پیروزی در رقابت روزافزون پرداخت

صنعت پرداخت، میدان نبرد منحصربه‌فردی است که بانک‌ها، اپراتورهای موبایل، مهره‌های تجارت الکترونیکی و خرده‌فروشان را به رقابت در برابر یکدیگر فرا می­خواند؛ اما راه پیشِ­روی این صنعت چیست؟

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، اروپا در روزگار کریستف کلمب؛ قاره‌ای که برای رشدی بی‌سابقه دورخیز کرده بود با موجی عظیم از اختراعات جدید و سرزمین‌های دست‌نخورده‌ی تازه مواجه شد. در قرون متمادی، سیر حرکت اروپا به‌طور بی‌وقفه‌ای تغییر کرد. هنگامی که برخی کشورها بر نبردهای منطقه‌ای و درون قاره‌ای مشغول بودند، آن کشورهایی که رو به‌سوی گسترش قلمروهایشان تا کرانه‌های تازه داشتند، کشورهایی مانند اسپانیا و پرتغال رشد کلانی به خود دیدند.

 

در بسیاری جهات، صنعت امروزه‌ی پرداخت در اروپا با چشم‌اندازی مشابه روبروست. قدرت‌های قدیم – بانک‌های حاکم و دستگاه‌های پرداخت – می‌بینند که موفقیت‌های گذشته‌شان چگونه با مقررات و رقبای تازه تهدید می‌شود، در حالی که ارائه‌دهندگان پرداخت جایگزین، از فرصتِ چشم‌اندازهای نسبتاً تازه‌ی دنیای اینترنت بهره می‌برند.

 

مسیر تازه به‌سوی سرمایه در صنعت پرداخت و ‌ درون این محیطی که به‌سرعت رو به تکامل می‌رود چیست؟ مهره‌های اصلی در همه‌ی بخش‌های این بازار چگونه می‌توانند مطمئن شوند که از مسیر اصلی جا نمی‌مانند؟

 

این گزارش که بر اساس منبع معیار A.T Kearney برای صنعت پرداخت تنظیم شده، پیش‌بینی آینده‌ و بررسی متخصصان صنعت را شامل شده و به دنبال پاسخی به این سؤالات است. همچنین، وضعیت صنعت پرداخت در اروپا، تغییرات مربوطه در حجم کارها، درآمدها، محصولات را بررسی می‌کند که همه‌ی شرکت‌های صنعت پرداخت می‌توانند در دهه‌ی آینده در راه موفقیت گام بردارند.

 

صنعتی رو به رشد در محیطی راکد

یک سوم از پرداخت‌های غیر نقدی معادل سالانه 280 میلیارد دلار در اروپا اتفاق می‌افتد و این رقم در حال رشد است. در سال 2005 تا 2011 در 27 کشور عضو اتحادیه‌ی اروپا، تعداد تراکنش‌های غیر نقدی این کشورها از 70 میلیارد به 91 میلیارد رسیده است، معادل با نرخ رشد سالانه‌ی مرکب 4.6 درصد. کمی که پیش­تر برویم، پرداخت‌های غیر نقدی در هر سال و تا پایان دهه، می‌توانند رشدی 8 درصدی داشته باشند تا به 175 میلیارد تراکنش در 2020 برسند.

 

کشورهای اروپایی در بحث بلوغ بازار پرداخت‌شان، تفاوت‌های فاحشی دارند؛ آن کشورهایی که بهترین تعادل را در ACH و تراکنش‌های کارتی پیش گرفتند، گویا میل بیشتری به تراکنش‌های غیر نقدی دارند. با این حال، رشد صنعت در کشورهای پیشرفته و نه چندان توسعه‌یافته حالت معمولی دارد .

 

این رویه بیشترین جای ملاحظه را در اقتصاد کلان دارد؛ در حالی که بخش‌هایی همچون خرده‌فروشی، مخابرات و بخش‌هایی از صنعت بانکداری در سال‌های اخیر راکد بوده‌اند، پرداخت‌های غیر نقدی به طرز قابل ملاحظه‌ای رشد داشته است.

 

چرا پرداخت در چنین جهان راکدی، نقطه‌ی تحرک محسوب می‌شود؟

آمار کلی تراکنش‌ها رو به افزایش است که انتظار می‌رود تا سال 2020 آمار پرداخت‌های خرد در اروپا از 405 میلیارد به 440 میلیارد افزایش پیدا کند و این مسئله هم‌زمان با بازیابی اقتصاد و هزینه‌های خصوصی رشد دارد. واحد اطلاعات نشریه‌ی اکونومیست (EIU) پیش‌بینی می‌کند اقتصاد اروپا تا سال 2014 به رشد خود ادامه دهد و مصرف هزینه‌ی بخش خصوصی در اروپای شرقی، رشد یک درصدی در هر سال و در اروپای مرکزی و شرقی در سال 2017 رشد سه درصدی را تجربه کند. به‌علاوه، انتظار تراکنش‌های الکترونیکی هم وجود دارد که 25 درصد از کلِ تراکنش‌ها را شامل می‌شوند و احتمالاً سهم بیشتری را در خصوص خریدهایی باارزش بالا از آن خود کنند. مقررات و خط‌مشی‌های جدید پرداخت و مدیریت خطرپذیری متقابلِ شرکت‌ها نیز در تقسیم روزافزون انواع پرداخت موثرند که می‌تواند به‌اندازه‌ی یک درصد، به رشد تراکنش‌های پرداخت اضافه کند.

 

 سهم تراکنش‌های نقدی در معاملات خُرد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  75  =  83