مذاکرات ریفاینانس با اگزیم بانک مجارستان

مدیر عامل بانک توسعه صادرات خبر داد،

مدیر عامل بانک توسعه صادرات از مذاکره برای قرارداد ریفاینانس با اگزیم بانک مجارستان خبر داد.

مدیر عامل بانک توسعه صادرات از مذاکره برای قرارداد ریفاینانس با اگزیم بانک مجارستان خبر داد و گفت: تلاش هایی برای تبدیل بانک ایران ونزوئلا به ایران آمریکای جنوبی در حال انجام است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک علی صالح‌آبادی در نشست خبری به مناسبت دهه فجر، اظهار داشت: مانده تسهیلات بانک توسعه صادرات در پایان دی ماه ۹۶ معادل ۲۱ هزار و ۶۹۱ میلیارد تومان بوده که ۱۷ درصد آن معادل ۳ هزار و ۶۸۶ میلیارد تومان تسهیلات ریالی و ۸۳ درصد معادل ۴.۹ میلیارد دلار تسهیلات ارزی بوده است.

وی افزود: از مجموع مانده تسهیلات ۸۱۰۰ میلیارد تومان معادل ۴۰ درصد سرمایه در گردش و بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان معادل ۶۰ درصد در بخش طرح‌ها و پروژه‌ها است.

صالح‌آبادی با اشاره به تسهیلات پرداختی بانک توسعه صادرات، تصریح کرد: ۵۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در ۱۰ ماهه امسال پرداخت شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۲ درصد رشد داشته است که ۷۵ درصد در بخش سرمایه در گردش و ۲۵ درصد در بخش طرح‌ها بوده است.

وی با بیان اینکه، سپرده‌های ریالی بانک ۲۹۰۴ میلیارد تومان بوده که ۷۲ درصد رشد داشته است، گفت: مانده سپرده ارزی ۲.۳ میلیارد دلار بوده که ۵۸ درصد رشد داشته است.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات با اشاره به برقراری روابط کارگزاری با ۱۳۲ کشور، گفت: ۳۸ حساب فعال در بانک‌های کشورهای مختلف داریم و کشورهای که روابط اقتصادی داریم در اولویت هستند.

وی با اشاره به قراردادهای ریفاینانس کشورهای مختلف گفت که با اکسین بانک مجارستان در حال مذاکره هستیم که ظرف یکی دو ماه آینده نهایی می‌شود.

صالح‌آبادی با بیان اینکه، مجموعه ال‌سی‌های ارزی ۹۰۰ میلیون دلار بوده که ۱۰ درصد افزایش داشته است، گفت: ال‌سی‌های ریالی ۳۰۴ میلیارد تومان بوده که ۴۵ درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه، مبلغ حواله‌جات ارزی با رشد قابل ملاحظه ۸۰ درصدی به ۵ میلیارد و ۵۷ میلیون دلار رسیده است، گفت: تعداد حواله‌های ارزی ۶۹۳۹ فقره بوده که ۸۳ درصد رشد داشته است.

صالح‌آبادی مبلغ ضمانتنامه‌ ریالی بانک توسعه صادرات را ۲۴۱ میلیارد تومان با رشد ۲۴ درصدی عنوان کرد و افزود: ۳۲ میلیون دلار ضمانتنامه‌ ارزی صادر شده که ۴۰ درصد رشد داشته است.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات با اشاره به برقراری رابطه با ۱۳۲ کارگزاری توسط این بانک، اظهار داشت: کشورهای هدف صادراتی مشتریان بانک مانند کشورهای آفریقایی در اولویت برقراری رابطه هستند و از جمله این روابط کارگزاری ۷۱ کارگزاری در اروپا، ۴۷ کارگزاری در آسیا، ۱۳ کارگزاری در آفریقا و سه کارگزاری در آمریکای جنوبی است.

صالح‌آبادی با اشاره به قراردادهای خطوط اعتباری ایرانی و خارجی اظهار داشت: قرارداد فاینانس ۸ میلیارد یورویی با اگزیم بانک کره، فاینانس ۱۰ میلیارد دلاری با سیتیک تراست چین، فاینانس یک میلیارد یورویی با اوبر بانک اتریش و قرارداد بدون محدودیت مبلغ با اگزیم بانک روسیه قراردادهای فاینانس منعقد شده است که قرارداد با اگزیم بانک روسیه تا سقف معینی که سرمایه بانک اجازه می‌دهد نیاز به ضمانت دولتی ندارد.

