خدمات الکترونیک و مقاومت در اجرایی کردن آن

الکترونیک شدن خدمات این تصور را در ذهن شنونده ایجاد می کند که دریافت هر نوع خدمتی از سازمان های مختلف به صورت غیر حضوری و تنها از طریق سامانه های الکترونیک امکان پذیر است و دیگر نیازی به مراجعه حضوری نیست، ولی این روند در کشور با مقاومتی هایی در اجرا روبرو است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از ایرنا، دولت یازدهم پس از استقرار به دنبال توسعه بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات با هدف استفاده بهینه از ظرفیت های این بخش بود و همه تلاش های خود را در این باره به خدمت گرفت.
یکی از مفاهیمی که آن دولت به دنبال استقرار آن بود مفهوم دولت الکترونیک و ارائه خدمات مورد نیاز مردم به صورت الکترونیک بود که گام های مهمی هم در این زمینه برداشته شد تا با استقرار این مفهوم و پیاده سازی آن مردم ضمن بهره مندی از مزیت های گوناگون آن حقوق شهروندی شان نیز رعایت شود.
*چیستی دولت الکترونیک
دولت الکترونیک به معنای اطلاع رسانی و ارائه خدمت بموقع، دقیق و کارا در همه ساعت های شبانه روز از طریق وسایل ارتباطی شامل تلفن، اینترنت و شبکه های اجتماعی است که بکارگیری آن در بخش های مختلف دولت برای افزایش بهره وری و ارتقای سطح خدمات رسانی بوده و مهم ترین نتیجه آن، افزایش رضایت مردم و پیشگیری از بروز فساد است.
بر این اساس با هدف ایجاد تغییر بنیادین در ساختار قدیمی نظام اداری کشور، سازمان فناوری اطلاعات دولت یازدهم طرح ملی دولت الکترونیک را که از سال ها پیش متوقف مانده بود، احیا و اقدام های لازم برای الکترونیکی سازی را آغاز کرد.
معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات ایران چندی پیش در این باره به ایرنا گفت: استفاده از فناوری های تازه ارتباطی و اطلاعاتی در دولت الکترونیک بویژه اینترنت برای ارایه خدمت به شهروندان با کمترین هزینه و بیشترین رضایت پیش بینی شده است.
«رضا باقری اصل» موضوع دولت الکترونیک را ایجاد تحول، بازآفرینی، بازمهندسی، بهبود کارآیی و اثر بخشی نظام اداری ایران بیان کرد و ادامه داد: دولت الکترونیک در واقع راهکار میانبری برای ایجاد تحول در نظام اداری کشور است که در اصل 44 قانون اساسی بر آن تاکید شده است.
باقری اصل یادآوری کرد: نظام اداری ایران بر اساس دو شاخص بودجه و نیروی انسانی تغییر نکرده است و افزایش سالیانه هزینه های دولت و افزایش بدنه و نیروی انسانی نشان می دهد تاکنون برای تحول نظام اداری و کارآمدی آن اقدام موثری انجام نشده است.
*خدمات الکترونیک در واقعیت
گرچه تلاش های زیادی برای ارائه خدمات به صورت الکترونیک در کشور شده است اما در دیدگاه مردم در هنوز برپاشنه سابق خود می چرخد در همین زمینه یکی از شهروندان که مدتی است تلفن منزل شان قطع شده است به خبرنگار ایرنا گفت: شرکت مخابرات ایران سامانه ای الکترونیکی برای رفع مشکلات تلفن ثابت طراحی کرده است که هفته گذشته و با قطع شدن تلفن ثابت منزلمان با شماره داده شده تماس گرفتم و مشکل اطلاع رسانی شد.
حمید نکوئی افزود: چند روز گذشت اما هیچ اقدامی صورت نگرفت و مجدد با شماره 2021 تماس گرفتم که تلفن گویا بود.
این شهروند ادامه داد: تلفن گویا اعلام کرد که برای ثبت شکایت ادامه بدین و مراحل خواسته شده را تک به تک انجام دادم و درنهایت با یکی از اپراتورها صحبت کردم و گفتم بیست روزه من زنگ می زنم کسی جوابمو نمی دهد که بیایند و رسیدگی کنند.
نکوئی گفت: اپراتور مربوط گفتن که حضوری بروید و با مسئول فنی ناحیه خودتون صحبت کنیند. این درحالی است که خدمات الکترونیک به این معنا است که دیگر نیازی به مراجعه حضوری ندارد و همه کارها باید الکترونیک باشد.
