پول دیجیتال راه مقاومت اقتصاد داخلی در برابر تحریم‌ها

وزیر اسبق ارتباطات مطرح کرد

تحریم‌ها مساله تازه ای نیست و سال‌هاست روی اقتصاد ایران سایه افکنده است. سلاح تحریم‌ها نیز دلار محسوب می‌شود. وزیر اسبق ارتباطات با اشاره به لزوم کاهش وابستگی کشور به دلار آمریکا گفت: برای افزایش مقاومت اقتصاد داخلی طراحی یک پلتفرم جدید پول دیجیتال ضروری است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، محمدحسن نامی رئیس کارگروه ژئوپلتیک مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی با اشاره به جایگاه با اهمیت اقتصاد دفاعی در مسائل ملی و راهبردی گفت: متاسفانه اکنون باتوجه به اثرگذاری و دست اندازی که آمریکا در گردش پول در جهان ایفا می کند در حقیقت می‌توان گفت که کنترل مالی جهان را در دست گرفته و به وسیله آن قادر است به تحریم های ظالمانه علیه کشور ها اقدام کند.

 

او در ادامه با اشاره به ضرورت طراحی یک پلتفرم جدید پول دیجیتالی برای افزایش مقاومت اقتصادی داخلی گفت: اکنون برای کشور هایی که تحت تاثیر تحریم های آمریکا و غرب قرار گرفته اند لازم است که دست به اقدامی مشترک در حوزه مبادله پولی برنند تا بتوان به وسیله این همکاری مشترک مبادلات پولی با ارزی به غیر از دلار شکل بگیرد و به تبع آن سلطه دلار و نقش ابرازی آن در جهت اعمال تحریم کم رنگ تر شود.

 

نامی با اشاره به کشورهایی مثل روسیه که در سالیان اخیر طعم تحریم را چشیده اند گفت: در این بین نه تنها کشورهای تحریم شده ای مثل روسیه و ایران بلکه کشورهای چین و برزیل هم ضرورت دارد که وابستگی خود به دلار را کاهش دهند زیرا آنها هم در آینده دور از گزند فشار اقتصادی آمریکا نخواهند بود.

 

وزیر اسبق ارتباطات در ادامه گفت: هر کشوری که می خواهد قدمی برای استقلال خود بردارد لازم است که سلطه دلار در کشورش را کاهش دهد و توجه خود را متوجه پیمان های پولی چند جانبه بین المللی کند.

 

او افزود: اکنون کاملا امکانش فراهم است که کشورهای بزرگی همچون ایران، روسیه، چین، هند و برزیل برای پیمان های پولی چندجانبه حرکت کنند و ارز و پول خود را جایگزین دلار آمریکا بکنند اما می طلبد ایران و روسیه در این اقدام پیش قدم شوند.

 

نامی در پاسخ به این سوال که چه میزان پیمان های پولی دوجانبه می تواند اثرگذاری تحریم ها را کاهش دهد گفت: اگر مبنای اقتصاد ما را به شکل درون زا تعریف کنیم و نیز از ظرفیت های تجاری-اقتصادی کشورهای همسایه و منطقه به خوبی بهره برداری کنیم، پیمان های پولی بسیار در کاهش اثرگذاری تحریم ها نقش ایفا خواهد کرد.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

45  ⁄    =  5