وی با اشاره به قراردادهای اعتباری کوتاه مدت، افزود: قرارداد ریفاینانس ۱۰۰ میلیون دلاری با اگزیم بانک کره، ۲۵ میلیون دلاری با بانک تجارت پاریس و ۳۵ میلیون دلاری با اکر بانک ترکیه منعقد شده و با اگزیم بانک مجارستان در حال مذاکره هستیم که ظرف یکی دو ماه آینده نهایی می‌شود. همچنین با EIH مبادله خط اعتباری دوطرفه انجام شده است.

وی درباره هزینه فاینانس‌ها نیز گفت: هزینه فاینانس اکنون حدود ۴ درصد است که ارتقای رتبه اعتباری ایران در کاهش این هزینه موثر خواهد بود که امیدواریم قراردادهای آتی با هزینه کمتری صورت گیرد.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات با تاکید بر اینکه رتبه اعتباری بانک از موارد مهمی است که پیگیری می‌کنیم، تصریح کرد: اکنون رتبه اعتباری بانک ‌BB منفی است که با توجه به اینکه رتبه اعتباری بانک نمی‌تواند از رتبه اعتباری کشور بالاتر رود بالاترین سقف ممکن در حال حاضر است.

وی با اشاره به اینکه رتبه حمایتی دولت از بانک از ۴ به ۲ ارتقا پیدا کرده است، افزود: افزایش سرمایه بانک از ۲۵۰۰ میلیارد به ۳۵۰۰ میلیارد تومان و افزایش سپرده‌گذاری صندوق توسعه ملی نزد بانک دو عامل ارتقای رتبه بوده است.

صالح‌آبادی ادامه داد: صندوق توسعه امسال تاکنون ۱۰۰۰ میلیارد تومان سپرده‌گذاری در بانک انجام داده که از این محل تسهیلات با نرخ ۱۱ تا ۱۶ درصد پرداخت می‌شود. همچنین قرارداد عاملیت ارزی برای پروژهای صادراتی بسته شده که که تا سقف ۵۰۰ میلیون دلار تسهیلات پرداخت می‌شود.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه با معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری در آذرماه اظهار داشت: امسال ۲۴۳ میلیارد ریال تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان صادراتی پرداخت شده که در سال آینده افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه ۱۰۰ درصد صادرکنندگان ممتاز و ۸۶ صادرکنندگان نمونه مشتری بانک توسعه صادرات هستند، گفت: اعتبارسنجی مشتریان از مهم‌ترین مقوله‌ها دراعطای تسهیلات است که مشتریان ازAAA تا D در بانک رتبه‌بندی‌ شده‌اند.

صالح‌آبادی افزود: صورت‌های مالی بانک به صورت مقبول ارائه می‌شود و صورت‌های مالی در مجمع که آذرماه برگزار شد هیچگونه بند شرط حسابرسی نداشت و به تصویب رسید.

وی با تاکید بر اینکه فروش اموال مازاد بانک‌ها یک الزام قانونی است، گفت: در بورس به جز ۱۰۰ میلیون تومان سهام شرکتی که نماد آن بسته است همه شرکت‌ها واگذار شده است، همچنین کل املاک مازاد بانک ۷۰ میلیارد تومان است که بخشی واگذار شده و بقیه نیز در حال واگذاری است.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات درباره بانک ایران ونزوئلا نیز گفت: با توجه به تبادلات تجاری بالا با کشورهای آمریکای جنوبی به خصوص برزیل در حال مذاکره هستیم تا در صورت توافق این بانک به بانک ایران آمریکای جنوبی تبدیل شود.

وی با اشاره به گسترش روابط بانکی بعد از برجام تصریح کرد: شعب بانک در سایر کشورها بازگشایی و ۳۸ حساب بانک در سایر بانک‌ها فعال شده و مشکلی در باز کردن ال سی نیز نداریم. همچنین در گذشته دولت‌های خارجی نمی‌توانستند تعهدات خود را ایفا کنند که در حال حاضر ۲۰۰ میلیون دلار آزاد شده و به چرخه منابع بانک بازگشته است.

صالح آبادی افزود: حجم معوقات بانک اکنون حدود ۲ هزار میلیارد تومان است که ۱۰ درصد حجم تسهیلات را تشکیل می‌دهد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

8  ×    =  24