همسویی فینتک‌ها با Cloud در به‌روز رسانی عملکرد بانک‌ها

گفتگو با مسئول مرکز تحقیقات رایانش ابری دانشگاه امیر کبیر:

با وجود اینکه بحث رایانش ابری از اهمیت زیادی برخوردار است اما تاکنون توجه چندانی از سوی نهادها و بانک‌های کشور به این حوزه نشده به گونه‌ای که بانک‌های خصوصی تمایل بیشتری نسبت به بانک‌های دولتی برای استفاده از این مدل در خدمات بانکی خود نشان‌داده‌اند،این موضوع ضرورت توجه بیشتر دولت دوازدهم به این امر را پررنگ‌تر ساخته است.

مرتضی جوان، مسئول مرکز تحقیقات رایانش صنعتی دانشگاه امیرکبیر در گفتگو با پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ضمن اشاره به غفلت بانک‌های کشور نسبت به مدل رایانش ابری بیان کرد: مشکلی که در بانک‌های ایرانی نسبت به بحث رایانش ابری در سال‌های اخیر وجود دارد نوع نگاه بانکها است، نگاه بانک‌ها به این حوزه عموما معطوف به مجازی سازی و ابرخصوصی بوده است و همین عامل موجب شده تاثیر و کارایی رایانش ابری در خدمات بانکی دیده نشود.

وی ادامه داد: این در حالی است که بر اساس تعریف رایانش ابری در استاندارد ISO/IEC 17789، از آن به عنوان الگویی برای ارائه خدمات شبکه-محور یاد شده است و سهم بحث مجازی سازی و زیر‌ساخت از معماری مرجع رایانش ابری کمتر از 5 درصد است.

جوان ضمن اشاره به تعداد اندک بانک‌های پیشرو در عرضه خدمات بصورت ابری خاطر نشان کرد: در حال حاضر تعداد و تنوع خدمات و فرآیندهایی که ازسوی بانک‌ها بصورت وب‌سرویس و از طریق API ارائه می‌‌شود بسیار محدود است همین موضوع باعث شده است که هنوز شرکت ها و سازمانها حتی برای مواردی بسیار ابتدایی نظیر پرداخت حقوق کارمندان از طریق ارائه فایل به شعبه اقدام نمایند، در صورتی که می‌توانند به صورت ابری و مکانیزه این اقدام و اقداماتی از این قبیل را به راحتی و از طریق داشبوردهای سلف سرویس تحت وب و یا فراخوانی API های مربوطه انجام دهند.

وی در رابطه با موانع موجود بر سر راه توسعه این حوزه در نظام بانکداری ایران اینطور گفت: موانع رایانش ابری در جهان بیشتر تحت عنوان موضوعات امنیتی بوده و اگرچه به نظر می‌رسد که ایران نیز از این امر مستثنی نباشد، اما اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، باید اقرارکنیم، طبق بررسی‌های ما مهم‌ترین مانع بر سر راه توسعه و بکارگیری رایانش ابری موانع فرهنگی و آشنایی صحیح با فناوری بوده است.

مسئول مرکز تحقیقات رایانش صنعتی دانشگاه امیرکبیر، راهکار پیشنهادی برای رفع عدم توسعه در این حوزه را اینگونه عنوان کرد: نیاز است که مدیران متناسب با سطح بلوغ مجموعه خود نسبت به ارائه خدمات بصورت سرویس های تحت وب و از طریق API با داشبوردهای سلف سرویس اقدام کنند و تعداد و تنوع خدمات و مقیاس سرویس‌دهی از این طریق را به عنوان شاخص‌هایی اولیه برای سنجش میزان توسعه در حوزه رایانش ابری در نظر بگیرند

. جوان از اقدامات اخیر استارت‌آپ‌ها و فینتک‌ها در حوزه بکارگیری فناوری‌های جدید و ارائه خدمات نوآورانه آنلاین ابراز امیدواری کرد و بیان کرد که اینها با ظرفیت‌های متنوع و بزرگی که دارا هستند، توانسته اند در این حوزه گام‌های بسیار مثبتی بردارند و باید این روند ادامه داشته باشد.

این مسئول مرکز تحقیقات رایانش صنعتی دانشگاه امیرکبیر از نیاز اساسی دولت دوازدهم به استفاده از رایانش ابری در بخش‌های مختلف دولت برای افزایش انعطاف پذیری و مدیریت هزینه ها سخن گفت و برای افزایش میزان استفاده و توجه اساسی به این حوزه دو راهکار اساسی را مطرح کرد: در ابتدا قرارگیری فناوری‌های رایانش ابری و نیز فناوری‌های مالی مرتبط با ریزدانگی بیشتر در لیست کالاها و خدمات دانش بنیان تا زمینه بهتری برای حمایت از توسعه فناوری‌های جدید در حوزه بانکی در دولت فراهم شود.

2وی افزود: راهکار دوم تلاش برای رفع موانع برای شکل‌گیری استارتاپ‌های مالی و بانکی در سطح بین‌المللی است تا امکان صادرات بیش از 160 خدمت ابری شناسایی شده در داخل کشور در سطح بین‌المللی فراهم شود.

جوان، بررسی و رفع چالش‌های موجود بر سر راه استارت‌آپ‌های حوزه مالی و بانکی را نقطه شروعی برای توجه ویژه دولت به این بخش دانست و گفت: این حوزه به سیاستگذاری کلان نیاز دارد تا فرآیندهای جدید و نوآورانه روی کار بیایند و در مجموعه‌های نوپا بر روی آنها کار شود.

گفتنی است از آغاز مباحث رایانش ابری تاکنون نزدیک به 8 سال گذشته است و در این مدت مرکز تحقیقات رایانش ابری (CRC) با رویکرد تحقیق، پژوهش و آموزش در دانشگاه صنعتی امیرکبیر فعال بوده است و با برگزاری رویدادهای دوره‌ای و تشکیل کارگروه‌های مشترک با صنعت از طریق جامعه آزاد رایانش ابری ایران (OCCC.ir) متولی مباحث فرهنگ‌سازی رایانش ابری برای افزایش سطح آگاهی عمومی در این حوزه بوده است.
انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

71  +    =  74