آماده شدن زمینه برای توسعه صادرات

رئیس جمهور در عسلویه؛

رئیس جمهور گفت:در دولت زمینه برای توسعه صادرات فراهم شده است ودرسالهای 94 و95 صادرات غیرنفتی بر واردات پیشی گرفت.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، دکتر حسن روحانی در آیین افتتاح چهار طرح پتروشیمی در عسلویه استان بوشهر گفت  در این دولت تا کنون 11 فاز پارس جنوبی افتتاح شده .چندین شرکت پتروشیمی  فعالیت شان امروز به ثمر نشسته است و چند شرکت در هفته های آینده کارشان به ثمر می نشیند،‌اینها نشان می دهد که مسیر برای پیشرفت آماده است و ایران دارای استعداد زیادی برای رشد وتوسعه است.

وی افزود بحث تجارت آزاد بین ایران و و اوراسیا، ظرفیت خوبی برای توسعه صادرات محصولات کشاورزی و صنعتی ایران به کشورهای همسایه شمالی فراهم کرده است. یکی از مسئولان روسی در سفر به روسیه گفت با تحریم روسیه فرصتی طلایی برای ایران فراهم شد تا محصولات خود را به روسیه صادر کند.

روحانی با اشاره به این که مذاکره برای به ثمر نشستن نیازمند اقدام‌های پشت پرده است گفت یکی از اقدامات مهم  برای موفقیت رد مذاکرات افزایش ذخائر استراتژیک بود و دستور دادیم افزایش ذخائر تا تامین نیاز برای شش ماه صورت گیرد.

وی با اشاره به این که گاهی برای یک سطر یا یک بند ساعت‌ها روزها وهفته ها بحث کردیم افزود ما تولید سلاح های راهبردی را در سه سال چند برابر کردیم و به اندازه 10 سال و بیشتر تولید سلاح داشتیم.

روحانی گفت  به دوستان گفتم اگر افرادی در مورد مذاکرات به ما انتقاد می‌کنند و تخریب می کنند سکوت کنید زیرا وحدت داخلی پشتوانه ما در مذاکرات بود.

رئیس جمهور افزود ما اکنون در حال آماده کردن قرارداد برای صادرات کالا به کشورهای اوراسیا هستیم. در غرب کشور نیز برنامه ریزی برای نزدیکی روابط تجاری با عراق و ترکیه بود که غرب ایران برای افزایش روابط تجاری آماده است خط ریلی و جاده ای در این منطقه آماده توسعه صادرات است.

 وی گفت یکی از طرح‌هایی که در سفر روسیه صحبت شد انتقال کالاهای مورد نیاز روسیه از شبه قاره هند از طریق بندرعباس به مسکو بود. این شرایطی که برای توسعه تجارت در شمال و غرب به وجود آمده هدفش افزایش اشتغال و تولید است.

رئیس جمهور افزود  در سال هایی که درآمد نفت خوب بود،‌ اشتغال خالص 9 تا 10 هزار بود اما اکنون آمادگی برای اشتغال ایجاد شده است و تولید و سرمایه و فناوری اشتغال ایجاد می کند.

روحانی گفت برای سرمایه گذاری سود بانکی بالاست که باید کاهش یابد اما تا زمان تحقق این مهم راه حل استفاده از فاینانس خارجی و صندوق توسعه است . دولت تا پایان این دوره 40 میلیارد دلار پول صادرات نفت و گاز و محصولات پتروشیمی را به صندوق توسعه واریز می کند و اکنون زمینه فعالیت بخش خصوصی برای دریافت تسهیلات از صندوق فراهم شده است.

وی افزود ما باید از منابع خارجی هم استفاده کنیم  اکنون زمینه آماده شده است تا حدودی اشکالاتی وجود دارد که باید رفع شود مشکلات بانک ها هم باید رفع شود.

رئیس جمهور گفت در جنوب ایران مبنای توسعه انرژی است منابع نفت و گاز و پتروشیمی در جنوب کشور وجود دارد ارتباط اقتصاد ما با آب های آزاد  از طریق جنوب ایران فراهم می شود.

امروز جنوب ایران چابهار جاسک و مکران آماده توسعه است طرح انتقال لوله نفت از خوزستان تا جاسک برای صدور نفت از طریق دریای عمان وجود دارد.به گفته رهبر معظم انقلاب اسلامی این طرح از استراتنژیک ترین طرح های دولت بود.

روحانی افزود منطقه شرق معادن خوب و زمینه خوب برای ترانزیت و نقل و انتقال دارد موضوع ترانزیت از امتیازات بزرگ ایران است. 93 درصد تردد  هواپیماها از آسمان ایران در این دولت افزایش یافته است یعنی دوبرابر افزایش یافته است. 160 قطار که در حال تردد در کشور است 160 لوکوموتیو و 300 واگن جدید اضافه کردیم و هزار واگن باری اضافه کردیم. خط ریلی کشور را گسترش دادیم 5 استان هم تا پایان دولت به خط ریل سراسری متصل می شود.

وی گفت با آغاز اجرای طرح توسعه چابهار نخست وزیر هند و رئیس جمهور افغانستان به ایران آمدند و نخست وزیر هند گفت اجرای این طرح بسیار مهم است و صد سال دیگر در تاریخ اهمیت آن بر همگان آشکار می شود.

رئیس جمهور افزود اکنون در چهار گوشه ایران استعدادهای فراوان برای پیشرفت وجود دارد از سال 92 تا کنون در ایران حرکت برای توسعه آغاز شده است.

روحانی گفت اولین گام در توافق هسته ای برداشتن تحریم از پتروشیمی ها بود برای برداشتن موانع از راه صدور محصولات پتروشیمی.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

50  −  49  =