حذف پول نقد از چرخه اقتصادی سوئد!

پرداخت الکترونیکی در سوئد ، کشوری با اقتصاد مرفه در سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده است. در سال گذشته فقط یک درصد از ارزش مربوط به پرداخت‌ها، از طریق سکه و اسکناس صورت گرفته است. در این مقاله می‌خواهیم شما را با دلایل موفقیت اقتصاد نوردیک آشنا کنیم. نوردیک به مجموع کشورهای اسکاندیناوی و اقیانوس اطلس از جمله کشورهای ایسلند، دانمارک،فنلاند، نروژ و سوئد گفته می‌شود. در سوئد اکثر پرداخت‌ها با دستگاه‌های کارتخوان انجام می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، ویکتور نیلسون که دو فروشگاه نانوایی را در سراسر شهر مدیریت می کند، در این زمینه می‌گوید: هدف ما از پرداخت الکترونیکی این است که میزان سرقت را بسیار کم کنیم و این امر، زمانی محقق می‌شود که مشتریان ما از کارت به جای پول نقد استفاده کنند. در این مورد تمام واکنش‌ها تا الان مثبت بود و ما خواهان این هستیم که هر چه قدر که زمان می‌گذرد، استفاده از پول نقد کم‌تر شود.

 

پرداخت الکترونیکی در سوئد استفاده از پول نقد را به میزان ۲۰ درصد کاهش داده است؛ یعنی بر اساس گزارش بانک مرکزی سوئد Riksbank، این میزان نسبت به پنج سال گذشته به نصف رسیده است. چند سالی هست که استفاده از سکه و اسکناس در اتوبوس‌های شهری سوئد ممنوع شده است؛ چون اتحادیه‌ها نسبت به امنیت رانندگان نگران بودند و سیستم پرداخت الکترونیکی را در این زمینه‌ راه‌اندازی کردند. خرده‌فروشان کوچک هم در حال رقابت با دیگر کسب و کارها هستند و اخیرا از فناوری پیشرفته iZettle، یک استارت آپ سوئدی به پشتوانه اولین سامانه کارتخوان موبایلی اروپایی استفاده می‌کنند. چنین تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای باعث می‌شود که پرداخت‌های تاجرها و افراد بی‌خانمان، تحت حمایت انجمن‌های خیریه به آسانی انجام شود. یکی از مسافرانی که از انگلستان به سوئد سفر کرده است، می‌گوید:

در کشور سوئد به مکانی برای سرگرم کردن کودکانم رفته بودم. در آنجا حتی فردی که بادکنک می‌فروخت هم دستگاه کارتخوان داشت و این مسئله بسیار خوب است؛ زیرا باعث می‌شود زمان کم‌تری برای پرداخت سپری شود.

 

در این کشور با پشتیبانی بانک‌های مرکزی، مردم به راحتی از طریق شماره‌های گوشی همراه خود، پول انتقال می‌دهند.Niklas Arvidsson، مدیر موسسه سلطنتی استکهلم توضیح می‌دهد:

به طور کلی مصرف‌کنندگان تمایل زیادی به استفاده از فناوری‌های جدید مربوط به پرداخت الکترونیکی دارند و همین امر باعث می‌شود ما چنین تکنولوژی‌ها را سریع‌تر به تصویب و اجرا برسانیم. این مسئله تا حد زیادی به زیر ساخت‌ها بستگی دارد. سوئد کشوری با جمعیت نسبتا کم است و از نظر تاریخی میزان فساد در این کشور بسیار پایین است.

 

یکی از علت‌های کاربرد زیاد پرداخت الکترونیکی در سوئد این است که مردم به بانک و موسسات اعتماد دارند و ترسی از بابت تقلب‌ در روند پرداخت ندارند. حرکتی که توسط بانک مرکزی سوئد در سال ۲۰۱۰ برای کنار گذاشتن سکه و اسکناس صورت گرفت، باعث افزایش معالات نقدی شد. برخی از خرده‌فروشان ابتدا از افزایش ناگهانی این فرم‌های جدید پول نقد بسیار می‌ترسید و در مورد سرمایه‌گذاری این مدل پول‌ها نگران بودند؛ اما کم کم در بین تمام فروشندگان، استفاده از این شیوه رونق پیدا کرد و از نظر اجتماعی مورد قبول واقع شد.

 

ارقام بانک مرکزی  Riksbank نشان می‌دهد که ارزش کرون سوئدی در گردش، از ۱۰ میلیارد پوند در سال ۲۰۰۹، به ۶ میلیارد پوند در سال ۲۰۱۶ کاهش پیدا کرد. Arvidsson پیش‌بینی می‌کند که استفاده از پول نقد در طی سال‌های آینده به میزان قابل توجهی در بین فروشندگان و صاحبان کسب و کار کاهش پیدا کند. بر اساس یک نظر سنجی که هنوز منتشر نشده، تخمین زده شده که تقریبا دو سوم از آن‌ها تا پایان سال ۲۰۱۰، استفاده از پول نقد را به طور کامل کنار بگذارند. Bjorn Eriksson کمیسر ملی و رئیس اینترپل سوئد گفت:

روند پرداخت الکترونیکی در سوئد خوب است؛ اما به نفع همه افراد نیست. در حدود یک میلیون نفر از سالمندان و مهاجران در جهان نمی‌توانند از این فناوری استفاده کنند و بانک‌ها هم به این موضوع اهمیتی نمی‌دهند. همچنین این جنبش هفتاد و یک ساله، نگرانی‌هایی را در مورد سرقت هویت و افزایش بدهی مصرف‌کنندگان و حملات سایبری به وجود آورده است. آقای اریکسون اشاره می‌‌کند که این سیستم، به راحتی می‌تواند دستکاری شود و مورد سرقت قرار بگیرد. سارقان می‌توانند به راحتی در سیستم پرداخت اختلال ایجاد کنند و کاربران از انجام هر اقدامی، ناتوان باشند.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

75  ⁄  25  =