دلایل احتیاط هنگام خرید با کارت‌خوان‌ها

افراد سودجو با نصب اسکیمر، اطلاعات کارت بانکی را کپی می کنند.

در یکی از روش‌های شایع کلاهبرداری از طریق دستگاه‌های کارت‌خوان، افراد سودجو با نصب قطعه‌ای سخت‌افزاری به نام اسکیمر به کپی‌برداری از اطلاعات مهم کارت بانکی افراد اقدام می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از ایسنا، اسکیمر دستگاهی است که از آن برای کپی کردن اطلاعاتی که در نوار مغناطیسی کارت‌های بانکی وجود دارد، استفاده می‌شود و فرد مجرم در فرصتی مناسب این اطلاعات را با استفاده از نرم‌افزاری خاص در کارت‌های بانکی خام کپی رایت کرده و می‌تواند از حساب قربانی برداشت وجه داشته باشد.

برای جلوگیری از این اتفاق کاربران باید نکات امنیتی را رعایت کنند. در فروشگاه‌هایی که امکان خرید با استفاده از کارت بانکی وجود دارد، از ارایه رمز عبور به فروشنده خودداری شده و شخصا رمز خود را در دستگاه کارت‌خوان وارد کنید. در این خصوص فروشگاه ملزم به همکاری با مشتری بوده و حق اعتراض برای مشتریان محفوظ است.

توجه به وضعیت خودپرداز

همچنین درصورت مشاهده وضعیت غیرعادی روی دریچه ورودی کارت یا خروجی وجه دستگاه خودپرداز (چسب خوردن، وجود شیء اضافه)، ضمن اعلام مراتب به مسئولان شعبه در ساعات کاری و کشیک شبانه‌روزی بانک در سایر ساعات شبانه روز، برای دریافت خدمت مورد نظر، از دستگاه خودپرداز دیگری استفاده شود.

 اطمینان از خاتمه عملیات بانکی

بر اساس اطلاعات سایت پلیس فتا، قبل از اطمینان از اتمام پردازش و خاتمه عملیات بانکی محل را ترک نکنید و در صورت بروز تراکنش ناموفق، رسید مربوطه را تا حصول اطمینان از کسر نشدن وجه از حساب، نزد خود نگه دارید.

حفظ امنیت در وارد نمودن رمز

اما در مکان‌های عمومی برای محافظت از اطلاعات محرمانه، هنگام استفاده از کارت و وارد کردن رمز عبور در دستگاه خودپرداز  (ATM)  یا کارت‌خوان (POS)، با استفاده از دست دیگر خود یک سپر حفاظتی ایجاد کنید. این موضوع با هیچ یک از هنجارهای اجتماعی منافاتی نداشته و رعایت آن حافظ امنیت عملیات بانکی افراد خواهد بود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  3  =  1