شتاب نرخ بيكاري كاهش مي يابد

پيش بيني سعيد ليلاز از حال اقتصاد ايران در سال جاري

این کارشناس اقتصادی گفت: مي توان انتظار داشت كه مجموع رشد اقتصادي در ســال 96 مابين 4 تا 6 درصد شود؛ البته اين رشد به معني بهبود وضعيت اشتغال و كاهش نرخ بيكاري نخواهد بود. نرخ بیکاری كه در تابستان سال 1395 به 12.7 درصد رسيده و ممکن است در تابستان امسال افزايش يابد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، يك كارشناس اقتصادي پيش بيني كرد كه رشد اقتصادي امسال 4 تا 6 درصد خواهد بود.
 
سعيد ليلاز با اشاره به روندي كه براي حركت بخش هاي مختلف اقتصاد در سال جاري برآورد مي شود، گفت: مي توان انتظار داشت كه مجموع رشد اقتصادي در ســال 96 مابين 4 تا 6 درصد شود؛ البته اين رشد به معني بهبود وضعيت اشتغال و كاهش نرخ بيكاري نخواهد بود. نرخ بیکاری كه در تابستان سال 1395 به 12.7 درصد رسيده و ممکن است در تابستان امسال افزايش يابد.
 
وي افزود: اما بايد توجه داشت كه رشد آهسته نرخ بيكاري به معني عملكرد دولت در زمينه اشتغالزايي است، چراكه با توجه به افزايش چشمگير ورودي هاي بازار كار، دولت با اشتغالزايي 700 هزار نفري موفق شده شتاب رشد نرخ بيكاري را كنترل كند.
 
ليلاز با اشاره به رشد بخش نفت در سال گذشته نيز گفت: بخش نفت رشد شگفت انگيزي را در توليد تجربه كرد، اما به رغم تصور رايج مبني بر عدم نقش آفريني بخش نفت در رشد اقتصادي طي سال جاري، بر اين باورم كه سال 96 نيز مي توان به سهم نفت در رشد اميدوار بود هرچند كه قطعا اين سهم به اندازه سال 95 نخواهد بود.

 

اين كارشناس اقتصادي با تاكيد بر اينكه  آثار افزایش قیمت نفت که از دی 95 شروع شده منجر به افزایش سهم نفت در اقتصاد خواهد شد، تصريح كرد: پيش بيني ها حكايت از آن دارد كه رشد ارزش افزوده بخش نفت همچنان بالاتر از متوسط رشد اقتصادی باشد، حتي اگر در سال 96 رشد صادرات کم و متوقف شود.
 
او اضافه كرد: از آنجا كه  متوسط قیمت نفت در سال 96 بالاتر از سال 95 خواهد بود، بنابراين درآمد ارزی حاصل از نفت و میعانات گازی 40 تا 50 میلیارد دلار خواهد رسيد که 25 درصد بیشتر از سال 95 است.
 
ليلاز گفت: بنابراين تاثير نفت بر توليد ناخالص داخلي به واسطه افزايش ارزش صادرات نفت، محقق خواهد شد؛ از سوي ديگر رشد تولیدی که در فازهای پارس جنوبی داشته ایم در ارزش افزوده بخش نفت، نقش خواهند داشت.
 
اين كارشناس اقتصادي با اشاره به رشد بخش صنعت نيز عنوان كرد: رشد اين بخش  به آهستگی  خواهد بود؛ البته رشد سریع در خودروسازی ها سهم بسیار موثری در رشد اقتصادی ایفا کرده است.
 
بگفته وي انتظار اين است كه رشد تولید بخش خودرو در سال جاري نيز ادامه داشته باشد و اين رشد  بین 10 تا 15 درصد پيش بيني مي شود.

 

بولتن نیوز

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

48  +    =  52