یکی از ضروریات اخذ درگاه‌های بانکی برای کسب‌وکار و اعتماد الکترونیک داشتن نماد اعتماد الکترونیک است

در تمامی خریدوفروش‌های آنلاین بحث مبادلات مالی باید از طریق درگاه‌های بانکی صورت بگیرد، درگاه‌هایی که از طریق بانک‌ها و یا شرکت‌های معتبر و دارای مجوز به متقاضیان ارائه می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، ازآنجاکه به دلایل مختلف، برخی از فروشگاه‌ها و کسب‌وکارهای آنلاین ممکن است فاقد نماد اعتماد الکترونیک برای کسب‌وکار خود باشند به سراغ درگاه‌های واسط می‌روند تا بتوانند وجه فروش کالا و خدمات خود را از مشتریان و کاربران به‌راحتی و بدون اخذ تأییدیه و مجوزهای لازم دریافت نمایند که این موضوع خطر را برای هم‌وطنان دوچندان می‌سازد زیرا احتمال کلاه‌برداری و تخلف در این‌گونه سایت‌ها به‌مراتب بیشتر خواهند بود.

درگاه‌های واسط آن دسته از درگاه‌هایی هستند که فروشگاه‌های‌ اینترنتی و یا کسب‌وکارهای آنلاین، به‌جای قرارداد مستقیم با بانک با یکی از شرکت‌های معتبر واسط بین‌بانکی قرارداد بسته و امکان دریافت غیرمستقیم را برای وب‌سایت خود فراهم می‌کند. در این روش سایت‌های فروشگاهی مبالغی را به‌عنوان کارمزد از مشتری دریافت و وجه اصلی کالا یا جنس را به‌حساب شرکت‌های واسط واریز می‌کند. در این مدل قاعدتاً باید خدمات ارزش‌افزوده‌ای نیز برای طرفین تراکنش ایجاد گردد. به‌عنوان نمونه بیمه کردن کالا و خدمات و مسئولیت‌پذیری در برابر اختلافات بین طرفین که البته در حال حاضر این کار به‌صورت مؤثر انجام نمی‌شود.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا بابیان اینکه حفظ اطلاعات بانکی کاربران در وهله اول بر عهده خود کاربران است، گفت: اینکه کاربران در خرید اینترنتی خود از کدام فروشگاه اینترنتی استفاده کنند تفاوتی نمی‌کند مهم این است که آن‌ها باید مراقب باشند تا اطلاعات بانکی آن‌ها توسط افراد سودجو به سرقت نرود و ضمناً خدمت یا کالای موردنظر را به‌صورت کیفی و مناسب دریافت نمایند.

سرهنگ دوم علی نیک‌نفس با اشاره به اینکه برخی از مجرمان سایبری از طریق جعل و شبیه‌سازی درگاه‌ها و سایت‌های بانکی  اقدام به سرقت اطلاعات بانکی کاربران کرده و از آنان سوءاستفاده می‌کنند، گفت: فیشینگ درگاه‌های بانکی یکی از مهم‌ترین و رایج‌ترین شگردهای مجرمانه در فضای مجازی و بانکداری الکترونیک می‌باشد، لذا کاربران در خرید اینترنتی خود باید مراقب درگاه‌های فیشینگ شده باشند تا در دام مجرمان سایبری نیفتند و اطلاعات بانکی آن‌ها به سرقت نرود.

وی گفت: برخی از سایت‌های فروشگاهی اقدام به ارائه محصولات غیرمجاز نموده و بر همین اساس نمی‌توانند شرایط دریافت درگاه‌های بانکی معتبر را فراهم و از آن‌ها استفاده کنند لذا به دنبال استفاده از درگاه‌های واسط می‌باشند تا بتوانند فعالیت‌های غیرمجاز خود را ادامه دهند.

سرهنگ نیک‌نفس در توصیه به کاربران فضای مجازی گفت: هم‌وطنان عزیز باید در هنگام خرید از فروشگاه‌های اینترنتی به داشتن نماد اعتماد الکترونیکی(enamad) دقت و توجه لازم را داشته باشند و به‌هیچ‌عنوان از سایت‌های فاقد نماد الکترونیک معتبر خرید نکنند. یکی از شروط دریافت درگاه بانکی نیز داشتن نماد اعتماد می‌باشد. بنابراین سایت‌های دارای نماد اعتماد الکترونیک اصیل دارای فعالیتی مجاز بوده و از درگاه‌های بانکی قانونی و معتبر استفاده می‌کنند. لذا کاربران به‌راحتی و با آسودگی خاطر می‌توانند خریدهای اینترنتی خود را انجام دهند.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری با اشاره به ماده 4 مصوبه ساماندهی کسب‌وکارهای اینترنتی شورای امنیت کشور(شاک) در سال 1391 که به‌منظور امنیت و آرامش هم‌وطنان در خریدهای آنلاین صادرشده گفت: مجوز درگاه پرداخت الکترونیکی صرفاً به فروشگاه‌های دارای نماد اعتماد اعطا می‌شود، ضوابط اعطای این درگاه‌ها را بانک مرکزی (طی سه ماه پس از تصویب طرح ساماندهی فروشگاه‌های اینترنتی) تعیین می‌نماید. لذا هم‌وطنان عزیز در خریدهای اینترنتی خود دقت کرده و داشتن نماد اعتماد الکترونیک را جزء ضروریات خریدهای آنلاین بدانند، بعلاوه بانک مرکزی نیز باید نظارت بیشتری بر موضوع اعمال نماید و با همکاری اعضای کمیته نظارت بر کسب‌وکارهای آنلاین از بروز خسارت و آسیب برای هم‌وطنان جلوگیری به عمل آورد.

سرهنگ نیک‌نفس در انتها گفت: از هم‌وطنان عزیز درخواست می‌شود با مراجعه به سایت پلیس فتا به آدرس cyberpolice.ir و ثبت نظرات و انتقادات خود ما را در بالا بردن امنیت و حفظ حریم خصوصی کاربران یاری نمایند. همچنین در صورت مواجهه با موارد مشکوک آن را از طریق لینک مرکز فوریت‌های سایبری گزینه ثبت گزارش مردمی با در میان بگذارند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

88  ⁄    =  11