*تجربه ای دیگر
یکی دیگر از شهروندان که برای اینکه زمان استفاده از ملی کارت بانکی اش به پایان رسیده بود و برای تمدید آن به یکی از شعبه های این بانک مراجعه کرده بود به خبرنگار ایرنا در باره الکترونیکی بودن گفت: ای آقا کجای کاری، اعتبار ملی کارت من به پایان رسیده و آمده ام آن را تمدید کنم در صورتی که می توان آن را به صورت الکترونیکی و بدون نیاز به مراجعه حضوری خود بانک تمدید کند.
مهدی اسماعیلی افزود: حال این بماند وقتی به مسئول مربوط گفتم که چه اقدامی باید انجام دهم تا اعتبار ملی کارت تمدید شود این مسئول گفت:نخست باید از کارت ملی هوشمند خود کپی بگیرید؟ از تعجب شاخ درآوردم کپی از کارتی که هوشمند است.
وی ادامه داد: به هرصورت کپی کارت را گرفتم بعد آن مسئول گفت باید هویت شما تایید شود به فلان قسمت مراجعه کنید و این کار را کردم و درنهایت تعجب دیدم خانمی که مسئول این کار بود شماره کارت هوشمند مرا وارد سامانه ثبت احوال کرد تا هویت من مشخص شود درصورتی که همان فرد نخست می توانست اینکار را انجام دهد و سپس کپی مشخصات مرا گرفت و به دستم داد و گفت بروید پیش رئیس تا ایشان تایید کند.
اسماعیلی گفت:رئیس هم با نگاهی به من آن را تایید کرد درحالی که چند برگ کپی دستم بود ناخودآگاه یاد خدمات الکترونیک افتادم.
وی افزود:پس از طی این مراحل پیش فرد نخست رفتم تا کارم انجام شود که در نهایت تعجب وی گفت: باید به شعبه اصلی صادرکننده ملی کارت مراجعه کنید و من ماندم و دولت الکترونیک.

*برای دریافت کارت خود به اداره مرکزی پست مراجعه کنید
چندی پیش یکی از شهروندان می گفت که زمان گواهینامه رانندگی اش به پایان رسیده بوده و برای تمدید آن اقدام های لازم را انجام دادم و در نهایت گفته شد که پس از 42روز گواهینامه جدید به آدرس شما ارسال می شود.
عباس عابدی افزود: پس از مدتی مامور پست تماس گرفت که گواهینامه شما را آورده ام اما به دلیل نبودن در محل مذکور مامورپست ناگزیر آن را برگردانده بود.
این شهروند ادامه داد: پس از مراجعه به منزل با نوشته ای مواجه شدم که برای دریافت گواهی نامه باید به شعبه مرکزی پست مراجعه کنم.

* معطل برای یک امضا
یکی از شهروندان که در یکی از شهرهای استان مرکزی زندگی می کند به خبرنگار ایرنا گفت که برای رفع مشکلی نیاز به مراجعه به یکی از اداره های شهر داشتم و پس از انجام اقدام هایی که می توانست بدون نیاز به حضور من انجام شود کارها به امضای مسئول اصلی رسید.
پوریا خسروی زاده افزود: هنگامی که برای دریافت امضای نهایی مراجعه کردم گفتند که مسئول مربوط که می بایست فقط امضای وی پای برگه ها باشد چند روزی نیستند و من ماندم امضای الکترونیکی که می توانست باشد و نیست.
*وزیرارتباطات و دولت الکترونیک
محمد جواد آذری جهرمی وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات دولت دوازدهم هفتم آذرماه امسال در نشستی که با اعضای اتاق بازرگانی ایران داشت در باره دولت الکترونیک گفت: وضعیت دولت الکترونیک در کشور مطلوب نیست و ما در این زمینه برای رفع مشکلات با سازمان امور استخدامی جلسات مفصلی داشته ایم.
وی گفت: رئیس جمهوری بر اجرای دولت الکترونیک تاکید ویژه دارند و در ۴ جلسه ای که داشتند ما را خطاب قرار دادند که اجرای دولت الکترونیک در کشور به کجا رسید.
وزیر ارتباطات با بیان اینکه ما نیز بر این اولویت تاکید داریم و باید دستگاههای اجرایی با ما همکاری کنند، افزود: در این زمینه آسیب شناسی کرده ایم و قرار است در این مرحله با همکاری سازمان امور استخدامی، ۲۰ سرویس اولیه را که مردم بتوانند از آنها خدمات بگیرند استخراج کرده و الکترونیکی کنیم.
