۹۵۰ میلیارد یورو ارزش سالانه تراکنشهای داخلی

اختصاصی / آمارهای ‌مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی از بانکداری و پرداخت در ایران

کنفرانس «بانکداری و پرداخت در ایران، چالش‌های رگولاتوری در برابر فین‌تک» در چهار حوزه اصلی فین‌تک، دیجیتال، صنعت و هوافضا با حضور مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی در لوگزامبورگ برگزار شد که ناصر حکیمی مدیر کل فناوری اطلاعات بانک مرکزی به نمایندگی از ایران در آن حاضر و آماری از بانکداری و پرداخت در ایران را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، ناصر حکیمی، ‌مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی ضمن شرکت در کنفرانس ICT spring به ارایه آماری مقایسه‌ای از روند و میزان فعالیت‌های بانکداری ایران در حوزه فینتک‌ها و فناوری‌های فضایی پرداخت.

حکیمی در سخنان خود با انتخاب موضوع «بانکداری و پرداخت در ایران، چالش‌های رگولاتوری در برابر فین‌تک» به بیان واقعیت‌ها و راهکارهایی در رابطه با نظام بانکداری و پرداخت در ایران پرداخت و در این حوزه آخرین آمارهای فعالیت‌های بانکی را ارایه کرد.
بنا به آمار ارائه شده در حال حاضر تعداد گوشی‌های هوشمند در زندگی افراد در تمام جهان به طرز گسترده‌ای افزایش پیدا کرده است و همین موضوع زمینه‌ساز افزایش میزان و نفوذ پهنای باند هوشمند برای تسهیل استفاده کاربران گوشی‌های موبایل از اینترنت شده است، با این وجود پرداخت‌های موبایلی در سرتاسر جهان با وجود افزایش این میزان گوشی همراه هوشمند هنوز هم بسیار اندک هستند.
روند کنونی افزایش کارت‌های اعتباری موجب  وابستگی بیش از اندازه مردم به آنها در انجام خدمات بانکی شده به گونه‌ای که در حال حاضر ایران با دارا بودن بیش از 84 میلیون نفر جمعیت که نزدیک به 50 درصد  آن در رده‌های سنی کمتر از 30 سال قرار می‌گیرند، در زمینه استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا پیشرفت زیادی داشته است.
در شرایط کنونی، 151 میلیون نفر به عنوان مشترکین تلفن همراه محسوب می‌شوند و از این تعداد 75درصد از امکانات گوشی‌های اسمارت برخوردار بوده و  30 میلیون نفر نیز به عنوان کاربران شبکه‌های اجتماعی هستند.
بر طبق آمار ارائه شده از سوی ‌مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی، افزایش استفاده از تلفنهای همراه هوشمند موجب ارتقای تعداد پهنای باند در ایران به 9 میلیون عدد ، با بیش از 27 میلیون کاربر پهنای باند تلفن همراه شده است. جدا از بحث گوشی‌های همراه هوشمند و امکانات گسترده آنها، برآوردها حاکی از وجود 450 میلیون حساب بانکی خبر می‌دهد که در کنار این آمار  400میلیون کارت پرداخت و 45 هزار دستگاه خودپرداز برای انجام خدمات بانکی و پرداخت ارائه شده است.  
در کنار آمار ارایه شده از جمعیت کشور این میزان تعداد کارت به نظر تا اندازه زیادی غیرمعمول به نظر می‌رسد.  آنچه که در این حوزه قابل توجه و ارزش است این موضوع است که تقریبا تمام 100 درصد بزرگسالان ایرانی نیازمند به خدمات بانکی دسترسی کامل دارند.
آمارها از روی کار آمدن کارتهای شتاب از سال 2002 از میزان حجم سالانه 21 میلیارد تراکنش خبر می‌دهند که این میزان تراکنش‌ها نزدیک به 950 میلیارد یورو ارزش سالانه دارند.
علاوه بر این، شاپرک به عنوان مهم‌ترین شبکه پرداخت الکترونیک داخلی بانکی زیرنظر بانک مرکزی با 5.2 میلیون پایانه‌های  فروش سالانه 26 میلیارد حجم فعالیت داشته است که این میزان ارزشی سالانه برابر با 325 میلیارد یورو است.
گفتنی است کنفرانس مذکور در چهار حوزه اصلی فین‌تک، دیجیتال، صنعت و هوافضا و با حضور پنج هزار متخصص و افراد تأثیرگذار در این حوزه‌ها و در لوکزامبورگ برگزار شد و ایران هم با نمایندگانی از بانک مرکزی، پژوهشکده پولی و بانکی، اتحادیه هوافضای ایران و سازمان فضایی ایران در این کنفرانس حضور داشت.
انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  2  =  1