چگونه یک پسورد مطمئن انتخاب کنیم؟

در گذشته معمولا به کاربران کامپیوتر و اینترنت توصیه می‌شد که از کاراکترهای پیچیده مانند اعداد، علامت‌ها و دیگر سمبل‌ها برای ساختن پسورد استفاده کنند. باوجود این سختی‌ها، از کاربران خواسته می‌شد هیچ‌گاه پسورد خود را جایی یادداشت نکنند و همچنین هر چند وقت یک‌بار پسوردهای خود را تغییر دهند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، در گذشته معمولا به کاربران کامپیوتر و اینترنت توصیه می‌شد که از کاراکترهای پیچیده مانند اعداد، علامت‌ها و دیگر سمبل‌ها برای ساختن پسورد استفاده کنند. باوجود این سختی‌ها، از کاربران خواسته می‌شد هیچ‌گاه پسورد خود را جایی یادداشت نکنند و همچنین هر چند وقت یک‌بار پسوردهای خود را تغییر دهند. بیشتر کاربران در حفظ کردن کلمات عبور مشکل دارند و معمولا با نوشتن حرف اول پسوردشان به شکل بزرگ (Capital) یا اضافه کردن عدد «1» یا علامت تعجب به انتهای پسورد قبلی، سعی داشتند در رمز عبور قبلی خود تفاوتی ایجاد کنند.

 

تحقیقات در زمینه امنیت پسوردها نشان می‌دهد توصیه‌های معروفی که هنگام ساختن پسورد می‌شود هیچ پایه و اساس علمی ندارند. مساله اینجا است که هکرها برای به‌دست آوردن رمز ورود اکانت یک شخص از ابتدا همه پسوردهای ممکن را حدس نمی‌زنند. هکرها امروزه مراکز داده شرکت‌های بزرگ را که شامل کلمات عبور کاربران آنها می‌شود سرقت می‌کنند و از این طریق به اطلاعات اشخاص دسترسی پیدا می‌کنند. این اتفاق در گذشته برای شرکت‌هایی از جمله یاهو، LinkedIn، Adobe و دیگر کمپانی‌های بزرگ دنیا رخ داده است. در کل هکرها برای به‌دست آوردن پسورد کاربران از برنامه‌های کامپیوتری استفاده می‌کنند که قادر است در کمتر از یک ساعت میلیون‌ها حدس مختلف را امتحان کند. خبر بدتر اینکه اگر هکرها رمز ورود شما به یک حساب کاربری را پیدا کنند، ممکن است همان رمز عبور را روی اکانت‌های دیگری که با نام شما ثبت شده‌اند، استفاده کنند و از این طریق به دیگر حساب‌های شما دسترسی پیدا کنند. در مطالعه‌ای که روی 50 هزار کاربر انجام گرفت، نتایج به‌دست آمده نشان می‌داد که اکثر کاربران باورهای کاملا غلطی راجع به انتخاب پسوردها دارند. به‌همین دلیل تصمیم گرفتیم چند توصیه مهم در رابطه با انتخاب پسورد مناسب و مطمئن را با شما در میان بگذاریم:

 

• حداقل 12 کاراکتر برای پسوردتان انتخاب و حداقل از 2 نوع کاراکتر مختلف در آن استفاده کنید (مثلا حروف الفبا و عدد). ضمنا این کاراکترها را در ترتیب‌های نامعین قرار دهید. برای مثال از حروف بزرگ در ابتدا و اعداد در انتهای پسورد خودداری کرده و از آنها در بین دیگر حروف استفاده کنید.

• از به کارگیری نام اشخاص، محل سکونت، حیوانات، تیم‌های ورزشی، اشیای مورد علاقه و تاریخ تولد در پسوردتان خودداری کنید. هیچ‌گاه از جملات و ترانه‌های معروف هم استفاده نکنید. ضمنا به‌کارگیری الگوهای مشخص مانند abc، 123 یا الگوهای معروف کیبورد مانند «1qazxsw2» اصلا توصیه نمی‌شود.

• یک راه عاقلانه برای ساخت پسورد قدرتمند، استفاده از اولین یا دو حرف اول کلمات یک جمله است. سعی کنید از جملات معروف هم استفاده نکنید. برای اطمینان بیشتر می‌توانید حروف به‌دست آمده را با اعداد و کاراکترهای مختلف مخلوط کنید.

• شاید شما هم مایل باشید از یک رمز برای ورود به حساب‌های کاربری مختلف استفاده کنید. اما توصیه می‌کنیم این کار را برای همه حساب‌های کاربری خود انجام ندهید. اگر با حفظ کردن پسوردها مشکل دارید، می‌توانید از اپلیکیشن‌های مدیریت پسورد استفاده کنید.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

8  +  1  =