زیر درخت سیب

گفتگو با فریبرز رحمانی درباره فصل جدید نقش آفرینی آی تی ویو بازار فناوری بانکی،

شرکت آی تی ویو فصل جدید از فعالیت های خود را در حوزه مشاوره بانکی، سامانه یکپارچه بانکی (سیب) و ارائه خدمات بانکداری دیجیتال آغاز کرده است.

شرکت آی تی ویو فصل جدید از فعالیت های خود را در حوزه مشاوره بانکی، سامانه یکپارچه بانکی (سیب) و ارائه خدمات بانکداری دیجیتال آغاز کرده است.

 

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از ماهنامه بانکداری آینده شماره 30 ، این شرکت از سال 1395 با دید اینکه سیستم بانکی نیاز به ارائه مشاوره های تخصصی در زمینه انتخاب نرم افزارهای مناسب ، پیاده سازی و اجرای استانداردهای بین المللی و همچنین تعیین استراتژی ها در بخش فناوری اطلاعات و تکنولوژی دارد وارد بحث مشاوره با بانک ها شد و توانست با شرکت دیلویت پرتغال تفاهم نامه همکاری امضاء کند و همزمان با توجه به داشتن دغدغه کربنکینگ استاندارد، نرم افزار جامع و متمرکز بانکی”OLYMPIC” ساخت کشور سوئیس را انحصارا در ایران ارائه می دهد. موبایل پوز «پرستو» و سیستم بانکداری دیجیتال در قالب شعبه مجازی و به نام " Direct Bank" نیز از دیگر محصولات این شرکت است.

 

فریبرز رحمانی مدیرعامل آی تی ویو اعتقاد دارد: در سال 2018 بانکداری دنیا با فین تک هایی روبرو خواهد بود که در صورت عدم پشتیبانی و همکاری بانک و آماده نبودن زیر ساخت بانک مشتریان را بسوی خود جلب خواهند کرد، بنابراین نیاز به استفاده از سیستم های جدید با رشد سریع تکنولوژی مالی امری اجتناب ناپذیر است و بانک ها و موسسات مالی ما باید از داشتن سیستم های کربنکینگ پیشرفته که با رشد تکنولوژی حرکت می کنند و پیش بینی های لازم را برای توسعه سریع انجام می دهند ، بهره ببرند. مشروح گفتگو با رحمانی را درباره بازار فناوری بانکی و همچنین نحوه نقش آفرینی آی تی وی  در این بازار را با هم می خوانیم. سامانه یکپارچه بانکی(سیب) در واقع ساختار کسب و کار بانک محسوب می شود که چون درختی است از استراتژی تا محصول برای مدیران بانک نشان می دهد.

 

فعالیت های شرکت آی تی ویو طی یک سال ونیم گذشته چه بوده است؟

شرکت آی تی ویو تقریبا از حدود یک سال ونیم گذشته انرژی زیادی را برای مطالعه، بررسی و پیدا کردن نیازهای موجود در حوزه فناوری اطلاعات در سیستم بانکی کشور و متعاقب آن پیدا کردن راهکارهای مناسب برای پوشش این نیازها و همچنین تکمیل کادر فنی و تخصصی خود صرف کرد. همان طور که مستحضر هستید ما از سال 1395 با دید اینکه سیستم بانکی نیاز به ارائه مشاوره های تخصصی در زمینه انتخاب نرم افزارهای مناسب، پیاده سازی و اجرای استانداردهای بین المللی و همچنین تعیین استراتژی ها در بخش فناوری اطلاعات و تکنولوژی دارد وارد بحث مشاوره با بانک ها شدیم و برای اینکه در یک چارچوب استاندارد و به کمک دانش بین المللی و تجربه عملی اقدام به این کار کنیم با مذاکره با شرکت های مطرح و باتجربه بین المللی که در حوزه مشاوره به بانک ها و سازمان های مالی فعالیت دارند توانستیم با شرکت دیلویت پرتغال تفاهم نامه همکاری امضا کنیم و جلسات متعددی را با بانک مرکزی و سایر بانک های دولتی و خصوصی و شرکت های تابعه داشتیم. یکی از این موارد به عنوان مثال شناخت و پیاده سازی استانداردهای IFRS و سیستم های ضدپولشویی در بانک ها بوده است.

