در سال ۹۷ چقدر باید حقوق بگیریم؟

در پنجمین ارزیابی سراسری حقوق و دستمزد، همه شاغلان تمام وقت گروه‌های شغلی مختلف کشور می‌توانند با وارد کردن اطلاعات شغلی خود از میزان حقوقی که باید سال آینده دریافت کنند آگاه شوند.

در پنجمین ارزیابی سراسری حقوق و دستمزد، همه شاغلان تمام وقت گروه‌های شغلی مختلف کشور می‌توانند با وارد کردن اطلاعات شغلی خود از میزان حقوقی که باید سال آینده دریافت کنند آگاه شوند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از ایسنا، آسیه حاتمی در کنفرانس ارزیابی حقوق و دستمزد، با بیان این مطلب از انتشار نتایج این ارزیابی تا پایان سال جاری در قالب گزارش حقوق و دستمزد ۱۳۹۶ خبر داد و افزود: گزارش حقوق و دستمزد تنها مرجع آگاهی از حقوق و دستمزدها در کشور است. اقبال همه کارفرمایان، کارجویان و شاغلان به انتشار این گزارش باعث شده تا تنها در سال گذشته بیش از ۱۰۰ هزار نفر در ۲۸ گروه شغلی مختلف در این ارزیابی شرکت کنند.

او گفت: مطالعه این گزارش به شاغلان کمک می‌کند تا در آینده حقوق منصفانه‌ای دریافت کنند و به مدیران شرکت‌ها و سازمان‌ها امکان می‌دهد با آگاهی از میزان رایج پرداختی‌ها در بازار کار برنامه‌ریزی مالی مناسبی برای آینده داشته باشند.

این کارآفرین نمونه کشوری در ادامه با اشاره به رشد چشمگیر کسب‌وکارهای آنلاین در جهان، افزایش قابل توجه ضریب نفوذ اینترنت در کشور در سال‌های اخیر و وجود چهار میلیون دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی در کشور ظرفیتی بزرگ برای استفاده از ابزارهای نوین جهت زدودن بیکاری دانست و گفت: برای حل معضل بیکاری می‌توان تمهیدات مختلفی اندیشید، یکی از این تمهیدات استفاده از ظرفیت‌های فضای آنلاین است. استفاده از فضای آنلاین برای پیدا کردن نیروهای مناسب، فرآیند استخدام برای کارفرمایان را آسان‌تر، سریع‌تر و کم هزینه‌تر می‌کند و به شکل دقیق‌تری منجر به تحقق شایسته‌سالاری در کشور می‌شود.

او همچنین ایجاد رزومه توسط افراد جویای کار در سایت‌های استخدامی را راهی مناسب برای به نمایش گذاشتن توانایی‌ها، سوابق و مهارت‌ها دانست و اضافه کرد: کارجویان در فضای آنلاین بدون پرداخت هزینه می‌توانند تنها با یک کلیک به چند موقعیت شغلی مناسب دست پیدا کنند.

وی در پایان ضمن تقدیر از رسانه‌ها برای پرداختن به اهمیت گزارش حقوق و دستمزد در طول سال‌های اخیر، شرکت گسترده مردم درارزیابی حقوق و دستمزد را باعث بالا رفتن اعتبار آماری این گزارش قلمداد کرد و افزود: اطلاعات و تحلیل‌های موجود در گزارش حقوق و دستمزد می‌تواند دید مناسبی از بازار کار به رسانه‌ها و مسئولان دهد و فرآیند برنامه‌ریزی برای حل معضل بیکاری را تسهیل کند.

مدیرعامل سایت استخدامی کشور در حاشیه کنفرانس ارزیابی حقوق و دستمزد، از عضویت یک میلیون نفر از فارغ‌التحصیلان در این سایت خبر داد و گفت: ۲۰ درصد از مراجعین ما افراد تازه فارغ‌التحصیل هستند.

وی انتشار گزارش حقوق و دستمزد را یکی از مهم‌ترین اقدامات این سایت برشمرد و گفت: طی ۱۵ سال فعالیت خود به عنوان بزرگ‌ترین بانک اطلاعات رزومه ایرانیان متخصص فعالیت داشتیم و شفاف‌سازی کردیم که هر شغلی چه میزان درآمد برایش در کشور وجود دارد.

حاتمی ادامه داد: چهار سال است که گزارش حقوق و دستمزد منتشر می‌شود و در زمستان امسال نیز پنجمین ارزیابی را آغاز می‌کنیم. در این پروسه افراد اطلاعات دریافتی خود را در سایت به ثبت می‌رسانند و با کار پژوهشی و آماری مشخص می‌شود افراد چه درآمدی دارند.

وی افزود: تا سال ۱۳۹۴ تنها اطلاعات حقوق و دستمزد تهران را منتشر می‌کردیم ولی در شهرستان هیچ اطلاعاتی در اختیار نبود که فرضا اگر قرار است کسی در شهرستان استخدام شود چه دستمزدی باید به او پرداخت.

