اجرای طرح رتبه‌بندی بانک‌های مجاز/ اصلاحات اساسی در دستور کار

وزیر اقتصاد با اعلام اجرای طرح رتبه بندی بانک های مجاز در سال جاری، بر شفاف سازی عملکرد بانک ها تاکید کرد.

وزیر اقتصاد با اعلام اجرای طرح رتبه بندی بانک های مجاز در سال جاری، بر شفاف سازی عملکرد بانک ها تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، مسعود کرباسیان در گفتگو با سالنامه نوروزی روزنامه ایران بر شفافیت عملکرد بانک ها و خروج دارایی های سمی آنها با بروز کردن استانداردهای صورت های مالی شبکه بانکی تاکید کرد.

متن این گفتگو به شرح زیر است:

در پایان سال ۱۳۹۶ و پس از پشت سرگذاشتن تمام تحولات اقتصادی، مهم ترین پرسش این است که اقتصاد ایران در سال آینده چه شرایطی خواهد داشت، اقتصادی که بانک محور است و شبکه بانکی در آن نقش برجسته ای دارد. این درحالی است که به اعتقاد مسئولان و کارشناسان نظام بانکی کشور نیازمند اصلاحات اساسی است. دولت برای اصلاح این نظام در سال آینده چه برنامه هایی دارد؟

در این زمینه دولت برنامه های مدون و مفصلی در دستور کار خود دارد که شامل سه قانون «بانکداری اسلامی»، «اداره بانک مرکزی» و «نظارت بر مؤسسات مالی و اعتباری» می شود. بنابراین اصلاح قوانین و مقررات نظام بانکی با کمک مجلس شورای اسلامی مورد توجه جدی مسئولان دولت قرار دارد و در حال پیگیری است. علاوه بر این بخشی از مشکلات موجود به سیستم بانکی کشور تحمیل شد مانند مؤسسات مالی غیربانکی که عمدتاً مؤسسات غیرمجازی بودند که به دور از نظارت های قانونی طی دهه های گذشته شکل گرفته بودند و با ورود به فعالیت های بانکی معضلات فراوانی برای اقتصاد ملی ایجاد کردند. بر همین اساس شبکه بانکی نیز همراه با دولت برای سامان دادن به این موضوع درگیر شدند تا به نوعی مسائلی که برای مردم ایجاد شده بود، برطرف کنند. علاوه براین صورت های مالی مربوط به بانک ها هم  اکنون براساس استاندارد بین المللی IFRS درحال اجراست که این استانداردها موجب شفاف سازی عملکرد بانک ها خواهد شد. بانک مرکزی و وزارت اقتصاد با هدف شفافیت عملکرد بانک ها و خروج دارایی های سمی استاندارد ارائه صورت های مالی شبکه بانکی را به  روز کرد.

به  صورت های مالی بانک ها اشاره کردید، با تکیه بر همین صورت های مالی طی هفته های اخیر اخباری در خصوص ورشکستگی یکی از بانک های بزرگ کشور منتشر شده است، وضعیت شبکه بانکی از این نظر چگونه است؟

برهمین اساس اجرای این استاندارد عملکرد واقعی بانک ها را به  نمایش گذاشته است، همانند سایر بنگاه های اقتصادی بانک ها نیز عملکرد مختلفی در طول سال های مختلف دارند و ممکن است بخشی از بانک ها در یک سال مالی سودده و برخی دیگر نیز در آن سال سودده نباشند. این اطلاعاتی است که باید در اختیار مردم قرار گیرد تا از آن مطلع شوند. اما اینکه درفضای مجازی خبری از ورشکستگی یکی از بانک ها منتشر شد به هیچ عنوان صحت ندارد. بانکی که دراین اخبار دروغ ورشکسته اعلام شده یکی از بزرگترین بانک های کشور است که دارایی و سرمایه کلانی در اختیار دارد و تنها با یک تجدید ارزیابی دارایی، سرمایه آن چندین درصد افزایش می یابد و ثروت کلانی در اختیار دارد. زمانی که دولت از سپرده گذاران مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز که بدون مجوز در کشور فعالیت می کردند حمایت می کند و پول سپرده گذاران آنها را پرداخت کرده است چطور ممکن است از بانک های بزرگ و مجاز کشور حمایت نکند. این درحالی است که بخشی از سهام همین بانکی که از ورشکستگی آن خبر داده اند متعلق به  سهام عدالت و مردم است و به طور قطع دولت از دارایی و سپرده های مردم حراست می کند. در خصوص انتشار این نوع اخبار باید بررسی کنیم که آیا این اخبار به  دلیل رقابت ناسالم درفضای اقتصادی منتشر شده یا هدف دلسرد کردن مردم و ضربه به دولت است. به اعتقاد من این خبرها با هدف ایجاد یأس و ناامیدی میان مردم منتشر می شود در حالی که از اساس دروغ است.

مردم چگونه می توانند درست و نادرست را در شبکه بانکی تشخیص دهند؟

پس از بستن پرونده مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز که آسیب زیادی به سپرده گذاران وارد کردند، دولت طرح تازه ای برای رتبه بندی بانک های مجاز در دستور کار دارد. طبق این طرح بانک های مجاز کشور بر اساس عملکرد، میزان سرمایه و سایر شاخص ها و استانداردها رتبه بندی شده و این رتبه بندی اعلام عمومی می شود تا مردم با آگاهی کامل بانک خود را انتخاب کنند. این طرح در سال ۹۷ اجرایی می شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

40  ⁄    =  4