خودپرداز پنجاه ساله شد /راهکار بانکها درآینده چه خواهد بود؟

بررسی چالش‌های بانکداری الکترونیک

آمار رسمی نشان می دهد که دستگاههایی که مستقیما به کاربر خدمات ارائه می دهند هنوز هم بزرگترین هدف مجرمین محسوب می شوند. گروه اروپایی امنیت خودپرداز اخیرا گزارش کرده که حملات سارقین به خودپردازها بسیار زیاد شده. در نیمه اول سال ۲۰۱۶ بیست و هشت مورد سرقت تنها از طرف ۵ دستگاه خودپرداز گزارش شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، امسال ۵۰ سال از زمان افتتاح اولین دستگاه خود پرداز که در شمال لندن در سال ۱۹۶۷ افتتاح شد می گذرد.

فراتر از چالش امنیتی خود پرداز

فناوری یک راه طولانی را برای رسیدن به سرویس‌دهی خودکار امروز طی کرده است ولی هنوز هم چیزی در رابطه با نیازهای امنیتی دستگاههای خودپرداز در سراسر دنیا تغییر نکرده است.

آمار رسمی نشان می دهد که دستگاههایی که مستقیما به کاربر خدمات ارائه می دهند هنوز هم بزرگترین هدف مجرمین محسوب می شوند. گروه اروپایی امنیت خودپرداز اخیرا گزارش کرده که حملات سارقین به خودپردازها بسیار زیاد شده. در نیمه اول سال ۲۰۱۶ بیست و هشت مورد سرقت تنها از طرف ۵ دستگاه خودپرداز گزارش شد. در کنار پیشرفت فناوری،‌ ماهیت عملکرد حملات سارقان نیز به سرویس دهندگان بانکی هر ساله افزایش می یابد و میزان سرقت سالانه از خودپردازها در اروپا بیش از ۳۲ میلیارد دلار در سال برآورد می شود. همواره با وجود نیاز مردم به پول نقد، حصول اطمینان از امنیت پایانه های خدمات بانکی و خودپردازها برای حفظ شهرت بانکها ضروری است.

حال موسسات مالی چطور می توانند در برابر حملات فیزیکی، جعل و حملات منطقی از خودپردازها محافظت کنند؟

ارزیابی ریسک

امنیت با درک دو متغیر مهم نوع اقدام و محل در ارتباط است و بر اساس آسیب پذیری های بالقوه در شبکه مورد حمله قرار می گیرد. با این حال به دلیل گستردگی و تنوع اقدامات تهدید آمیز، دانستن اینکه از کجا باید اقدمات امنیتی را آغاز کرد خود یک چالش است. یکی از نقاط خوب شروع، تقسیم بندی این تهدیدات به گروههای مختلف و جای دادن در دسته های امنیتی مربوطه است.

با ارزیابی میزان آسیب پذیری و شناخت شکاف های بالقوه در شبکه های خودپرداز، بانکها می توانند برنامه های واقع بینانه ای برای مبارزه با حملات احتمالی سارقان طراحی و پیاده سازی کنند.

تجزیه و تحلیل اطلاعات صنعت بانکی نیز می تواند مشاوره خوبی برای بررسی روند خطرات آینده باشد.

نقص امنیتی باعث ایجاد اختلال در ارائه خدمات مناسب به مشتریان می شود در حالی که قراردادن زیرساختهای امنیتی مناسب می تواند سنگر محکمی برای مشتریان ایجاد کند.

افزایش امنیت برای خنثی کردن تهدیدات

ضروری است که موسسات مالی رویکرد جامعی را نه تنها در زمینه حفظ امنیت خود بلکه در زمینه حفظ امنیت زیرساختها و اکوسیستم در سراسر شبکه از امنیت کارتها گرفته تا حملات فیزیکی به خودپردازها داشته باشند.

با این حال موارد اصلی که بیشتر باید در موسسات مالی مورد توجه قرار گیرند عبارتند از:

امنیت فناوری اطلاعات یوروپل به تازگی نسل جدیدی از نرم افزارهای مخرب را کشف کرده که با استفاده از آن سارقین می توانند از دستگاههای خود پرداز پول نقد دریافت کنند. با توجه به اینکه روش های سرقت پیشرفته شده و فراتر از سرقت شماره و رمز کارتها رفته، موسسات مالی باید از استانداردهای جدیدی برای کاهش این سرقتها بهره گیرند.

امنیت فیزیکی جرم های مربوط به پول نقد و کارت اعتباری بیشترین مواردی هستند که تا کنون گزارش شده اند. از دوربینهای مخفی که از اطلاعات کارت و رمز عبور فیلم تهیه می کند گرفته تا نرم افزارهای مربوط به سرقت از بانکها ولی موارد بسیار خشن تری وجود دارد که برای مثال افرادی با خودروهای سنگین عمدا با خودپرداز تصادف می کنند و یا با استفاده از مواد منفجره از آن سرقت می کنند. اینگونه دزدی ها خسارات جبران ناپذیر به دستگاههای خود پرداز وارد می سازد. بیش از ۱۳۰ هزار یورو سالانه از طریق روشهای خشن از خودپردازها سرقت می شود.

تقلب با بررسی سالانه تقلب در کارت اعتباری در جهان، پیش بینی می شود بیش از ۳۵ میلیون دلار تا سال ۲۰۲۰ از این طریق به بانکها خسارت وارد می شود. حملات تقلب بیشترین آمار سرقت از خودپردازها را در جامعه امروزی نشان می دهد. با افزایش ۳۲ درصدی میزان تقلب بانکها باید به طور جدی به فکر راه حل هایی برای مبارزه با آن باشند.

و اما با وجود این همه مشکلاتی که سارقان برای خودپردازهای بوجود می آورند بانکها چگونه می توانند از خود دفاع کنند؟

همکاری در صنعت

با توجه به افزایش روز افزون پیچیدگی فعالیت های مجرمانه شاید بهتر باشد که موسسات مالی،‌ بانکها و مسئولین خودپردازها از یک برنامه هماهنگ برای حفظ امنیت خودپردازها بهره ببرند.

یکی از راههای محافظت در برابر این عملیات مجرمانه، قرار دادن اطلاعات مربوط به نحوه سرقت در اختیار یکدیگر است که موجب جلوگیری از تکرار آن شود. و همچنین بهتر است در موارد مشکوک یکدیگر را در جریان قرار دهند.

آموزش مشتریان در رعایت موارد امنیتی در برابر خودپردازها نیز نقش مهمی را در امنیت بیشتر تراکنش های مالی ایفا می کند. پایان

مترجم شکوفه برزگر ملکی

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

63  ⁄  21  =