به گفته مدیرعامل این پایگاه اطلاعاتی، براساس بررسی‌های صورت گرفته نسبت مشارکت زنان در شرکت‌های دولتی ۲۰ درصد و مشارکت مردان ۸۰ درصد است که این نسبت در شرکت‌های خصوص برای زنان ۳۰ درصد است.

وی متذکر شد: یک تفکر عجیب در کشور وجود دارد که همه گمان می‌کنند باید به سمت تحصیلات تکمیلی بروند و اگر مقاطع بالاتر را طی کنند حقوق بالاتری می‌گیرند.

مدیرعامل  با اشاره به اجرای طرح کارورزی توسط وزارت کار، اظهار کرد: وزارت کار بخشنامه‌ای در راستای طرح کارورزی صادر کرد که از نظر من طرح خوبی است این طرح اتفاق خوبی است برای آنکه دانشجویان مهارتها را هرچند اندک کسب کنند تا آماده گرفتن شغل واقعی باشند.

حاتمی ادامه داد: برای آنکه اشتغال ایجاد شود نیازمند رونق اقتصادی و سرمایه‌ گذاری در کشور هستیم. در حال حاضر فرصت‌های شغلی خالی بسیاری وجود دارد و این یک چالش است که بنگاهها چگونه می‌توانند نیروی ماهر و مورد نیاز خود را جذب کنند.طی سال‌های گذشته مشاهده می‌شد شرکت‌هایی که به دنبال استخدام نیرو بودند ابتدا از دوستان و آشنایان برای خود نیرو جذب می‌کردند، ولی بعدها چون نیاز به جذب متخصص را احساس کردند درصدد جذب نیروی ماهر و متخصص برآمدند.

وی با بیان اینکه برای داشتن بهره‌وری بالاتر به نیروی متخصص احتیاج داریم، تصریح کرد: در حال حاضر معضلی به نام خلاء اطلاعات متخصصین داریم و فضایی به اسم بانک اطلاعاتی وجود ندارد که از طریق آن ارتباط بین کارگر و کارفرما ایجاد شود و اطلاعات مورد نیاز را برای استفاده در اختیار کارفرما یا کارجو قرار دهد.

او اضافه کرد: بیش از ۴۰۰۰ شرکت بزرگ و کوچک خارجی، جذب نیروی خود را از طریق این پایگاه اطلاعاتی انجام داده‌اند و بیش از ۸۰۰ هزار نفر به ما اعتماد کرده رزومه‌های خود را ارسال کردند و علاقه‌مند هستند فرصت‌های جذب در شرکت‌ها را پیدا کنند.

حاتمی متذکر شد: مهمترین اولویت جامعه موضوع اشتغال و تلاش برای کم کردن نرخ بیکاری و ایجاد فرصت‌های شغلی در کشور است. به گفته وزیر کار طوفانی از  فارغ‌التحصیلان در راه است و سالی یک میلیون نفر فارغ‌التحصیل وارد بازار کار می‌شوند که باید یک میلیون فرصت شغلی تنها برای این عده فراهم کنیم.

وی افزود: پایگاه ما تلاش کرد که از دنیای آنلاین و اینترنت استفاده کند و کارشناسان را در یک جا جمع آوری کرد تا مدیر یا کارفرمایی که نیاز به جذب نیرو دارد به این پایگاه داده مراجعه کنند. امروز شایسته‌سالاری بدون استفاده از ابزارهای نوین شدنی نیست و ما باید به کمک ابزارهایی که در تمام دنیا جواب داده استفاده کنیم. میلیون‌ها نفر از اوبر در سراسر جهان و در ایران از اسنپ و تپسی استفاده می‌کنند و اینها کسب وکارهایی به اسم جاب ورک هستند که از طریق اینترنت این دسترسی را آسان کرده‌اند و فضایی در اختیار کارجو و کارفرما قرار می‌دهند که بدون واسطه به هم لینک شود.

وی گفت: آنچه کمک می‌کند که گزارش ارزیابی و حقوق و دستمزد واقعی‌تر شود، مشارکت حداکثری متخصصین در این سایت و پروژه ملی است و تلاش ما این است که از این طریق خلایی از بازار کار ایران را پر کنیم و معتقدیم این ارزیابی منجر به انتشار گزارشی معتبر خواهد بود.

حاتمی در پایان اشراف به ویژگی‌های بازار کار، امکان برنامه‌ریزی بهتر و سیاست‌گذاری دقیق برای آینده و کمک به برطرف کردن معضل بیکاری را از جمله فواید مشارکت گسترده در ارزیابی حقوق و دستمزد برشمرد.

علاقه‌مندان می‌توانند جهت شرکت در ارزیابی سراسری حقوق و دستمزد ۱۳۹۶ به این لینک مراجعه کنند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

4  ×    =  40