همچنین یکی از دغدغه های همیشگی ما ارائه یک سیستم جامع و متمرکز بانکی یا اصطلاحا کربنکینگ استاندارد و با قابلیت های پیشرفته و به روز دنیا به سیستم بانکی کشور بود که در این زمینه نیز در سال گذشته مذاکرات و مکاتبات گسترده ای با شرکت های بین المللی ارائه کننده این راهکار داشتیم. و در ضمن برحسب تجربیات قبلی ملاحظاتی را برای انتخاب شرکت فروشنده به عنوان شریک تجاری و همچنین خود نرم افزار داشتیم که کار را برای ما سخت تر می کرد و بعضا برخی از شرکت های طرف مذاکره اصولا این ملاحظات را تایید نمی کردند و قبول نداشتند. مثلا اینکه شرکت فروشنده باید با دید درازمدت و بدون محدودیت در هر تحریم در بازار ایران حضور پیدا کند یا برای بومی سازی و اثبات درستی و کارکرد نرم افزار (Proof of Concept) سرمایه گذاری کند. ولی بالاخره با رایزنی های گسترده و مذاکرات حضوری در ایران و کشور تولیدکننده نرم افزار، این امر میسر شد.

در بخش دیگر از فعالیت ها تهیه طرح تولید و کسب وکار یک سیستم بانکداری دیجیتال بوده که نزدیک به یک سال روی این طرح کار شده، و با مذاکره و دریافت مشاوره از شرکت های بین المللی پیشرو در این حوزه به صورت یک طرح کامل برای تولید و بهره برداری آماده شده است و با چند شرکت بزرگ فناوری اطلاعات کشور و برخی از بانک های خصوصی مذاکره برای مشارکت در تولید صورت گرفته که به نتایج خوبی نیز منجر شده است و امیدواریم که در سال جدید بتوانیم این پروژه را شروع کنیم.

علاوه بر این در حوزه پرداخت الکترونیک توانستیم در سال گذشته یکی از دستگاه های موبایل پوز بسیار مطرح و قابل اطمینان و کاملا امن را وارد بازار ایران کنیم و بررسی های فنی و عملیاتی را انجام دهیم و همچنین برنامه کاربردی پرداخت آن را در شرکت تولید و به بهره برداری برسانیم. همچنین موفق شدیم در بخش فنی و امنیتی خود دستگاه تاییدیه شرکت شاپرک را دریافت کنیم. از طرفی با چند شرکت PSP جهت عملیاتی کردن این سیستم تفاهم نامه هایی را به امضا برسانیم.

این ها اهم فعالیت هایی بوده که در قریب به یک سال ونیم گذشته با سرمایه گذاری لازم در شرکت آی تی ویو صورت گرفته است.

 

راهبردهای کلان شرکت و چشم انداز آینده
ما یک اصلی را در اساسنامه کاری شرکت آی تی ویو داریم که در زیر لوگوی شرکت هم حک شده و آن نوآوری در عرصه راهکارهای بانکداری و پرداخت الکترونیک است و سعی کردیم که در همین راستا حرکت کنیم. معتقدیم که صنعت فناوری اطلاعات بانکی کشور، اگر از راهکارهای فناورانه روز دنیا جلوتر نباشد حداقل باید به روز باشد و شرکت ها بدون هر گونه تعصب و طرفداری افراطی راهکارها و محصولات قابل استفاده و کارآمد را به مشتریان ارائه کنند و خدمات پشتیبانی قابل قبولی را به آنها بدهند. از دید ما این امر کاملا میسر هست به شرطی که به دور از خصومت های شخصی و فرقه ای اجازه کار و فعالیت داده بشود. قطعا رقابت سالم در بهبود کیفیت کار و توسعه همه جانبه بسیار موثر است و باید این رقابت سالم وجود داشته باشد اما گاها دیده شده که برخی از شرکت ها از هر دری برای نابودی رقبا وارد می شوند. تیم شرکت آی تی ویو یک تیم کاملا متخصص است و تنها با تکیه بر دانش و تجربه رقابت خواهد کرد، شرکت آی تی ویو در نظر دارد تا با جذب نیروهای متخصص بیشتر و توسعه بخش های مختلف کاری و تخصصی به اهداف و موارد ذکر شده در آینده نایل شود.

