آینده را که می سازد: موبایل یا بانک

تکنولوژی‌های موبایلی چقدر در خدمت بانک هستند

رشد و توسعه فناوری‌های جدید در عرصه بانک‌ها، گزینه‌های متنوعی را برای انجام پرداخت پیش روی مشتریان گذاشته است از سوی دیگر تنوع روش‌های پرداختی زمینه‌ساز افزایش میزان حجم تراکنش‌های بانکی نیز شده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، اکنون بر خلاف گذشته، بانک‌ها تنها در معنای فیزیکی خود، به عنوان ارائه‌دهنده خدمات پرداخت محسوب نمی‌شوند و بیشتر مشتریان ترجیح می‌دهند تا فعالیت‌های خود را در زمینه خدمات بانکی به صورت غیرحضوری و از طریق ابزارها و تکنولوژی‌های روز دنیا انجام دهند.

در حال حاضر، به همراه افزایش میزان استفاده از اینترنت، گوشی‌های موبایل هوشمند به عنوان مهم‌‌ترین ابزار پرداخت در دست مشتریان بانکی محسوب شده و از کارایی بیشتری در برابر حضور فیزیکی در شعبات بانکی برخوردار هستند. به این ترتیب بر خلاف گذشته که صحبت از افزایش میزان شعبات بانکی به عنوان یک مزیت در ارائه خدمات بهتر برای مشتریان یاد می‌شد، اکنون دیگر افزایش موبایل‌های هوشمند به عنوان یک مزیت محسوب می‌شود. به همین خاطر است که بر خلاف گذشته، دیگر خبری از صف‌های طولانی در بانک‌ها برای انجام امور بانکی نیست و گوشی‌های همراه هر یک به عنوان یک شعبه بانکی دیده می‌شوند.  این ابزارهای پرداخت دیجیتالی با امکاناتی که در این حوزه ارائه می‌دهند به مرور شرایط را برای رشد و افزایش قابل ملاحظه پرداخت‌های غیرنقدی فراهم می‌کنند.

در شرایط کنونی، بانک‌های موجود شرایطی را ارائه کرده‌اند تا مشتریان بتوانند خدمات   پرداختی  را با سرعت کم و تنها از طریق کلیک کردن بر روی دستگاه‌های موبایل خود انجام دهند و این به عنوان یک مزیت قابل ارزش محسوب می‌شود. از طرف دیگر نیز ما شاهد این هستیم که هر فرد بالغ و توانا در استفاده از خدمات بانکی به جای اینکه برای رفع نیازهای خود، پول کاغذی حمل نماید، با افتتاح حساب از در یک و یا چند بانک مختلف، کارت‌های بانکی را برای تامین نیازهای خود مورد استفاده قرار می‌دهد.

این موضوع جدا از بحث تسهیل در استفاده از پول مورد نیاز، تا اندازه زیادی هم امنیت مورد نیاز در نگهداری پول کاغذی را به میزان بیشتری حفظ خواهد کرد. گزارش های ارائه شده از سوی سایت‌های معتبر گواهی بر دیجیتالی شدن کامل پول در آینده نه‌چندان دور دارند. به این ترتیب در آن زمان شاید جامعه‌ای بدون هرگونه بانک برای مردم روی کار بیاید که پایانه‌های فروش تمامی قابلیت‌های پرداخت‌های موبایلی را دارا خواهند شد.

کیف پول به عنوان از جمله ابزارهایی است که در زمینه پرداخت‌های بانکی می‌تواند خدمات زیادی ارائه دهد. در اصل شاید بتوان گفت که مهم‌ترین هدف کیف پول امکان انجام پرداخت‌های خرد اعم از خریدهای روزانه از مراکز خرید، خرید شارژ تلفن همراه، پرداخت کرایه سرویس حمل و نقل عمومی، مترو، تاکسی و اتوبوس، پارکومترها و پارکینگ‌های عمومی به صورت سریع و حذف مشکلات در دسترس نبودن پول خرد است. این طرح تنها توسط تعدادی از بانک‌ها، آن هم به صورت محدود دنبال شده و هنوز در تمام ایران سراسری نشده است. ارائه و عرضه کیف پول هم به صورت مجاز و هم به صورت فیزیکی امکان‌پذیر است و با وجود تفاوت‌های موجود در نوع این ارائه، هر دو مورد در جهت ایجاد تسهیلات گسترده در بخش بانک‌ها هستند.  با این وجود در آینده نیز بدون شک، امکانات کیف پول با رشد گسترده فناوری‌های جدید و روی کارآمدن دستگاه‌های موبایل غیرتماسی به کلی کنار گذاشته می‌شوند.  

