آیا سرویس جدید پرداخت گوگل قابل اعتماد است

اختصاصی

در کنفرانس i/O امسال، گوگل از ابزاری جدید پرده برداشت، این سرویس جدید تقریبا مانند کیف پول موبایل معمولی عمل می کند که به فراوانی هم موجود هستند و کاربران از طریق آن در سایت های مختلف شاهد گزینه پرداخت از طریق گوگل خواهند بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، در کنفرانس i/O امسال، گوگل از ابزاری جدید پرده برداشت. این سرویس جدید تقریبا مانند کیف پول موبایل معمولی عمل می کند که به فراوانی هم موجود هستند و کاربران از طریق آن در سایت های مختلف شاهد گزینه پرداخت از طریق گوگل خواهند بود.
در حال حاضر این گزینه جهش بزرگی به نظر می رسد ولی باید دید از لحاظ عملیاتی نیز اینگونه است یا خیر؛ در پی سیاست های اخیر دولت هند، مردم ملزم به استفاده از گوشی های هوشمند برای انجام تراکنش های مالی روزمره خود شدند.
پس از پایان این فاز از سیاست ها، بسیاری از مردم به سیستم پرداخت سنتی بازگشتند اما دیگر افرادی که وابستگی زیادی به گوشی های هوشمند خود داشتند و در فضای مجازی فعالیت زیادی داشتند، همچنان به پرداخت هایشان توسط تلفن همراه ادامه دادند.
درگاههای پرداختی مانند پی تی ام، فریشارژ و دیگر درگاهها برای مردم شناخته شدند و دولت هند نیز پرداخت بر پایه اپلیکیشن «یو پی آی» را به نام «بی اچ آی ام» را راه اندازی نمود.
برای این اپلیکیشن ها، روند نسبتا ساده است. فقط کافیست اپلیکیشن را باز کنید و از حساب بانکی خود مقداری پول به این کیف پول ها انتقال دهید و سپس از طریق «کیو آر کد» و یا شماره موبایل تعاملات خود را انجام دهید.
همچنین برای برنامه «بی اچ آی ام» می توانید کیف پول واسطی برای کنترل حساب بانکی خود تعریف کنید. ولی پرداخت از طریق سیستم پرداخت دستیار گوگل نسبتا متفاوت است. شما باید جزئیات حساب بانکی خود را به طور کامل در حساب گوگل ثبت کنید.
سپس شما می توانید معاملات آنلاین را از طریق دستیار گوگل با استفاده از احراز هویت از طریق اثر انگشت انجام دهید. این سیستم همچنین به «اندروید پی» نیز متصل است. شما می توانید به سادگی با استفاده از یک دستور صوتی و یا اثر انگشت از گوگل اسیستانت در تلفن اندروید خود بخواهید که برای اقوام یا دوستان شما پول ارسال کند.

هر دوی این پرداخت ها به نظر فوق العاده می آیند ولی مشکل بزرگی در پس این گونه پرداختها نهفته است. آیا کشوری مانند هند، می تواند از این روشها بدون داشتن هیچ گونه نگرانی استفاده کند؟
وقتی که شما پول نقد در دست دارید، می دانید که اختیار کامل آن در دست شماست و هیچ کس دیگری بجز دولت و بانک از وجود آن باخبر نیست. این پول کاملا در دسترس است و به شما تعلق دارد. ولی هنگامی که صحبت از پرداخت دیجیتال به میان می آید، شما مجبورید بر اساس یکسری شرایط و ضوابطی که حتی زحمت خواندن آن را نیز به خود نمی دهی، به شخص ثالثی اعتماد کنید و اطلاعات حسابتان را در اختیار او بگذارید.

شما باید اجازه بدهید که این شخص ثالث اطلاعات کامل حساب شما را به همراه رمز دوم و تمام جزئیات کارت و حتی رمز عبور شما را را بداند. به تمام این مسائل باید حملات سایبری که هر روز در اخبار به گوش می رسد را نیز اضافه کرد. غول های فناوری ممکن است بگویند که این گونه حملات در سیستم عاملهای قدیمی اتفاق می افتد و سیستم های جدید از امنیت بالایی برخوردار هستند.

این ادعا بر روی کاغذ خوب به نظر می رسد ولی حقیقت این است که بخشی از نرم افزار می تواند توسط هر هکری با استفاده از نقاط ضعف فایروال امنیتی هک شود. در مورد سیستم گوگل، قرار دادن جزییات اطلاعات بانکی در حساب گوگل خیلی امن به نظر نمی رسد.

حسابهای جی میل از طریق حدس کلمه عبور توسط هکرها قابل دستیابی است. اگرچه گوشی های هوشمند نسبتا توسط تشخیص هویت بیومتریک امن تر به نظر می رسند ولی هنوز هم می تواند توسط هکرهایی که توسط کدگذاری عملیات هک را انجام میدهند مورد دستپرد قرار می گیرند درست مانند کسانی که اخیرا باج افزار واناکرای رنساور را برای رمز گذاری فایلهای کامپیوتری در بیش از 150 کشور جهان طراحی کردند.

دانستن این مسائل باعث ایجاد وحشت در جامعه می شود. مردم دوست ندارند که حساب بانکیشان توسط شخصی که کیلومترها آن طرف تر در یک رستوران نشسته است هک شود و پولهایشان را از دست بدهند. به سختی مردم راضی می شوند که از سیستم های قدیمی خود دست بردارند و از سیستم به نظر ناامن جدید برای انجام امور بانکی خود استفاده کنند. مردم هندوستان دوست ندارند پیشمرگ جهان غرب باشند.

در اینجا در مورد سیستم پرداخت گوگل سوالات زیادی مطرح می شود. این سیستم قطعا بسیار ساده و کاربردی تر از کیف پول دیجیتال است و با تکنولوژی مدرن بسیار سازگار تر است. اما آیا به همان اندازه امن نیز هست؟ اتصال یک حساب بانکی به یک برنامه اپن سورس که توسط هکرها قابل هک کردن است کار عاقلانه ای است؟

آیا کشوری مانند هند که ستون اصلی آن بانکداری سنتی است می تواند به چنین اپلیکیشنی اعتماد کند؟ دولت هند در حال تحقیقات در مورد میزان امنیت سیستم گوگل است و همچنین در حال ایجاد زیرساخت های جدید امنیتی در نرم افزار بانکها و گوشی های هوشمند است تا در نهایت کاربر به راحتی بتواند به گوشی تلفن همراه خود بگوید برای برادرم پول بفرست!

مترجم شکوفه برزگر ملکی

پایان پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

2  ×  4  =