حساب بانکی ایرانیان در انگلیس چرا مسدود شد؟

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی توضیح داد؛

رییس پژوهشکده پولی و بانکی گفت:علت مسدود شدن حساب ایرانیان در انگلیس مشخص نیست ولی با توجه به مباحث سختگیرانه دنیا در حوزه تامین مالی تروریسم، برخی قوانین بانکی وضع می شود که سختگیرانه است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، علی دیواندری در نشست خبری خود با خبرنگاران گفت: چهارمین همایش تجاری و بانکی ایران و اروپا نهم و دهم اردیبهشت در تهران برگزار می شود و نمایندگان ۳۵ بانک، شرکت و موسسه مالی اروپایی در آن شرکت می کنند.

رییس پژوهشکده پولی و بانکی افزود:  همایش تجاری ایران و اروپا در حالی برگزار می شود که در هر سال میلادی دو همایش در فرانکفورت و ایران برپا می شود بر این اساس دو دوره در اروپا برگزار شده و امسال نیز دومین بخش ایرانی قرار است در نهم و دهم اردیبهشت جاری برگزار شود.

وی تصریح کرد: در سه همایش قبلی این تبادلات و همفکری ها دستاوردهای خوبی داشته است، در عین حال چهارمین همایش حول دو محور اصلی «روند پیشرفت فرآیندهای مالی و بانکی» و «فرصت سرمایه گذاری در ایران» برگزار می شود.

وی تصریح کرد: روند پیشرفت فرآیندهای مالی و بانکی در یکسال پس از برجام بررسی می شود و در عین حال مقررات گذاری و استانداردهای بال دو و سه نیز مورد بررسی می شود.

به گفته دیواندری، ایران در حوزه تطبیق با استانداردهای بین المللی و نظارت بر سیستم بانکی کارهایی را انجام داده و اتصال سیستم بانکی ایران به سیستم بانکی دنیا مورد بحث قرار خواهد گرفت؛ البته توسعه شبکه کارگزاری نیز در دستور کار قرار دارد که با توجه به توسعه شعب خارجی بانکها در ماههای آتی نیز گزارش هایی ارایه خواهد شد.

دیواندری با اشاره به رهنمودهای صندوق بین المللی پول و بانک جهانی برای نظام بانکی ایران گفت: در عین حال IFS نیز بعنوان یک پیش نیاز برای ارتباطات بین المللی با نظام بانکی دنیا مورد بررسی قرار خواهد گرفت؛ ضمن اینکه در حوزه توسعه سرمایه گذاری در ایران، تامین مالی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد به خصوص اینکه برخی شرکتهایی در این همایش حضور دارند که در حوزه تامین مالی در دنیا اثرگذار هستند. بنابراین با توجه به حضور اروپایی ها، حوزه های سرمایه گذاری در حوزه مسکن، راه و شهرسازی و انرژی نیز معرفی می شوند.

وی مباحث مرتبط با بانک، بورس و بیمه را از جمله محورهای این همایش دانست و گفت: از بلژیک، انگلیس، فرانسه، ایتالیا، هلند و سوئیس در این همایش حضور دارند و در حوزه سامانه تارگت ٢ که سامانه مهم در تبادلات بانکی حوزه یورو هست نیز بحث خواهد شد.

دیواندری گفت:ایران انتظارات بانک مرکزی اروپا را در جلسات مشترک دریافت کرده و نگرانی های آنها با توضیحات مدیران بانکی برطرف شده است؛ ضمن اینکه پروژه های مشترکی هم در بانک مرکزی و بانکها در حال اجرا است و ایران به لیست متخصصان درجه یک بین المللی در حوزه تطبیق، شفافیت و پولشویی دسترسی پیدا کرده است.

وی اظهار داشت:  بعد از آسیا، قاره اروپا بیشترین تعاملات را با ایران دارد و در دوره تحریم بیشتر تجارت ما به آسیا افزایش یافت و اکنون که از دلار در تبادلات پولی کشور جای خود را به یورو داده، نیاز است که تارگت ٢ را پیاده سازی کرد و تبادلات بانکی با اروپا را گسترش داد.

دیواندری، در خصوص مسدود شدن برخی حسابهای ایرانیان در انگلیس گفت:برای ما مشخص نیست که جزییات چه بوده ولی با توجه به مباحث سختگیرانه دنیا در حوزه تامین مالی تروریسم، برخی قوانین بانکی وضع می شود که سختگیرانه است ولی جزییات این امر برای ما مشخص نیست ولی آن دسته از افرادی که حسابهای شفاف دارند بدون مشکل در دنیا کار می کنند. البته فرصت خوبی برای ایران است که در این رابطه رایزنی شده و در مورد سختگیری های غیرضروری اجتناب شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره ایجاد شعب بانکی بانکهای ایرانی در خارج از کشور گفت: در دوره تحریم تبلیغات منفی علیه بانکهای ایرانی و اقتصاد ایران انجام شده که نیازمند رفع و رجوع و شفاف یازی است تا برطرف شود. ولی حرکت اولیه به سمت بازگشت نظام بانکی ایران به سیستم بانکی دنیا شکل گرفت. بعد از تسهیل روابط بانکی در یکسال و نیم گذشته هزینه پایین آمده اگرچه هنوز تقاضا برای تسهیل مبادلات بانکی ایران وجود دارد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  3