لزوم عادی سازی روابط بانکی قطر با ایران

رئیس کنفدراسیون صادرات مطرح کرد؛

رئیس کنفدراسیون صادرات با اشاره به همکاری نکردن بانک های قطری با ایران، گفت: در صورتی که قطر خواهان همکاری با ایران باشد، باید پیش از هر اقدامی روابط بانکی اش را با کشورمان به حالت عادی بازگرداند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،

محمد لاهوتی درباره دلایل کندی صادرات محصولات ایرانی به قطر، افزود: واقعیت این است که بعد از برجام، کشور قطر هیچ گشایشی در روابط بانکی خود با ایران نداشت؛ بخشی از این موضوع ناشی از رغبت کم کشورهای حوزه خلیج فارس برای بازگردادن روابط اقتصادی خود با ایران به قبل از تحریم ها است.

وی با اشاره به سیاست برخی از اعضای شورای همکاری خلیج فارس برابر ایران، بخشی از این رغبت نداشتن برای همکاری با تهران را ناشی از مسایل سیاسی دانست و افزود: بعد از برجام هیچ اتفاقی در روابط بانکی ایران با قطر به وجود نیامد؛ در حال حاضر تقریبا روابط کارگزاری بانکی با قطر نداریم.

رئیس کنفدراسیون صادرات ادامه داد: در حال حاضر تنها بانک صادرات ایران در قطر فعال است ولی بانک های قطری حاضر به ارتباط گیری و مراوده با این بانک نیستند.

لاهوتی درباره دلایل رغبت نداشتن بانک های قطری برای همکاری با بانک های ایرانی، گفت: مشکلات متعددی در این زمینه وجود دارد که بخشی از آن مربوط به FATF و بخش دیگری ناشی از سیاست های منطقه ای کشورهای حوزه خلیج فارس است؛ با این حال مهم ترین موضوع شاید نگاه بانک های دنیا به هزینه- فایده خود در برقراری روابط با بانک های ایرانی باشد.

وی در این خصوص توضیح داد که بانک های قطری با مقایسه حجم ناچیز تجارت تهران-دوحه با حجم تجارت بالای قطر با آمریکا و کشورهای اروپایی و به دلیل نگرانی از تهدید یا جریمه شدن از سوی دولت آمریکا، ترجیح می دهند بازارهای خود را حفظ کرده و بانک های خود را دچار تهدید نکنند.

رئیس کنفدراسیون صادرات حجم تجارت تهران- دوحه را در بهترین حالت ۱۷۰ تا ۱۸۰ میلیون دلار عنوان کرد که از این رقم ۱۴۰ تا ۱۵۰ میلیون دلار آن سهم صادرات ایران و ۳۰ میلیون دلار نیز سهم صادرات قطر به ایران می شود.

عضو اتاق بازرگانی خاطرنشان کرد که بدلیل حجم ناچیز تجارت، دولت های دو کشور بدنبال برقراری روابط بانکی نبودند و اهمیت ویژه ای به برقراری روابط نداده اند.

لاهوتی با مقایسه تجارت گسترده تر ایران با امارات، ترکیه و عراق نسبت به قطر اظهار داشت: امروز همچنان مشکلات بانکی قطر برای بانک های ایرانی پابرجاست و در صورتی که بعد از اتفاقات اخیر این کشور خواهان همکاری با ایران باشد، در اولین مرحله باید روابط بانکی خود را با تهران عادی کند زیرا برجام اجرایی شده و دیگر بانک های ایرانی تحریم نیستند.

یادآور می شود، چهار کشور عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر از روز ۱۳ خردادماه تمامی روابط سیاسی، دیپلماتیک و اقتصادی خود را با قطر به اتهام حمایت دوحه از تروریسم قطع کرده اند.

رئیس کنفدراسیون صادرات، عادی سازی روابط بانکی و تسهیل در صدور روادید برای تجار و بازرگانان ایرانی از سوی قطر را لازمه تجارت گسترده تر با تهران دانست و افزود: اگر روابط بانکی برقرار شود موضوع فاینانس، گشایش اعتبار و استفاده از خطوط اعتباری می تواند کمک کننده باشد؛ با توجه به ساخت و سازهای گسترده در قطر دو کشور می توانند در حوزه خدمات فنی و مهندسی همکاری خوبی داشته باشند.

لاهوتی خدمات کشتیرانی را از دیگر موضوعات همکاری تهران با دوحه اعلام کرد و گفت: از آنجایی که کشتی های بزرگ قطری که پیش از این در بنادر امارات پهلو می گرفتند دیگر نمی توانند در این کشور پهلو بگیرند، این امکان وجود دارد که ایران بندر امام خمینی (ره) و بندرعباس را در اختیار کشتی های قطری قرار دهد و آنها کالاهای خود را با کشتی های کوچک تر به قطر انتقال دهند.

وی درباره اینکه مشکلی در زمینه بیمه محصولات صادراتی به قطر وجود دارد یا خیر؟، گفت: حجم تجارت دو کشور تا کنون به میزانی نبوده که  زیاد به دنبال جزییات باشیم ولی در صورتی که مشکل بانکی حل شود، مشکل بیمه نیز به طور خودکار حل می شود.

 

ایبنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

49  −    =  47