هرج و مرج در کارمزدهای بیت کوین

فروشندگان پول مجازی سلیقه ای نرخ تعیین می کنند

با آنکه به تازگی تب خرید بیت کوین در ایران داغ شده، اما همین مدت کوتاه هم کافی است تا هرج و مرج ایجاد شده بساطی برای سودجویی فروشندگان این پول خیالی فراهم آورد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، با آنکه به تازگی تب خرید بیت کوین در ایران داغ شده، اما همین مدت کوتاه هم کافی است تا هرج و مرج ایجاد شده بساطی برای سودجویی فروشنگان این پول خیالی فراهم آورد.  به طور مثال ، اگر قیمت دلار امروز معادل 4137 تومان باشد، منابع فروش، هر بیت کوین را معادل 4437 تومان می فروشند. این رقم بسته به تصمیم فروشنده و شرایط فعلی بیت کوین، امکان افزایش را به همراه دارد. این قیمت متناسب با انتقال به مشتری در سه حالت سریع، معمولی و یا تاخیر ، تغییر می کند.  علاوه بر قیمت خرید هر بیت کوین، انتقال سریع این پول مجازی به کیف پول معادل 7 دلار وانتقال معمولی 4 دلار و انتقال با تاخیر 3 دلار محاسبه می شود.

علیرضا شجری، کارشناس حوزه کامپیوتر، درباره بیت کوین می گوید: « سایت ها نرخ قطعی برای کارمزد ندارند و هر سایتی بنا به تصمیم شخصی نرخی را برای دریافت کارمزد دریافت می کند. قطعا در زمانی که ارزش بیت کوین معادل11 هزار و 700 تومان است، سایت های ایرانی رقمی اضافه بر این عدد می گیرند. متاسفانه بیت کوین صاحبی ندارد، در نتیجه هر کس عدد مورد نظر خود  را برای این خرید و فروش ها به کار می گیرد».

این کارشناس ادامه می دهد: « با قطعیت می توان زمین خوردن بیت کوین را با بیان سه دلیل پیشی بینی کرد، زیرا در طول تاریخ اقتصاد جهان، قیمت هر پدیده ای که اینگونه بالا رفته ، به صورت ناگهانی نیز زمین خورده است. استفاده از واژه حباب به همین خاطر است که رشد قیمت روند غیر عادی را طی می کند در نتیجه سریعا از بین می رود. دومین دلیلی که نشان از شکست بیت کوین دارد،  وجود تهدید های امنیتی از سمت دولت های مخالف بیت کوین و کلاهبرداران مجازی است. اگر این رشد قیمت ادامه پیدا کند و همچنان برخی خرید و فروش ها از طریق بیت کوین اتفاق بیفتد، احتمال حمله امنیتی به منابع خرید و فروش بیت کوین وجود می آید. همچنین افرادی که با  استفاده از علم کامپیوتر و برای دست یابی به پول ، راهی برای ورود به حساب های بیت کوین دیگران پیدا می کنند. شما در نظر داشته باشید که خریداران بیت کوین در شرایط فعلی،  امکان هر نوع خرید و فروشی را با این پول ندارند و این شرایط در اکثر کشور ها کماکان وجود دارد، بنابراین می توانیم این ویژگی را از دلایل شکست بیت کوین در آینده بدانیم ».

شجری در پایان درباره تبدیل پول مجازی به ارز واحد در جهان توضیح می دهد: « ما منتظرشکوفایی و رواج ارز دیجیتال هستیم، اما این پرسش که آیا بیت کوین همان ارز دیجیتال یکسان در دنیا خواهد بود؟ وجود دارد. اگر بیت کوین و هر پول دیگری با رشد منطقی و مانند سایر پول های غیردیجیتال برای هر خرید و فروشی به کار آید، قاعدتا اتفاق مثبتی در پیش است و ماندگاری چنین ارزی قطعی است».

 

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  59  =  62