لزوم توجه بیشتر به منظور ارتقای صنعت پرداخت با توجه به میزان اهمیت گسترده‌ای که می‌تواند در ارتقای فعالیت‌های بانکی داشته باشد، در کشورهای پیشرفته با اقبال بیشتری مواجه بوده است و به نظر می‌رسد رد آینده نیز توجه بیشتری به مقوله پرداخت آسان و الکترونیکی به همراه استفاده از امکاناتی همچون کیف پول در این حوزه صورت گیرد. در باور بسیاری از کشورهای خارجی آینده پرداخت به شیوه‌های غیرتماسی و غیرنقدی خواهد بود و به این ترتیب ادامه این روند موجب انقلابی بزرگ در این حوزه خواهد شد که به مرور زمان تمامی کشورها به منظور هم‌سطح نمودن خود با سایرین در این حوزه  ناچار از پذیرش آن خواهند بود.

طبیعی است که این روند جدید پرداخت در کشورهای توسعه یافته با موانع کمتری نسبت به کشورهای توسعه‌نیافته روبه‌رو می‌شود. به این خاطر در کشورهای جهان سوم موضوعاتی مانند قوانین نامناسب این حوزه به همراه فرهنگ پایین و یا سطحی مشتریان در استفاده از تکنولوژی‌های روز موجب شده تا در زمینه پرداخت به همان شیوه‌های سنتی اکتفا شود. به گونه‌ای که شاید حتی با وجود اینکه در برخی از این کشورها امکانات و فناوریهای پیشرفته موبایلی در دست اکثریت افراد وجود دارد، اما به دلیل عدم اطلاع کافی و یا بی‌اعتمادی به استفاده از موبایل همراه در زمینه پرداخت،این اقدام کمتر صورت می‌گیرد. علاوه بر این، پیچیدگی استفاده از روش های پرداخت الکترونیک نیز یکی از مهمترین عوامل کاهنده رشد این تکنولوژی در کشورهای جهان سوم محسوب می‌شود. به همین خاطر است که امروز در این کشورها پول نقد با وجود آنکه مشکلات بسیاری دارد و نمی‌توان ان‌را به عنوان راحت ترین گزینه درنظر گرفت، اما به دلیل سادگی استفاده، مورد استقبال بیشتری قرار گرفته است.

با این وجود به نظر می‌رسد که جدا از جهان سومی‌ها، در سایر کشورهای جهان نیز موانع زیادی در امر توسعه شیوه‌های پرداخت وجود دارد. شاید ساده‌ترین دلیل میزان اندک استفاده از خدمات پرداخت این باشد که عموم مردم به استفاده از پول نقد در پرداخت‌ها عادت کرده‌اند و این احساس را دارند که به همراه داشتن پول نقد به آنها احساس آرامش و اطمینان بیشتری از دارا بودن می‌دهد. در کنار این موارد پیچیدگی استفاده از روش‌های جدید به همراه مشکلات استفاده از سیستم و جایگزینی آن به جای نیروهای بانکی را می‌توان به این موارد اضافه کرد.

با تمام این موارد بایستی به این نکته اذعان کامل داشت، شیوه‌های پرداخت جدید با سرعت گسترده‌ای در حال فزونی گرفتن هستند و برای حرکت همزمان با کشورهای موفق لازم است که به آنها توجه کافی مبذول شود.

 بررسی عمیقی از مهم‌ترین «موانع عدم توسعه سیستم پرداخت در جهان سوم» از موضوعات مهم پیشروی پرداخت در این کشورهاست.

 

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

7  +  3  =