آی تی ویو چه خدمات و محصولاتی را برای عرضه در سال جدید آماده کرده است؟
همان گونه که قبلا اشاره شد علاوه بر ارائه خدمات حرفه ای که شامل مشاوره های فناوری اطلاعات، مدیریت پروژه ها، انتخاب نرم افزارهای بین المللی و بومی سازی آنها و ارائه استانداردهای بین المللی است، هم اکنون محصول موبایل پوز این شرکت برای ارائه انواع پرداخت مبتنی بر موبایل توسط دستگاه مربوطه و به کمک برنامه کاربردی پرداخت به نام «پرستو» قابل بهره برداری است. توسط این سیستم امکان انجام عملیات خرید، دریافت مانده حساب، پرداخت قبوض و شارژ سیمکارت و سایر عملیات توسط گوشی های هوشمند میسر است.

از دیگر محصولات ما نرم افزار جامع و متمرکز بانکی «OLYMPIC» ساخت کشور سوئیس است که یکی از سیستم های قابل قبول و کارآمد در حوزه کربنکینگ محسوب می شود و در رتبه بندی شرکت گارتنر هم جایگاه خوبی دارد. این سیستم با سرمایه گذاری دوجانبه شرکت سوئیسی و شرکت آی تی ویو درحال آماده سازی برای ارائه به بازار ایران است و در سال جدید به بازار بانکی کشور معرفی خواهد شد. این نرم افزار با تکیه بر معماری پیشرفته سرویس گرا و چند لایه ای خود و پوشش گستره وسیعی از عملیات بانکی، کلیه عملیات انواع مدل های بانکداری از جمله: بانکداری خرد، بانکداری تجاری، بانکداری خصوصی، بانکداری شرکت ها و مدیریت سرمایه گذاری و ثروت را پوشش می دهد.

یکی دیگر از محصولاتی که شرکت آی تی ویو برای تولید و ارائه آن در سال جدید برنامه ریزی و سرمایه گذاری کرده است سیستم بانکداری دیجیتال در قالب شعبه مجازی و به نام «Direct Bank» است. توسط این سیستم کلیه عملیات بانکی که در شعب بانک قابل انجام است توسط ارتباط ویدئویی، صوتی و نگارشی با لحاظ کردن موارد امنیتی کاملا پیشرفته توسط مشتریان بانک قابل انجام است. نکته قابل توجه این سیستم این است که امکان ارائه خدمات واقعی را به صورت شبانه روزی یا اصطلاحا 24 در 7 فراهم می سازد به این معنا که در هر ساعت از شبانه روز امکان دریافت خدمات همانند شعبه با ارتباط ویدئویی، صوتی یا چت با تحویلدار شعبه برای مشتریان فراهم می شود.

 

 

مختصات بازار بانکی ایران را از لحاظ تامین و به کارگیری نرم افزار کربنکینگ چگونه می بینید؟
بانک های ما تا این لحظه از سیستم ها و نرم افزارهایی که غالبا خود تهیه کرده اند یا توسط شرکت های داخلی ارائه شده استفاده کرده و برحسب نیاز های پیش آمده این سیستم ها را توسعه داده اند و به هر شکل کسب وکار خود را به پیش برده اند. اما مساله مهم و اساسی اینجاست که این نرم افزارها اغلب فقط بخشی از عملیات کربنکینگ را ارائه می کنند که بیشتر مربوط به سیستم بانکداری داخلی و سنتی ماست و اگر بخواهند از این مرز پا را فراتر بگذارند حتما به مشکلات جدی برخواهند خورد.

 

