ضرورت آسیب‌شناسی موانع مشارکت اجتماعی زنان

وزیر ارتباطات تاکید کرد:

وزیر ارتباطات گفت: رییس جمهور بارها از وزرا خواسته‌اند در مدیریت‌های مختلف سهمی را برای زنان قائل شوند ولی این موضوع هنوز به طور مطلوب محقق نشده است، بنابراین باید موانع مشارکت‌های اجتماعی زنان آسیب‌شناسی شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، محمود واعظی در کنگره زنان موفق که امروز در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، اظهار کرد: من و سایر وزرا تلاش‌هایی برای بهره‌گیری از توانمندی‌های زنان در عرصه مدیریتی انجام داده‌ایم اما در عمل اتفاق زیادی در این زمینه نیفتاده است، بنابراین لازم است به چارچوبی در زمینه‌ی بهره‌گیری از توانمندی‌های مدیریتی زنان درست یابیم و براساس آن عمل کنیم.

وی ادامه داد: لازم است مقداری فرهنگ جامعه در زمینه مشارکت اجتماعی زنان تغییر پیدا کند. البته این موضوع تنها مربوط به ایران و یا کشورهای اسلامی نیست. حتی در کشورهایی که مشارکت زنان به عنوان یک محور مطرح است، مشارکت آنان در فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی نسبت به مردان بسیار پایین‌تر است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به دیدگاه سازمان کنفرانس اسلامی به زنان، ادامه داد: در ابتدا شاهد بودیم که این سازمان نگاه محدودکننده نسبت به زنان دارد، اما با توجه به تلاش‌هایی که در دولت‌های مختلف مانند دولت مرحوم هاشمی رفسنجانی انجام شد، امروزه OIC در برنامه‌های 10 ساله خود نقش قابل توجهی را برای زنان قائل شده است.

واعظی با اشاره به توقعات زنان از پست‌های مدیریتی، اظهار کرد: در حال حاضر تعداد حضور زنان به ویژه در پست‌های مدیریتی در دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مختلف از مردان کمتر است، اما لازم است زنان گام به گام در این زمینه پیشرفت کنند. اگر زنان توانمند به یکباره به پست‌های بالای مدیریتی منصوب شوند و نتوانند به موفقیت دست یابند، راه سایر زنان را برای تصدی پست‌های مدیریتی مسدود می‌کنند. این در حالی است که با توجه به تعداد زیاد مردان در پست‌های مدیریتی موفق نشدن برخی از آنها چندان نمودی پیدا نمی‌کند.

وی با اشاره به چشم‌انداز 20 ساله نظام جمهوری اسلامی ایران، بیان کرد: در این چشم‌انداز برخورداری از دانش پیشرفته و تولید علم در دستور کار قرار گرفته است، بنابراین برای دستیابی به این هدف نیاز به تغییر رویکرد داریم و باید اقتصاد ما مبتنی بر دانش باشد. به منظور دستیابی به این هدف نوآوری و کارآفرینی، فناوری و شایسته‌سالاری باید در دستور کار قرار بگیرد و لازم است نگاه نرم‌افزاری به فعالیت‌های مختلف داشته باشیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اضافه کرد: علاوه بر سند چشم‌انداز در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و بهره‌گیری از تمام توان کشور اعم از زنان و مردان برای ساختن و توسعه کشور تاکید شده است.

واعظی تصریح کرد: به منظور توسعه کشور باید از نیروهای فعال کشور بهره ببریم. یکی از محورهای توسعه پایدار مشارکت زنان است که لازم است به آن توجه کنیم. زمانی توسعه پایدار محقق می‌شود که وضعیت مالی و اقتصادی زنان نیز توسعه یابد.

وی با اشاره به دوران پسابرجام ادامه داد: در این دوران فضا باز شده و سیاست دولت چابک‌سازی، کوچک‌سازی، استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی، تعاونی و سازمان‌های مردم نهاد است. زنان می‌توانند در این زمینه‌ها حضور فعالی داشته باشند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اضافه کرد: خوشبختانه همواره در دانشگاه‌ها سهم قابل توجهی از دانشجویان را دختران تشکیل می‌دهند و بر وضعیت تحصیلی زنان از مردان بهتر است. این مورد یک مزیت برای زنان محسوب می‌شود. اگر قرار است محور فعالیت‌های خود را دانش‌بنیان تعریف کنیم، لازم است زنان جایگاه بهتری پیدا کنند.

واعظی با اشاره به رویکردهای موجود در جامعه نسبت به فعالیت زنان و مردان، اظهار کرد: برخی گمان می‌کنند که کارهای خرد و خانگی را باید زنان انجام دهند و مردان به بنگاه‌های بزرگ بپردازند، اما لازم است این رویکرد تغییر پیدا کند.

وی با اشاره به رویکرد ICT به زنان، گفت: اتحادیه جهانی مخابرات و IT نگاه ویژه‌ای به فعالیت‌های زنان دارد و پنجم اردیبهشت‌ماه را به عنوان روز جهانی زنان و ICT نام‌گذاری کرده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، افزود: ما تلاش کرده‌ایم کسب‌وکارهای نوین و الکترونیک را در کشور نهادینه کنیم. البته مقاومت‌هایی وجود دارد هرچند طبیعی است که برای ورود پدیده‌های نو شاهد مقاومت‌هایی باشیم. در زمینه‌ی کسب‌وکارهای نوین از طریق فضای مجازی حدود 100 هزار شغل ایجاد شده است و این میزان به صورت تساعدی افزایش می‌یابد. زنان می‌توانند در این زمینه فعالانه‌تر وارد شوند.

واعظی در ادامه گفت: ما آمادگی حمایت از تولید اپلیکیشن‌ها از سوی افراد مختلف از جمله زنان را داریم و این کار را از طریق وام وجوه اداره شده و از نظر فنی انجام می‌دهیم و در جهت رفع موانع قانونی تلاش می‌کنیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان این‌که به ارتقاء جایگاه زنان در مدیریت کشور باور داریم، تصریح کرد: با این وجود هنوز به حد مطلوب به این وضعیت دست نیافته‌ایم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، اضافه کرد: موضوع ارتقاء جایگاه و نقش زنان در جامعه مطرح بوده و تلاش‌هایی در این زمینه صورت گرفته است. به عنوان نمونه مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دولت‌شان به این کار همت گماشتند و معتقد بودند که تحول سیاسی و اقتصادی کشور بدون توجه به نقش و جایگاه زنان در فعالیت دولتی و غیردولتی امکان‌پذیر نیست.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

50  −    =  45