شاکی پرونده ۷۰ میلیاردی: شاپرک دروغ می گوید!

اسنادی که به دست خبرنگار بانکداری الکترونیک رسیده، از وقوع یک فاجعه فنی در عملکرد سامانه ی USSD مربوط به شرکت پرداخت الکترونیک س.ک حکایت دارد و این در حالی است که مدیرعامل شرکت شاپرک گفته تا پیش از این گزارشی در خصوص این نقص دریافت نکرده بود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،

پاشا ناصرآبادي شاکی پرونده 70 میلیاردی در گفتگوي اختصاصي با بانكداري الكترونيك در پاسخ به اظهارنظر مدیرعامل شرکت شاپرک گفت : ما از مردادماه 94 تا ابتدای 95 سه مرتبه با شاپرک مکاتبه کرده ایم ولی علیرغم پیگیری های مکرر تمامی مکاتبات ما بی پاسخ مانده است!
وی با بیان این مطلب افزود؛ لازم است مسئولان شاپرک پاسخگو باشند که وقتی میزان متعارف خطا در مرحله ی پرداخت تنها 12% است ولی سامانه های فنی یکی از PSP ها 90% خطا در پرداخت گزارش می کند چرا شاپرک بی تفاوت بوده؟

‎وي افزود : اين اتفاق در بازه زماني ارديبهشت ماه سال  ٩٤تا مهر ماه همان سال به وقوع پيوست كه عمده آن از ارديبهشت تا مرداد ماه رخ داد و اولین نامه اي را هم كه به بانك مركزي و شرکت شاپرک زده بوديم مربوط به مرداد ماه است.
‎ناصرآبادي در پاسخ به این سوال که "چطور متوجه نقص فنی بانک شدید؟" گفت : ما به مدت دوماه و نیم تبلیغات تلویزیونی؛ هزینه ی زیادی را صرف کردیم اما تبلیغات ما بی تاثیر بود. به همین علت چندین بار مشاور تبلیغاتی عوض کردیم و چندین تیزر متفاوت را هم امتحان کردیم. در طی این بازه، حتی قیمت محصول را هم تغییر دادیم  تا بفهمیم چرا مردم خرید نمی کنند!
مکرراً هم با شرکت پرداخت الکتورنیک در ارتباط بودیم و از تجربه قبلی آنها در تبلیغات خندوانه و سایر شرکت ها سوال می کردیم ولی آنها اصرار داشتند که حجم تبلیغات ما ناکافی است و باید بودجه ی بیشتری به تبلیغات اختصاص دهیم.
– شما از آمار فروش محصولتان با خبر بودید. پس چرا همان ابتدا به PSP شک نکردید ؟
اطلاعاتی که آنها به ما می دادند، ناقص و دستکاری شده بود. بنابراین؛ وقتی بانک به شما بگوید که مثلاً کلاً 500 نفر برای خرید مراجعه کرده اند که 50 مورد منتهی به خرید موفق شده، اول به دنبال این می روید که تعداد مراجعات را افزایش دهید. در این حالت، چقدر ممکن است که شما به سامانه های بانکی شک کنید؟
جالب است بدانید که شرکت پرداخت الکترونیک، به ما گزارش کرده بود که کل خریدها 14،000 مورد بوده است. در حالی که پس از مراجعه کارشناس فنی دادگاه معلوم شد که تعداد خرید ها بیش از 200،000 مورد بوده که فقط 14،000 مورد از آنها برای شاپرک ارسال شده!

– برخی می گویند که بازار به اندازه ای کشش نداشته که شما بتوانید 1،5 میلیون نسخه محصول بفروشید. نظر شما چیست ؟
فعلاً که مستندات چیز دیگری می گوید و این سرورهای شرکت پرداخت الکترونیک بوده که کشش نداشته تا مراجعات را مدیریت کند.
در کشور ما بیش از 50 میلیون تلفن هوشمند و رایانه وجود دارد. حالا یک نرم افزار محافظ اندروید ساخت آلمان با قابلیت های ویژه امنیتی و ضد سرقت گوشی که به همراه یک نسخه اورجینال ضدویروس  Desktop  عرضه می شده و دارای یکسال گارانتی و پشتیبانی "رایانه کمک" بوده و بودجه سنگینی هم صرف تبلیغات آن شده، چقدر ظرفیت کار داشته ؟
حالا در نظر بگیرید که این پروژه نابود شده و برای سرمایه گذارش جز زیان نمانده.
ما اصلاً اصراری بر این نداریم که میزان خسارت وارده 70 میلیارد بوده یا کمتر یا بیشتر! موضوع این است که اگر کسی می گوید خسارت این نیست، پس باید مستندات قوی تری داشته باشد که میزان دیگری را نشان دهد.
توصیه می کنم که در این زمینه از مدیران شرکت پرداخت الکترونیک بپرسید که چرا همچنان از افشای اطلاعات کامل مربوط به تعداد مراجعه کنندگان خودداری می کنند؟ شاید اگر این اطلاعات افشا شود، آن وقت میزان خسارت از این حرف ها هم بالاتر برود!
– یعنی شما معتقدید که میزان مراجعات خیلی بیشتر بوده ؟
بله! ببینید؛ میزان مراجعات معمول سامانه های شرکت پرداخت الکترونیک روزانه در حدود یک میلیون و چهارصد هزار تماس بوده و این در حالی است که تنها در مدت یک روز پخش تبلیغات تلویزیونی ما، این میزان به دو میلیون تماس ارتقا یافته. یعنی در حالی که تعداد مراجعات پانصد هزار مورد افزایش داشته، تعداد فروش محصول ما تنها 100 مورد افزایش یافته است. در حالی که با احتساب عملکرد متعارف سامانه، از 500،000 مراجعه جدید می باید 250،000 مورد منتهی به دریافت وجه می شد ولی ملاحظه می کنید که در طول مدت 2 ماه، کلاً 14،000 تراکنش گزارش شده که 90% آنها ناموفق بوده!

– برخی چنین تصور می کنند که درز این اخبار به رسانه ها با هدف تضعیف دولت و بانک مرکزی آن هم در برهه انتخابات است. شما اینطور فکر نمی کنید؟

بنده به شخصه چنین نیتی ندارم و اکیداً معتقدم که نباید بهانه ای به دست مخالفان دولت داد تا زحمات بانک مرکزی و اقدامات دولت در سالهای اخیر را در این برهه حساس مورد حمله قرار دهند.
اما نمی توانیم همه چیز را هم تعطیل کنیم و حرفی نزنیم که چون نزدیک انتخابات است.
– سخن پایانی؟
بنده فرد صلح جویی هستم و طبعاً اگر قصد انتقامجویی داشتم، 18 ماه سکوت نمی کردم.
اما به مدیران شرکت پرداخت الکترونیک توصیه می کنم که درایت به خرج داده و به قانون پایبند باشند و منصفانه با ماجرا برخورد کنند و از هرگونه تلاش احتمالی برای اخلال و انحراف در جریان رسیدگی پرونده، خودداری کنند!

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

2  ×  2  =