اجرای نظام جامع پرداخت شهری در دستور کار شهرداری تهران

مدیرعامل سازمان خدمات انفورماتیک شهرداری تهران مطرح کرد؛

اجرای نظام جامع پرداخت شهری در دستور کار شهرداری تهران قرار دارد.

مدیرعامل سازمان خدمات انفورماتیک شهرداری تهران گفت: اجرای نظام جامع پرداخت شهری در دستور کار شهرداری تهران قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، محمد فرجود مدیرعامل سازمان خدمات انفورماتیک شهرداری در پنل اینترنت اشیاء که در حاشیه هفتمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت برگزار شد، اظهار داشت: دو هزار و ۴۰۰ هزار ساختمان در شهرداری تهران در راستای بهره گیری از اینترنت اشیا با هم ادغام شده است و هم اکنون صد و هفتاد سامانه نرم افزاری جهت تبادل سرویس فعالیت می کنند که روزانه بیست میلیون تراکنش صورت می‌گیرد.

فرجود به شهرداری هوشمند ، شهروند هوشمند و شهر هوشمند اشاره کرد و گفت: هم اکنون حجم بالای تبادلات در سیستم و معادلات شهرداری با شیوه سنتی انجام می شود از طرفی بحث پرداخت ها و نظام جامع پرداخت شهری مهمترین بحث جدی ما به شمار می رود.

وی ادامه داد: باید گفت کارنامه شهرداری در خصوص شهرداری هوشمند پررنگ نبوده با وجود اینکه فرصت های زیادی داشته است و از طرفی نیاز شهر و شهرداری با فناوری جدید باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد همچنین بحث تجمیع و سرویس و پرداخت های موبایلی مطرح است.

فرجود در ادامه این مطلب افزود: شهر هوشمند خوب است و باید در همین راستا فعالیت کنیم اما متاسفانه تعریف واحدی از شهر هوشمند وجود ندارد ضمن اینکه هم اکنون سی بازیگر هوشمند به شهروندان ارایه سرویس می دهند که در حوزه تبادل سرویس ها و دیتا این موضوع پررنگ می شود باید نگاه بازیگران به شهر هوشمند مخصوصا پرداخت به اشتراک گذاشته شود که در این بین نقش اینترنت اشیا مطرح است.

وی به نقش اینترنت اشیا در حوزه حمل و نقل اشاره کرد و گفت: پروژه های جدیدی در این راستا در دست بررسی است همچنین باید به سمت نظام پارکینگ هوشمند که هم اکنون در شهر نداریم برویم ضمن این که می توانیم در بحث پسماند، بحران ، آتشنشانی و روشنایی شهری از مبحث اینترنت اشیا بهره گیری کنیم.

فرجود خاطرنشان کرد: گسترش شبکه های اینترنت اشیا برای ما دغدغه است ضمن این که سیزدهم و چهاردهم اسفند ماه سال جاری همایشی در خصوص تهران هوشمند نیز در برج میلاد برگزار خواهیم کرد.

اسماعیل ثنایی مدیرعامل شرکت آریا همراه نیز در این پنل اظهار داشت: با راه افتادن بحث اینترنت اشیا در کشور پروژه‌های خوبی در دستور کار قرار گرفت و امید است به ثمر برسد.

وی افزود: در راستای تبیین هر چه بهتره جایگاه اینترنت اشیا قرار است بیست وسوم و بیست و چهارم بهمن ماه سال جاری همایش و نمایشگاهی در بوستان گفتگو برگزار شود.

ثنایی ادامه داد: یکی از سرفصل هایی که کل سیستم ها را در همه حوزه ها متحول کرد بحث موبایل اینترنت و اینترنت اشیاء است ضمن این که سرمایه بزرگی در این صنعت هزینه شده و همچنین در رابطه با معماری اینترنت اشیا بحث‌های زیادی مطرح شده است.

مدیرعامل شرکت آریا همراه خاطرنشان کرد: جمع آوری اطلاعات بانک‌ها از حالت کلاسیک در حال خارج شدن است چرا که مشتریان به دنبال خدمات جدیدی از نوع اینترنت اشیا هستند از طرفی هر سیستمی که هوشمند می شود وارد پرداخت می شود ضمن این که تکنولوژی به سرعت در حال رشد است و ما نباید از این سرعت غافل بمانیم.

