اینترنت اشیاء سلاح مجرمان اخلالگر

پایگاه خبری بانکداری الکترونیک گزارش می دهد:

با وجود نگرانی های گسترده ای که در مورد حملات سایبری و نقض حریم خصوصی افراد مطرح است، کارشناسان معتقدند که اینترنت اشیاء با موفقیت در حال پیشرفت در سالهای آینده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، با وجود نگرانی های گسترده ای که در مورد حملات سایبری و نقض حریم خصوصی افراد مطرح است، کارشناسان معتقدند که اینترنت اشیاء با موفقیت در حال پیشرفت در سالهای آینده است. اتصال اشیاء و ماشین‌ها به منبع بزرگ اطلاعاتی فرصت‌ها و خدمات متعددی را می تواند برای مردم بوجود بیاورد. امروزه 49 درصد مردم جهان آنلاین هستند و به طور تقریبی 8/4 میلیارد اشیاء متصل به اینترنت در جهان وجود دارند. اینترنت اشیاء در حال شکوفایی است.

گسترش مجموعه اشیاء متصل به شبکه به طور روز افزون مورد استقبال مردم قرار می گیرد، سنسورها، رله ها، هوش مصنوعی، خودروها، لوازم خانگی، تجهیزات پزشکی، سنسورهای جاده ای، دستگاهها امنیتی، وسایل مربوط به تناسب اندام مانند متر هوشمند، وسایلی برای کنترل کودکان، حیوانات خانگی، اسب، گربه، گاو و غیره همه و همه حاکی از مورد توجه قرار گرفتن اینترنت اشیاء در میان افراد جوامع است.

گسترش اینگونه اشیاء متصل به اینترنت باعث بروز سوء استفاده از سوی مجرمان سایبری می شود.
هر شیء متصل قابلیت هک شدن و قرار گرفتن مورد سوء استفاده سارقین سایبری را دارد. در ماه سپتامبر سال 2016، در بزرگترین کنفرانس امنیتی جهان، 47 مورد از نقاط ضعف امنیتی 23 دستگاه متصل به اینترنت مطرح شد، قفل درب، ویلچر، ترموستات و غیره از جمله این اشیاء بودند که توسط 21 شرکت تولید شده بودند.

بلافاصله پس از آن حمله سایبری به سرویس «دنیال» در ماه دسامبر سال 20176 رخ داد. این حمله موجب اختلال در عملکرد میلیونها وسیله اینترنت اشیاء مانند پرینتر، دی وی آر، ست تاپ باکس، وبکم، دستگاه نظارت بر اتاق کودک و غیره بود. پس از بروز این حمله گزارشی در نیویورک تایمز به نام «اینترنت اشیاء سلاح مجرمان اخلالگر» منتشر شد. همانطور که در جریان هستید حمله باج افزار واناکرای که سیستم های کامپیوتری 150 کشور جهان را تحت تاثیر قرار داد نیز دلیلی دیگر بر بی اعتمادی افراد نسبت به اتصال اشیاء به اینترنت است.

محققان توضیح دادند که چطور اتومبیل ها، ماشین های رای گیری و نیروگاهها مورد سوء استفاده قرار می گیرند و چطور ترموستات منازل، مشکل در دستگاه ضربان قلب و غیره می تواند با جان افراد بازی کند و هک یک لامپ حبابی هوشمند چگونه می تواند تمام چراغهای راهنمایی یک شهر را از کار بیاندازد و یا در سیستم های مالی و بانکی یک کشور اختلال ایجاد کند. در حال حاضر موضوع جدید مورد بحث کارشناسان، نگرانی از حک شدن مغز انسانها از طریق کامپیوتر است ولی به هر حال وابستگی انسانها به اشیاء متصل به اینترنت به حدی است که اینگونه نگرانی ها مانع استفاده آنها از این امکانات نمی شود.

مترجم شکوفه برزگر ملکی

پایان پیام

منبع http://www.pewinternet.org

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

16  −    =  6