رفع مشکلات شعب بانکی خارج از کشور/ تعامل بانک ها در عرصه بین الملل

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با اشاره به ضربه های مختلفی که تحریم های تحمیل شده به بخش های مختلف کشور وارد کرد، از رفع بسیاری از مشکلات شعب بانک ها بعد از برجام خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، علی بختیار درباره عملکرد دولت یازدهم در حوزه دعاوی حقوقی بین المللی بانکی گفت: براساس مصوبه شورای امنیت سازمان ملل متحد، برجام به عنوان یک موافقتنامه بین‌اللملی شناخته می‌شود که همه کشورها باید به آن پایبند باشند؛ البته که بسیاری از موضوعات مرتبط با مشکلات بین المللی بانک های کشور در این مدت حل شده اما برخی موضوعات به دلیل بدعهدی های آمریکایی ها و برخی اروپایی ها همچنان با مشکل مواجه است.

وی افزود: این موارد نیز در فضای پسابرجام از سوی مجموعه دولت، دستگاه دیپلماسی بانک مرکزی و سایر بخش‌ها پیگیری می‌شود و ما هم در مجلس این موضوعات را تعقیب می‌کنیم تا بر اساس برجام این امر محقق شود.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس درباره دعاوی بانکی و مشکلات بانک های کشور در عرصه بین المللی اظهارداشت: درباره دعاوی حقوقی و قضایی که در سطح بین‌المللی وجود دارند، باید به پیشبرد آنها دقت شود. با وجود اینکه تا به حال تلاش‌های خوبی انجام شده اما باید آسیب‌شناسی بیشتری در این حوزه انجام شود.

وی تاکید کرد: نباید اجازه داد که حقوق بانکی ما در دنیا مورد تضییع قرار گیرد، بخش‌های مختلف باید با یکدیگر همسو و همگرا کار را دنبال کنند؛ بدون همراهی این بخش‌ها قطعا نخواهیم توانست به رفع این مشکلات در سیستم بانکی فائق آییم.

بختیار درباره چگونگی رفع مشکلات شعب بانک ها ایرانی در خارج از کشور گفت: در آن دوران برخی از بانک‌ها مانند بانک ملی که شعباتی در خارج از کشور داشتند با مشکلات فراوانی روبرو بودند که مشکلات در این حوزه تقریبا رفع شده و در حال حاضر مشکل حادی از این نظر نداریم.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: بانک‌ها باید قادر باشند با بانک‌های بین‌المللی تعامل داشته باشند؛ باید بتوان انتقال پول را انجام داد، طرف‌های متعهد را مجبور کرد که به تعهدات خود در رابطه با ارتباطات بین‌المللی عمل کنند؛ از سوی دیگر، باید بتوان برای بانک‌های بین‌المللی این آرامش خیال را ایجاد کرد که می‌توانند با ایران وارد فعالیت‌های اقتصادی تضمین شده، شوند.

وی ادامه داد: آنچه در برجام ذکر شده را باید دنبال کرد، یعنی ماهیت سوئیفت که شامل انتقال پول و رابطه با بانک‌های بین‌المللی می شود. همچنین بانک‌های ما باید قادر باشند که به سهولت در فایناس طرح‌ها حضور یابند و در مقابل، بانک‌های خارجی نیز به راحتی بتوانند در پروژه‌ها و مدل‌های مختلف سرمایه‌گذاری حاضر شوند.

بختیار گفت: با وجود مشکلاتی که هنوز باقی است، ارزیابی ها از این موضوع حاکی از آن است که وضعیت ما در این عرصه رو به بهبود است.

پایان پیام/

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  3  =  1