تقریبا سال گذشته بود که بانک مرکزی از بانک ها درخواست کرد که گزارشات مالی خود را به این بانک در قالب گزارشات مالی بین المللی IFRS ارائه کنند که اکثرا برای ارائه این گزارش به مشکل خوردند و هنوز نیز برخی از شرکت های داخلی موفق به توسعه این بخش از سیستم نشده اند. پس از برجام بحث تعامل با بانک های سایر کشورها و بانکداری بین الملل، جذب و مدیریت سرمایه خارجی و مدیریت ریسک از مواردی است که مطرح است و نیاز به سیستم هایی در بانک دارد که بتواند این موارد را پشتیبانی کند. در سال 2018 بانکداری دنیا با فین تک هایی روبه رو خواهد بود که در صورت عدم پشتیبانی و همکاری بانک و آماده نبودن زیرساخت بانک مشتریان را به سوی خود جلب خواهند کرد بنابراین نیاز به استفاده از سیستم های جدید با رشد سریع تکنولوژی مالی امری اجتناب ناپذیر است و بانک ها و موسسات مالی ما باید از داشتن سیستم های کربنکینگ پیشرفته که با رشد تکنولوژی حرکت می کنند و پیش بینی های لازم را برای توسعه سریع انجام می دهند، بهره ببرند تا همیشه به روز بوده و ضمن امکان ارائه خدمات جدید به مشتریان در کسب وکار خود نیز موفق باشند.

در رابطه با محصول کربنکینگ شما OLYMPIC، چه مزایایی را برای بانک ها خواهد داشت و چه طیفی از بانک ها می توانند از این سیستم استفاده کنند؟
نرم افزار کربنکینگ المپیک یک نرم افزار پیشرفته و به روز است که به دلیل اختصاص بودجه مناسب برای بخش R&D آن، بر لبه تکنولوژی روز دنیا حرکت می کند. این سیستم یک سیستم متمرکز بر مشتری بوده و علاوه بر کلیه مواردی که در بالا به آن اشاره شد، این سیستم مجموعه کاملی از عملیات بانکی را پوشش می دهد و کانال های سرویس دهی مختلف را از جمله موبایل، تبلت، اس ام اس، تلفن بانک و غیره را تحت عنوان Omni-Channel و همچنین بانکداری دیجیتال پشتیبانی می کند.

 

دید کامل 360 درجه از مشتری و مدیریت ارتباط با مشتریان CRM جهت جذب مشتری و منابع به خوبی دیده شده است. بانکداری بین الملل و مدیریت سرمایه و ثروت از قابلیت های پررنگ این نرم افزار است. امکان ارائه خدمات بانکی بر پایه رایانش ابری به عنوان «Bank as a Service» وجود دارد.

امکان تعریف انواع محصول جدید توسط بانک به دلیل استفاده از موتور پردازش کسب وکار میسر است و انواع گزارشات مالی و غیرمالی به راحتی توسط بانک تولید می شود. البته مزایای بی شمار دیگری وجود دارد که توضیح آن زمان زیادی را می طلبد.

چه تمهیداتی را برای اطمینان مشتریان در جهت استفاده از این سیستم و خدمات پس از فروش در ایران پیش بینی کردید؟
همان طور که اطلاع دارید این اولین تجربه ما در زمینه ارائه کربنکینگ بین المللی نیست و پیش از این نیز محصولات دیگری را نیز به بازار کشور ارائه کرده، پیاده سازی و بومی سازی کرده و پشتیبانی کرده ایم. با توجه به تجربیات به دست آمده در طول سالیان گذشته برای این سیستم تمهیداتی در نظر گرفته شده که اطمینان لازم برای پیاده سازی و به کارگیری و همچنین پشتیبانی این نرم افزار را به مشتریان می دهد. یکی از این موارد این است که بخشی از بومی سازی این سیستم با سرمایه گذاری شرکت سوئیسی و شرکت آی تی ویو انجام خواهد شد که اطمینان از قابلیت بومی سازی نرم افزار را به مشتریان نشان می دهد.

همچنین تیم باتجربه و مختصص ایرانی برای پیاده سازی و پشتیبانی این سیستم اختصاص داده شده است که توسط شرکت تولیدکننده نرم افزار آموزش دیده و برای پیاده سازی و پشتیبانی سیستم آماده هستند. ضمن اینکه سیستم دارای ابزارهای لازم است که می تواند در اختیار کارشناسان بانک قرار گیرد و با ارائه آموزش های لازم توسط خود کارشناسان بانک پشتیبانی شود.
چون یکی از دغدغه های مدیران محترم بانک ها، عدم وجود سورس نرم افزار برای پشتیبانی های آتی و احتمالا عدم دسترسی در شرایط خاص به شرکت فروشنده است، درحال مذاکره برای نگهداری سورس برنامه ها پس از بومی سازی در ایران هستیم که این نگرانی نیز مرتفع شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  1  =  1