بدافزار خطرناک این بار برروی یک نرم‌افزار امنیتی

سیستم عامل رایانه و گوشی بالغ بر ۲ میلیون نفر که نرم افزار امنیتی CCleaner را نصب کرده بودند، به یک بدافزار خطرناک با قابلیت ایجاد روزنه آلوده شده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از وب سایت independent، نرم افزار CCleaner یک نرم افزار رایگان برای حفظ امنیت و حل مشکلات جزئی سیستم عامل رایانه‌هاست. این نرم افزار که در فروشگاه اینترنتی پلی استور گوگل از رتبه بندی بالایی برخوردار است، توسط بالغ بر ۵۰ میلیون کاربر اندرویدی دانلود و نصب شده است. این نرم افزار همچنین از سیستم عامل ویندوز و مک نیز پشتیبانی می کند.

نرم افزار CCleaner توسط شرکت Avast که از شناخته شده ترین شرکت های توسعه آنتی ویروس است، کنترل و مدیریت می شود.

شرکت Piriform بعنوان توسعه دهنده این نرم افزار، بابت این خبر منتشر شده از کاربران خود عذرخواهی و سپس عنوان کرده است :" برآورد می شود حدود ۲.۲۷ میلیون نفر که نسخه CCleaner v۵.۳۳ را دانلود و نصب کرده اند، مورد حملات یک بدافزار قرار خواهند گرفت که یک روزنه امنیتی در سیستم کاربر ایجاد می کند".

نرم افزارCCleaner  جهت پاکسازی و بهینه سازی گوشی هوشمند اندروید و یا سیستم رایانه کاربران استفاده می شود که فایلهای اضافی که بعد از حذف نرم افزارها و اپلیکیشن ها در دستگاه شما باقی می ماند را پاک می کند. هرچه تعداد اپلیکیشن‌ هایی که کاربر نصب و حذف می‌کند بیشتر باشد، cache‌ ها و فایل‌ های اضافه‌ باقی‌ مانده نیز بیشتر خواهد شد.

افزایش سرعت سیستم عامل رایانه یا گوشی و کاهش مصرف باتری با حذف فایل‌ های غیر ضروری، پاکسازی و حذف  cache‌ اپلیکیشن‌ ها، بازی‌ ها، مرورگر و حذف Call Logs و SMS از قابلیتهای این نرم افزار است.

اپلیکیشن CCleaner حافظه گوشی و یا رایانه کاربران را اسکن می کند، فایلهای اضافی را پیدا کرده و به درخواست آنها اقدام به پاکسازی آنها از حافظه سیستم عاملشان می کند. این شرکت ظرف ۳ روز پس از آنکه خبر آلوده شدن میلیونها سیستم به بدافزار موجود در این نرم افزار، ضمن عذرخواهی از کاربران، به سرعت نسخه جدید و به‌روز رسانی شده آن را منتشر کرد.

هم اکنون نسخه CCleaner v۵.۳۳ بطور کامل از سرورهای شرکت توسعه دهنده حذف و نسخه  CCleaner v۵.۳۴ جایگزین آن شده است. پاول یونگ – مدیر ارشد محصولات شرکت Piriform – خاطر نشان کرده است :" این اتفاق بسی موجب شرمندگی ما است چراکه کاربران به منظور پاکسازی دستگاههای خود از آن استفاده می کردند و حالا خود این نرم افزار موجب آلودگی و مشکل برای سیستم آنها شده است".

وی در ادامه افزود:" هم اکنون نسخه ایمن و به‌روز رسانی شده این نرم افزار جایگزین نسخه قبلی و آلوده شده است و کاربران با خیال راحت می توانند از آن استفاده کنند".

یونگ ادامه داد که هنوز این شرکت نحوه ورود بدافزار به این نرم افزار را تایید نکرده است و روند پیگیری و شناسایی همچنان ادامه دارد".

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

14  −    =  9