نمودار عمق بازار در تریدینگ به چه معناست؟

برای آشنایی با مفاهیم ترید ارزهای دیجیتال، مطالب باید با زبان ساده ای توضیح داده شوند.

از آنجایی که افراد معمولی بیشتر از تریدرهای با تجربه و قدیمی در حوزه ارزهای دیجیتال وارد می شوند، برای آشنایی بیشتر مفاهیم ترید ارزهای دیجیتال، مطالب باید با زبان ساده ای توضیح داده شوند. نمودارها را در زندگی روزمره ما پدیده ی جدیدی نیستند اما انواع خاصی از آن ها برای ترید ارزهای دیجیتال بسیار مفید هستند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از ارز دیجیتال، به طور کلی فرایند ورود به حوزه ارزهای دیجیتال به این صورت است :

۱- آشنایی کامل با بیت کوین، بلاک چین و ارزهای معروف دیگر

۲- خرید بیت کوین یا اتریوم

۳- پیدا کردن یک تجارتخانه یا صرافی آنلاین

۴- انتقال بیت کوین یا اتریوم به آن و شروع ترید

در صرافی می توانید مواردی مثل تاریخچه سفارشات، نسبت سفارشات خرید و فروش (order book)، نمودارهای شمعدانی و میله ای و همچنین نمودار عمق را برای ترید بهتر بررسی کنید.

در این مقاله ما بر روی درک نمودار عمق یا همان Market Depth تمرکز می کنیم.

نمودار عمق یکی از نمودارهایی است که می توانید عرضه و تقاضا را در آن بررسی کنید. این نمودار یک تجسم فکری از عرضه و تقاضای یک سهام یا یک ارز را به ما ارائه می دهد. در این مقاله سعی خواهیم کرد تا اهمیت و چگونگی خواندن این نمودار را به شما آموزش دهیم.
احتمالا رابطه بین عرضه و تقاضا را می‌دانید.

نمونه ای از نمودار عمق بیت کوین/ دلار

نمودار عمق اساسا عرضه و تقاضا را در قیمت های مختلف نشان می دهد. این نمودار در یک مارکت دارای دو خط یا قسمت است، یکی برای BID (سفارشات خرید) و دیگری برای ASK (سفارشات SELL). در اکثر صرافی ها رنگ خط Bid سبز و خط Ask قرمز است.
به علاوه، یک خط در یک نمودار از نقاط رسم شده تشکیل شده است. هر نقطه در خط نمودار عمق نشان دهنده این است که چه میزان در آن نقطه می توان معامله کرد.

فرض کنیم که BID ها (سفارشات خرید) مبتنی بر دلار ثبت شوند. من وارد می شود و می خوام که مثلا ۲٫۰ بیت کوین را با قیمت هر واحد ۳۳۰۰ دلار خریداری کنم، اما مبلغ کل سفارشات خرید برای قیمت ۳۳۰۰ دلار یا پایین تر ۶۶۰۰ دلار است.
ASK (سفارشات فروش) مبتنی بر بیت کوین هستند. حالا وارد می شوم و مثلا می خواهم ۳ بیت کوین را با قیمت هر واحد ۳۵۰۰ دلار یا بالاتر بفروش برسانم.

من اعداد را طبق تصویر بالا قرار دادم که محاسبات و تصور آنچه که می‌گویم ساده تر شود.

حالا نمودارها تجمعی هستند بنابراین اگر آلیس درخواست خرید ۲٫۰ بیت کوین را در واحد ۳۳۰۰ دلار تنظیم کند و باب درخواست خرید ۳٫۰ بیت کوین را با قیمت هر واحد ۳۴۰۰ دلار ثبت کند، مقدار تجمعی درخواست های خرید در قیمت ۳۳۰۰ دلار، ۱۶۸۰۰ دلار است (جمع ۱۰۲۰۰ دلار باب و ۶۶۰۰ دلار آلیس)

بنابراین برای رسم BID ها (خط سبز)، در هر افزایش در امتداد محور افقی (در پایین نمودار) نشان دهنده هر یک از قیمت ها به عنوان مثال، ۳۲۰۰ دلار، ۳۳۰۰ دلار، ۳۴۰۰ دلار، و غیره)، تمام درخواست های خرید در آن قیمت یا پایین تر را اضافه کنید و کل مقدار را در امتداد محور عمودی (در سمت چپ نمودار) وارد کنید. این بخش نشان دهنده مقدار دلاری کل سفارشات در این سطح است.

ASKها (خط قرمز) هم مفهومی مشابه با درخواست های خرید دارند، اما ارزش کل در سمت راست و بر اساس بیت کوین است، اما قیمت ها با سمت چپ عمودی که بر اساس دلار است رو در رو قرار می گیرند (به عنوان مثال، اگر نقطه قیمت ۳۵۰۰ دلار باشد، پس برای ۱۰۰ بیت کوین نقطه مقابل ۳۵۰ هزاردلار خواهد بود)

بنابراین می توانید موس خود در هر نقطه ای از خطوط درخواست خرید (سبز) قرار دهید و مقدار دقیقی از میزانی که می توانید بفروشید را بدست بیاروید. (در جایی که در محور چپ / عمودی قرار می گیرد) در قیمت (پایین/ محور افقی.)

و همینطور می توانید موس خود را در هر نقطه خط درخواست فروش (خط قرمز) قراردهید و مقدار دقیقی از میزانی که می توانید بخرید را بدست بیاروید. (در جایی که در محور راست/ عمودی قرار می گیرد) در قیمت (پایین/ محور افقی.)
بنابراین این مبانی است که نمودار عمق نشان می دهد.

اگر می پرسید که چگونه با آن ترید کنید، خب این موضوع به استفاده شما از ریاضیات و محاسبات و شرایط روانشناختی بستگی دارد. اگر یک محنی تقاضا به سمت بیشتر شدن پیش می رود احتمالا زمان خرید است. یا اگر خط افزایش یا کاهش می یابد، می توان از آن در حدس یک سیگنال در ترید استفاده کرد. بازاری که تقاضای زیادی داشته باشد را بازار عمیق می‌نامند و فروش در این بازار بسیار راحت تر از خرید است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

21  ⁄  3  =