نسل نوین خدمات بانکی در راه بازار

هرچند سرعت گسترش استفاده از ابزارهای پرداخت موبایلی در ایران با وجود رشد روزافزون این ابزارها در جهان مطلوب نیست؛ اما به نظر می‌رسد سال ۹۶ نقطه شروع یک حرکت پرشتاب در این حوزه باشد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، پس از آشنایی مردم با اپلیکیشن هایی همچون آپ که طی یکی دو سال گذشته با تبلیغات خوب و سیاست های بازاریابی صحیح صورت گرفت امسال گام دیگری نیز در راستای رشد پرداخت های موبایلی در کشور برداشنه شد.

بیست و سوم اردیبهشت ماه سال جاری بانک مرکزی طی یک مراسم رسمی در نمایشگاه بین‌المللی امسال کتاب روش پرداخت الکترونیک موسوم به NFC را رونمایی کرد. NFC خدمت نوین بانکی در ایران است. در این خدمت جدید، فرایند کشیده شدن کارت بانکی با نزدیک شدن تلفن و یا ساعت هوشمند به پایانه فروش (POS) شبیه سازی می‌شود. به تعبیری دیگر، برای پرداخت با استفاده از ابزار هوشمند تنها کافی است ابزار هوشمند خود یا همان گوشی تلفن همراه را به پایانه فروش و یا دستگاه خودپرداز نزدیک کرد و پرداخت خرید را انجام داد.

در دنیای فناوری‌های پرداخت آنلاین، NFC شیوه جدیدی نبوده و مدت‌هاست در بسیاری از کشورهای دنیا متداول است و کشورها درصدد این هستند بهبود رشد اقتصادی، توسعه خدمات پرداخت با بهبود اقدامات امنیتی، ابتکارات صنعتی و مشوق‌های دولتی برای پرداخت‌های دیجیتالی در بازارهای در حال توسعه خدمات پرداخت نظام بانکی خود را رشد دهند. به هر حال، رونمایی از این شیوه، مجال خوبی برای توسعه شیوه‌های پرداخت در سیستم بانکی کشور است؛ چرا که با وجود معرفی شیوه‌های نوین پرداخت در جهان، پرداخت از طریق کارت‌های بانکی متداول‌ترین یا به تعبیری تنها شیوه پرداخت در کشور است.

بر اساس آمار شاپرک تا پایان سال ۹۵ بیش از ۴۲۰ میلیون انواع کارت بانکی برداشت، اعتباری، کارت خرید(هدیه) و پول الکترونیک صادر شده است. به عبارت دیگر، در طول سال ۹۵، نزدیک به ۸۸ میلیون کارت بانکی صادر شده است یعنی برای هر ایرانی بالای ۱۴ سال به‌طور میانگین ۱۴,۵ کارت صادر شده است. ضعف سیستم بانکداری الکترونیکی باعث شده شیوه‌های پرداخت در کشور ما تاکنون به همان پرداخت از طریق کارت‌ها خلاصه شود.

البته به نظر می‌رسد زیرساخت ها برای استفاده از این روش و ارتباطات سیستم بانکی و اپراتورهای تلفن همراه هنوز در ابتدای راه قرار دارد. در همین زمینه چندی پیش مدیرعامل شرکت شاپرک از آغاز عملیات ساماندهی پرداخت‌های موبایلی در کشور خبر داده و گفته بود: با توجه به نیازهای مطرح شده از سوی بازار پرداخت الکترونیک درخصوص تعیین الزامات و مقررات استفاده از تکنولوژی NFC و پرداخت‌های درون برنامه‌ای، مطالعات و بررسی‌های فراوانی روی این نوع پرداخت‌های موبایلی صورت پذیرفته است و به زودی الزامات این حوزه ابلاغ خواهد شد.

وی افزود: البته با توجه به محدودیت‌هایی که برای استفاده از حافظه امن (Secure element) برخی برندهای تلفن همراه در ایران وجود دارد، مشغول بررسی و جمع‌بندی راهکارهای جایگزین برای انجام امن پرداخت‌های موبایلی در کشور هستیم.

قادری در ادامه با اشاره به آمار سازمان فناوری اطلاعات ایران درخصوص وجود حدود ۴۰ میلیون تلفن همراه هوشمند در کشور و نقش اساسی تلفن‌های همراه هوشمند در آینده پرداخت‌های الکترونیک، ابراز امیدواری کرده بود که روند توسعه پرداخت الکترونیک در کشور همچنان ادامه داشته باشد.

هر چند در حال حاضر ایران از نظر پرداخت موبایلی در جایگاه مناسبی در جهان قرار ندارد اما آشنایی و همپایی مشتری ایرانی با تکنولوژی‌های موبایلی،‌ تمایل به استفاده از نوآوری‌های جذاب،‌ ضریب نفوذ موبایل و اینترنت و تعداد بالای مشترکین به خصوص در شهرهای بزرگ از عوامل محرک این روند در ایران هستند که آینده روشنی را برای این حوزه ترسیم می‌کنند.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

3  +  4  =