وی با تاکید براینکه ما در وزارت ارتباطات نسبت به تکالیف خودمان در دولت الکترونیک عقب هستیم، اضافه کرد: اما از سویی همکاری و تکالیف سایر دستگاهها نیز اوضاع خوبی نداریم و امیدواریم با تشکیل کمیته مشترک با سازمان امور استخدامی بسیاری از چالشها رفع شود.
جهرمی گفت: مطابق با مصوبات جدید دولت، دستگاههای دولتی از ایجاد شبکه برای ارائه خدمات دولتی منع شده اند و ملزم هستند که خدماتشان را بر بستر شبکه دولت الکترونیک ارائه کنند. در همین حال سازمان فناوری اطلاعات نیز اپلیکیشن دولت موبایل را طراحی و آماده کرده است که امیدواریم تا ۳ ماه آینده رونمایی شود. این دو موضوع می تواند باعث پیشرفت این پروژه ملی شود.
همچنین معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت:نظام اداری ایران با گذشت بیش از 80سال فعالیت آن اکنون دارای شناسنامه خدمات شده است و مردم برای برخورداری بهتر از خدمات می توانند از آن بهره مند شوند.
رضا باقری اصل روز چهارشنبه در همایش ملی معماری سازمانی ایران درمحل دانشگاه شهید بهشتی افزود: همت سازمان امور استخدامی کشور و سازمان فناوری اطلاعات ایران منجر به شناسنامه دار شدن خدمات دولتی شده است و اکنون روند احصا خدمات برای شناسنامه دار شدن تا حد قابل قبولی روبه جلو است.
وی با بیان اینکه اکنون و با شناسنامه دارشدن خدمات دولت مشخص شده بسیاری از این خدمات تکراری است که برای اصلاح آن درحال ایجاد معماری سازمانی هستیم تا خدمات تکراری حذف شده و خدمات اصلی در سامانه دولت الکترونیک به مردم عرضه شود.
باقری اصل به فعالیت کنتورخوانی که یک فعالیت واحد است اشاره کرد و خاطرنشان ساخت:اکنون این فعالیت واحد توسط چند دستگاه به صورت موازی ارائه می شود درحالی که می توان یک دستگاه را مامور همه آنها کرد.
معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات به وجود برخی سوءاستفاده ها در این گونه فعالیت های تکراری اشاره کرد و ادامه داد: مزیت هایی که برخی این فعالیت ها برای سازمان ارائه کننده در پی دارد مانع از ان است که این خدمات به صورت یکپارچه و واحد عرضه شود.
وی گفت: اکنون 49درصد فعالیت دولت به صدورمجوزها و اعتبارسنجی اختصاص دارد درحالی که می توان با الکترونیک کردن و لحاظ کردن معماری صحیح سازمانی این روند را متوقف کرد.
باقری اصل از وجود 180 صندوق بیمه ای در کشور انتقاد کرد و گفت: همه این صندوق ها یک کاری انجام می دهند و مشخص نیست تعدد آنها چه نیازی را برطرف می کند.
این مقام سازمان فناوری اطلاعات ایران به کشورکره جنوبی اشاره کرد و افزود: این کشور یک سامانه یکپارچه تدارکات راه اندازی کرده و همه سازمان های موازی دیگر را منحل کرده تا توانسته رضایت عمومی ایجاد کند و ما هم باید به این سمت حرکت کنیم.
وی معماری سازمانی را ایجاد تغییر و تحول اساسی در نظام اداری کشور برشمرد وخاطرنشان ساخت: پذیرش آن هزینه و درد به دنبال دارد و بر همین اساس مقاومت در برابر ان وجود دارد.
باقری اصل گفت: مدیریت تغییر در کشورما بسیار هزینه بر و سنگین است بنابراین در برابر آن ایستادگی می شود.
معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات ایران به اختصاص بودجه 63 میلیارد ریالی برای پروژه دولت الکترونیک در لایحه بودجه سال آینده اشاره کرد و گفت: اختصاص این بودجه درحالی است که تاکنون پرداخت در بودجه های سال های گذشته صفر ریال بوده است.
وی ادامه داد: چه انتظاری برای دولت الکترونیک با چنین پرداخت هایی می توان داشت.
اجرایی شدن خدمات دولت الکترونیک گام مهمی در تحقق خواسته دولت دوازدهم در رعایت حقوق شهروندی است و این مهم نیازمند همراهی و همکاری جدی دستگاه های متولی است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  2  =  1