عربستان بار دیگر برای جبران کسری بودجه اوراق قرضه منتشر کرد

وزارت دارایی عربستان اعلام کرد انتشار جدید اوراق صکوک با کسب درآمد ۱.۳ میلیارد دلار به پایان رسید.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، عربستان سعودی اعلام کرد که انتشار اوراق قرضه جدید اسلامی صکوک را با هدف کمک به تامین کسری بودجه خود تکمیل کرده است. این در حالی است که با وجود افزایش قیمت نفت، وام گرفتن دولت سعودی برای جبران کسری بودجه خود شتاب گرفته است.

 اداره مدیریت بدهی وزارت دارایی عربستان اعلام کرد از فروش این اوراق قرضه جدید که با سه دوره سررسید ۵ ساله، ۷ ساله و ۱۰ ساله منتشر شدند، ۱.۳ میلیارد دلار جمع آوری کرد.

 این دومین بار است که عربستان در سال جاری میلادی اقدام به فروش اوراق قرضه می کند و ماه پیش هم ۴.۸ میلیارد دلار اوراق قرضه منتشر کرد. همچنین عربستان هفته گذشته از فروش اوراق قرضه ۱۱ میلیارد دلار کسب درآمد کرد؛ ضمن اینکه در اوایل ماه گذشته میلادی عربستان قرار داد بازفاینانس یک وام ۱۶ میلیارد دلاری را امضاء کرد.

بر همین اساس از ۴ سال پیش همزمان با کاهش جهانی قیمت نفت، عربستان با کسری بودجه هنگفتی روبرو شده و برای جبران آن به بازار بدهی متوسل شده است. کسری بودجه این کشور از سال ۲۰۱۴ میلادی به بعد در مجموع ۲۶۰ میلیارد دلار ثبت شده و پیش بینی می شود که این رقم در سال جاری میلادی ۵۲ میلیارد دلار باشد.

بدهی دولتی عربستان در سطح داخلی و بین الملل در سال ۲۰۱۴ میلادی از ۱.۶ درصد معادل تولید ناخالص داخلی این کشور  به ۱۷.۳ درصد از تولید ناخالص داخلی آن در سال ۲۰۱۷ میلادی افزایش پیدا کرد و رقم ۱۱۸ میلیارد دلار برای آن ثبت شد.

بر پایه این گزارش، دولت عربستان در طول چند سال اخیر ۲۴۵ میلیارد دلار از ذخایر ارزی خود را برداشت کرده است و تا قبل از سقوط بهای نفت، درآمد نفتی بیش از ۹۰ درصد از درآمدهای عمومی این کشور ار به خود اختصاص می داد.

 

منبع: ایبنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

42  −    =  34