بوی باروت در بازار جهانی

تنش در شبه‌جزیره کره نفت و طلا را روی موج صعودی قرار داد

تحولات ژئوپلیتیک همچنان بازارهای جهان را درگیر نگه داشته است. در‌حالی‌که روز جمعه، خبر شدیدترین اقدام دولت آمریکا علیه سوریه در جریان 6 سال جنگ داخلی این کشور بود که روندها را تحت‌تاثیر قرار داد، هفته جدید نه تنها با ادامه اثرگذاری آن خبر شروع شد، بلکه اخبار نزاع میان واشنگتن و پیونگ‌یانگ نیز به دیگر نگرانی‌ها افزوده شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، این روزها نه فقط خاورمیانه شاهد تشدید تنش‌هاست، بلکه کره شمالی هم آمریکا را به حمله اتمی تهدید کرده است. به این ترتیب، حمله هفته گذشته آمریکا به یک پایگاه هوایی سوریه و پس از آن تحرکات ناوهای ایالات‌متحده در شبه جزیره کره، روندها را برای چهارمین روز کاری پیاپی متاثر کرد. تنش‌های تازه در دو جبهه سیاسی خاورمیانه و شرق آسیا، خرید سرمایه‌های امن را قوت بخشیده و در این میان فلز زرد امنیت خود را بیش از دیگر پناهگاه‌ها به رخ کشیده است. همزمان با اوج‌گیری بهای اونس طلا تا اوج 5 ماهه، ین ژاپن نیز مقابل دلار و یورو به اوج چندماهه رفته است. نفت خام نیز به دلیل احتمال گسترش تحولات در منطقه نفت‌خیز خاورمیانه در بالاترین سطح در 5 هفته گذشته نوسان می‌کند. گرچه روز چهارشنبه نرسیدن اخباری به داغی خبرهای روزهای قبل، ریسک‌پذیری در برخی بازارهای سهام را افزایش داد، اما ورود سرمایه به بازار کالاهای امن ادامه داشت.

 

جهش 20 دلاری بهای اونس طلا در روز سه‌شنبه مهم‌ترین نشانه توجه بازارهای جهانی به تحولات تازه ژئوپلیتیک است. حمله آمریکا به سوریه که احتمال گسترده‌تر شدن دخالت ایالات‌متحده را در سوریه مطرح کرده و تحرکات ناوهای آمریکا در شبه‌جزیره کره؛ دو جبهه مهم نااطمینانی‌های سیاسی هستند که خرید دارایی‌های امن را افزایش داده‌اند. طلا از جمله مهم‌ترین پناهگاه‌های سرمایه است که سه‌شنبه با 20 دلار جهش و ثبت اوج 5 ماهه 1274 دلاری، امنیت سرمایه‌ای خود را به رخ کشاند. این کالا گرانبها چهارشنبه را نیز با قیمت 1275 دلار آغاز کرد، گرچه بعد تحت‌فشار سودگیری دسته‌ای از معامله‌گران و روند دیگر بازارها قرار گرفت. اونس که روز دوشنبه با همه نوسان‌ها روی همان قیمت 1254 دلاری روز جمعه مانده بود، سه‌شنبه به‌شدت از سوی خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن تقویت شد. همزمان افت شاخص دلار تحت‌تاثیر رشد ارزش ین – که آن هم از پناهگاه‌های سرمایه است – نیز به نفع طلا کار کرد. شاخص دلار که دوشنبه روی عدد 02/ 101 واحد ایستاده بود، سه‌شنبه تا عدد 71/ 100 واحد افت کرد. دیگر عامل خارجی مهم در بازار فلزهای گرانبها یعنی بهای نفت‌خام هم سه‌شنبه با رفتن به اوج 4 هفته‌ای کمک زیادی به طلا کرد. دلیل رشد بهای نفت خام، درگیر شدن منطقه نفت‌خیز خاورمیانه در گرفتاری‌های جدید است.

بازارها چهارشنبه نیز عمدتا به تحولات ژئوپلیتیک توجه داشتند تا طلا این عامل مهم رشد را همراه خود داشته باشد، با این همه نرسیدن اخبار تازه باعث شد ریسک‌پذیری در بازارهای سهام افزایش پیدا کند و خروج سرمایه از بورس کاهنده شود. همچنین رشد شاخص دلار صبح چهارشنبه به ضرر طلا کار کرد. با این همه ادامه رشد بهای نفت خام به نفع فلز زرد کار کرد. رشد صبح چهارشنبه بهای نفت خام بیشتر از نگرانی‌های ژئوپلیتیک ناشی از انتشار خبر تلاش عربستان برای متقاعد کردن اعضای اوپک و دیگر تولیدکنندگان نفت برای تمدید توافق حفظ سطح تولید بود. اعضای اوپک و چند کشور غیراوپک سال گذشته بر سر تغییر ندادن سطوح تولید خود توافق کردند و گویا عربستان در تلاش است این توافق به نیمه دوم سال 2017 نیز تسری یابد. رویترز روز گذشته نوشت که در صورت حفظ رشد روز چهارشنبه قیمت نفت، این کالا طولانی‌ترین دوره رشد خود را از آگوست 2016 تجربه کرده است.

اونس طلا سومین روز کاری هفته را با بهای 1275 دلار آغاز کرد و بعد به نوسان در ابتدای محدوده 1270 دلار روآورد. بهایی که تا ساعت 7 عصر چهارشنبه به وقت تهران برای اونس طلا ثبت شد، 1275 دلار بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت این روز کاری رقم خورده باشد.

پس از حمله موشکی هفته گذشته آمریکا به یک پایگاه هوایی در سوریه، احتمال تشدید تنش‌ها در خاورمیانه به‌شدت افزایش یافته است. همچنین نیروی دریایی ایالات‌متحده یک ناو شکن را به آب‌های شبه‌جزیره کره اعزام کرده است. انتخابات مهم ریاست‌جمهوری فرانسه نیز در پیش است، انتخاباتی که ممکن است به پیروزی راست افراطی بینجامد. این تحولات موجب افزایش خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن شده است. از سوی دیگر، آمریکا روز سه‌شنبه روسیه را متهم کرد که برای سرپوش گذاشتن بر حمله شیمیایی اخیر در سوریه، از بشار اسد حمایت می‌کند. کره‌شمالی نیز هشدار داده است که برای آغاز جنگ با آمریکا آماده است و هرگونه اقدام تجاوزکارانه آمریکا را با قاطعیت پاسخ خواهد داد. این کشور حتی از حمله اتمی سخن گفته است.

با وجود این، اخباری که به ضرر طلا کار می‌کند هم وجود دارد. در حالی که دوشنبه، جنت یلن، رئیس فدرال‌رزرو گفته بود اقتصاد آمریکا سالم است و افزایش تدریجی نرخ‌های بهره ادامه خواهد یافت، جان ویلیامز، رئیس فدرال‌رزرو سانفرانسیسکو نیز تاکید کرد که بانک مرکزی آمریکا باید امسال 3 یا 4 بار نرخ بهره را افزایش دهد. در شرایطی که اونس به مرز 1300 دلار نزدیک‌تر شده است، برخی بر این باورند که قیمت جهانی طلا به‌راحتی می‌تواند در ماه‌های آینده به مرز 1400 دلار در هر اونس دست یابد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

84  ⁄    =  14