ضرب سال 86 در نظر گرفته شده است. البته دارایی پایه قراردادهای آتی سکه طلای بورس کالای ایران نیز همین سکه بوده که دلیل دیگری برای انتخاب این نوع سکه است.
تمامی معاملات بر اساس همین سکه قیمت گذاری می شود، بطوریکه قیمت سایر سکه های طلا از قبیل بهار آزادی و غیره بر اساس قیمت سکه امامی ضرب 86 تعیین می شود.
بازار نقدی تمام سکه امامی بیشترین حجم معاملات را در بین انواع سکه از قبیل نیم سکه، ربع سکه و سکه گرمی داراست. همچنین نوسان قیمت سکه امامی (تمام سکه) بیشتر از سایر انواع سکه است. همین موضوع باعث می شود حباب قیمتی سکه تمام امامی نسبت به نیم سکه، ربع سکه و سکه گرمی به مراتب کمتر باشد. بنابراین سکه تمام جذابیت بیشتری برای فعالان بازار دارد.

رشد 78  درصدی معاملات گواهی سکه

هفته پیش  در مجموع 41 قطعه سکه بهار آزادی به ارزش 494 میلیون ریال در قالب گواهی سپرده در بورس کالای ایران مورد معامله قرار گرفت که نسبت دو هفته ما قبل رشد 78 درصدی داشته است.
هفته گذشته 41 سکه در 13 نوبت مورد معامله قرار گرفت که بررسی ها نشان می دهد که از بین چهار روز معاملاتی، قیمت ها در یک روز نزولی و طی سه روز نیز صعودی بوده است.
بیشترین حجم معاملات در روز یکشنبه با انعقاد 16 سکه طلا به ارزش 193 میلیون ریال اختصاص داشت. این در شرایطی است که کمترین حجم معاملات طی روز دوشنبه هفته گذشته با 3 سکه معامله و ارزش حدود 36 میلیون ریال ثبت شد.
همچنین امروز نیز حجم معاملات گواهی سپرده سکه طلا در بورس کالای ایران به 8 سکه و ارزش 96 میلیون ریال رسید. آخرین پیشنهاد صف خرید متقاضییان سکه نیز طی این روز، یک میلیون و 198 هزار تومان و آخرین پیشنهاد فروش سکه به صورت آنلاین در بورس کالا نیز یک میلیون و 230 هزار تومان بوده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  7  =  21