در ادامه این پنل محمد مهدی شالباف در پنل تخصصی بررسی اینترنت اشیا در حاشیه هفتمین همایش بانکداری الکترونیک اظهار داشت: وقتی از انقلاب چهارم صحبت می کنیم اینترنت اشیا از یک فناوری فراتر رفته و باید توجه ویژه ای به آن داشت.

وی با بیان اینکه تعریف واژه اینترنت اشیا در حال تغییر  است، ادامه داد: انچه تا کنون در انقلاب سوم رخ داده است در حال رسیدن به نقطه هوشمندی اشیا است و امیدواریم بانک ها برای ورود به این حوزه آماده لازم را داشته باشند. زیرا تغییرات خیلی سریع در حال رخ دادن بوده و این تحولات در کسب و کارهای اینترنتی قابل مشاهده و اثرگذار است.

معاون هلدینگ بهسازان فردا با تاکید بر اینکه مسیر تکنولوژی در حال تغییر بوده و نظام بانکی نیز باید در این مسیر حرکت خود را شروع کند، افزود: نمی‌توانیم مدعی باشیم که سیستم بانکی آماده است ولی قطعا دانش این کار را داریم و باید بر همین اساس ساختار را نیز آماده کنیم.

رسول سراییان معاون وزیر ارتباطات نیز در این پنل با اشاره به برنامه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای ورود استارتاپ ها در سیستم بانکی اظهار داشت: افزایش بهره‌وری و افزایش کیفیت زندگی ، اشتغال، خلق ثروت به سمت اطلاعات دانش بنیان و محیط زیست از مهمترین چالش‌هایی است که دنیا برای آن برنامه ریزی می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در مسیر پیشرفت فناوری به خصوص و فناوری اطلاعات نقش مهمی دارد، افزود: 22 درصد بازار اینترنت اشیا در سال 2020 در اختیار چین خواهد بود، بنابراین باید در اینترنت اشیا به کیفیت و پوشش توجه ویژه داشت و این کار بیشتر به رگولاتورها مربوط می‌شود.

معاون وزیر ارتباطات در خصوص اقدامات این وزارتخانه اظهار داشت: ابتدا باید مراقب آماده سازی زیرساخت‌ها بوده و سپس به سرمایه‌گذاری در این بخش نیز نگاه راهبردی داشته باشیم و در نتیجه به هوشمند سازی سیستم نیز کمک کنیم.

سراییان در پایان افزود: اعداد و ارقامی که در این حوزه و اثربخشی آن در کسب و کار ها ارایه می‌شود خود نشان دهنده جذاب و سودده بودن و زود بازده بودن این فعالیت در بانکداری است.در همین راستا وزارت ارتباطات مصوبه‌ای را در حال تصویب دارد که از سازمان فناوری اطلاعات به سازمان توسعه‌ای تغییر نام دهد تا در بخش‌هایی که خصوصی‌ها امکان ورود ندارند،‌وارد و پس از سه سال سرمایه‌گذاری خارج شود.  

رسول جلیلی نیز در این پنل با اشاره به توجه بانک‌ها به امنیت اینترنت اشیا اظهار داشت:‌ تامین امنیت تنها به بانک‌ها مربوط نمی‌شود و باید بدانیم که رایا هویت، پاشنه اشیل اقتصاد دیجیتال و آینده فضای مجازی است،

وی گفت: بعد از چند سال ریجستری موبایل اجرا شد و باید مراقب باشیم وقتی اینترنت اشیا اجرا و توسعه یافت ریجستری آن را نیز داشته باشیم. یعنی بتوان اگر اطلاعات غلط ارائه شد فرد و یا جایی را مسئول دانست و پاسخو باشد.

عضو هیئت علمی دانشکده کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف با تاکید بر اینکه در اینترنت اشیا باید شی مالکیت داشته باشد و نمی‌توان شیئی داشته باشیم که هر کاری می خواهد انجام دهد ولی کسی مسئول آن نباشد.

جلیلی تصریح کرد: نشت اطلاعاتی موضوعی است که همه ما نسبت به آن حساس هستیم بنابراین امنیت، محرمانگی و صحت اطلاعات در اینترنت اشیا سه موضوع مهم این حوزه است.

وی در پایان از مسوولان درخواست کرد در خصوص رگولاتوری‌هایی که در این زمینه می خواهند اقدام کنند باید توجه ویژه داشت و همچنین آمادگی پلیس و قوه قضاییه نیز از مواردی است که باید قبل از توسعه و اجرایی شدن اینترنت اشیا در کشور بررسی شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

27  −  19  =