دولت با معافیت های مالیاتی و بیمه ای از کسب و کارهای مجازی حمایت کند

عضو هیات مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی با بیان اینکه معافیت های مالیاتی و بیمه ای باعث خواهد شد، دغدغه جوانان فعال این بخش تا حد زیادی مرتفع شود، گفت:دولت می تواند با معافیت های اینچنینی به حمایت از کسب و کارهای مجازی بپردازد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، فرشاد وکیل زاده 'گفت:اعمال معافیت های مالیاتی و بیمه ای هیچگونه فشار مالی بر دولت وارد نخواهد کرد زیرا بیشتر استارت آپ ها در سالهای نخستین خود زیانده بوده بنابراین مالیاتی به آنها تعلق نخواهد گرفت اما این مساله باعث خواهد شد دغدغه جوانان فعال این بخش تا حد زیادی مرتفع شود.

وی ادامه داد:زمانی که این استارت آپ ها توانستند به رشد و سودآوری برسند، دولت طبق قانون مالیات و بیمه مربوط را از آنها اخذ کند و این حداقل حمایت هایی است که دولت می تواند از فعالان این بخش داشته باشد و با کمترین هزینه اشتغالزایی کند، همانگونه که در سایر کشورهای دنیا نیز شاهد اینگونه از حمایت های دولتی هستیم.

این فعال کسب و کارهای نوپا معتقد است: اعمال معافیتهای مالیاتی و بیمه ای در سالهای نخستین شکل گیری استارت آپ ها، باعث می شود تمرکز استارت آپ ها بجای توجه به مسائل حاشیه ای به اساس کسب وکار و توسعه ایده های خلاقانه متمرکز شده و دیگر دغدغه ای از بابت مسائلی نظیر بیمه و مالیات که خیلی از جوانان آشنایی چندانی با قوانین آنها هم ندارند، نخواهند داشت.

وکیل زاده، با اشاره به گفته های محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که از کسب و کارهای مجازی به عنوان راه حل فوری مشکل بیکاری خاطرنشان ساخت:چنین بیانی به طور کامل درست است، البته اگر افراد بدون شناخت و بدون ایده های نو و متفاوت و به صرف اینکه در حال حاضر، بازار کسب و کارهای اینترنتی داغ است، وارد بازار شوند، نه تنها شکست خورده و از بازار خارج می شوند بلکه اشتغال ایجاد شده مجدد از بین خواهد رفت.

این فعال کسب و کارهای نوپا عنوان داشت: به این مسئله دقت داشته باشید که بازار کسب و کارهای اینترنتی یک بازار رقابتی است و دارا بودن استراتژی مناسب و توان رقابتی بالا از مهمترین پارامترهای موثر در باقی ماندن در این عرصه است در حال حاضر علیرغم تعداد بسیار زیاد کسب و کارهای اینترنتی، تنها تعداد محدودی از آنها توانسته اند رشد کنند و برای خود سهمی از بازار بدست آورند. بررسی های اجمالی نشان می دهد توان این شرکت ها برای گسترش ، پیشرفت و جذب نیروی کار بسیار بالاست و به طورقطع راه حل مناسبی برای مشکل بیکاری در کشور هستند.

وی گفت: اعتقاد کلی من همیشه بر مداخله نکردن مستقیم دولت در کسب و کارهاست، به خصوص در کسب و کارهای نوین بخاطر ریسک بالا، دولت باید سعی کند تنها بستر و زیرساخت مناسب را برای فعالان مهیا کند، دولت با توجه به امکانات زیادی که در اختیار دارد می تواند امکانات اولیه از جمله دفتر، تجهیزات، سرور را بصورت رایگان در اختیار فعالان این حوزه قرار دهد که این امر هیچگونه بار مالی هم برای دولت ندارد.

وکیل زاده با بیان اینکه با اینکار تنها بخشی از منابع و امکانات بلااستفاده دولت در اختیار متقاضیان قرارمی گیرد، افزود:در این صورت از یک طرف فعالان به فضاها و امکانات مورد نیاز برای پیاده سازی ایده های خود دسترسی پیدا می کنند و از طرف دیگر در تعامل با یکدیگر می توانند ایده های خود را پخته ترکنند، در ضمن چون دولت مستقیم منابع مالی برای حمایت از طرح ها سرمایه گذاری نکرده است، هیچگونه ریسکی در مورد از بین رفتن منابع دولتی نخواهد داشت.

وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات دولت دوازدهم در توئیتی نوشت « با همدلی می توانیم» و بر ایجاد اشتغال به عنوان بارزترین مطالبه مردم تاکید کرد. «محمدجواد آذری جهرمی» در این توئیت افزود: فضای رقابت ها گذشت، فصل کار و عمل برای به سرانجام رساندن مطالبه های مردم که بارزترین آن ایجاد اشتغال است، آغاز شد. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نطق دفاع از برنامه های خود در مجلس شورای اسلامی گفته بود، درصد اشتغال بخش فناوری اطلاعات به کل اشتغال کشورهای درحال توسعه 1.87صدم درصد به صورت طبیعی است و براساس آمار مرکز آمار ایران، این شاخص در کشورمان تا سال 1394 دو دهم درصد بوده است. آذری جهرمی مجموع شغل های ایجاد شده در بخش فناوری اطلاعات به استثنای مخابرات را تا سال 1394 به میزان 50 هزار شغل اعلام کرده و گفته بود: تنها در سال 1395 براثر انجام فعالیت های توسعه ای و با وجود همه مشکلات و موانع موجود بیش از یکصد هزار شغل ایجاد شده است. وی گفته بود: ظرفیت داریم تا 1.5 درصد اشتغال این حوزه را توسعه دهیم و این فرصت است برای ما و قرار است سالی یکصد هزار شغل در این بخش ایجاد شود، هرچند مسئولیتی در ایجاد اشتغال نداریم و باید زیرساخت آن را فراهم کنیم. وی به انتظار رئیس جمهوری برای ایجاد سالیانه 300 هزار شغل در این بخش اشاره کرد و گفت: تحقق این امر برنامه ریزی مضاعفی می طلبد. وی افزود: بسیاری از جوانان فرهیخته ما در شرکت های خارجی مانند گوگل کار می کنند که اگر فضای کسب و کار داخلی برای آنها فراهم شود، برخواهند گشت، کمااینکه اکنون با مهاجرت معکوس در حوزه فناوری اطلاعات مواجه هستیم. اذری جهرمی با بیان اینکه برنامه ما توسعه اشتغال و اقتصاد دیجیتال است، گفت: زیربناهایی آماده شده ، اما به دلیل نبود شاخص های فناوری آمار نامربوط در این زمینه داده نشده است./ ایرنا

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  1  =  1