نرخ حق‌الوکاله بانک‌ها در سال ۹۷ اعلام شد

نرخ حق الوکاله یا همان کارمزد به کارگیری سپرده مشتریان در اعطای تسهیلات از سوی بانک ها برای سال ۹۷ اعلام شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، بانک مرکزی نرخ تمام کارمزدهای سیستم بانکی از جمله نرخ حق الوکاله که کارمزد به کارگیری سپرده مشتریان در زمینه اعطای تسهیلات است را هر ساله اعلام می کند.  با اندک نگاهی به آمار تغییرات این نرخ درخواهیم یافت که نرخ تعیین شده از سوی بانک مرکزی،  براساس قانون پولی و بانکی کشور است.

هنگامی که نرخ سود ۱۵ درصد به عنوان سود علی الحساب به سپرده‌گذاران پرداخت می‌شود، امکان دارد که در جریان به کارگیری سپرده مشتریان، سودی بیشتر از نرخ ۱۵ درصد عاید بانک ها شود که در این شرایط بانک‌ها باید پس از محاسبه سود حاصل شده، نسبت به مدت و رقم سپرده مشتریان سود مازاد بر نرخ علی الحساب ۱۵ درصدی را پس از کسر حق الوکاله ۳ درصدی بانک، به حساب سپرده‌گذار واریز کنند.

کارمزد و یا حق الوکاله با نرخ بالا جذابیتی برای سپرده‌گذاران ندارد زیرا هرچه این رقم بیشتر باشد، سود پرداختی به مشتریان کمترخواهد بود و برعکس؛ برهمین اساس هرچه رقم حق الوکاله بیشتر باشد رغبت سپرده گذار کمتر خواهد شد.

حق الوکاله، حق وکالت بانک برای سپرده مشتریان

البته ناگفته نماند که حق الوکاله در واقع حق وکالت بانک در مورد حساب های سپرده گذاران است. در واقع این حق الوکاله بابت هزینه هایی است که بانک برای عملیات بانکی انجام داده است. حق الوکاله به صورت درصدی از متوسط سپرده های سرمایه گذاری به دست می آید که  سقف این درصد توسط شورای پول و اعتبار مشخص می شود.

حق الوکاله به صورت درصدی از متوسط کل سپرده های سرمایه گذاری نه خالص آن که سپرده های قانونی از آن کسر شده، به دست می آید. حق الوکاله در صورت های مالی بانک ها نشانگر بخش درآمدی است. هر میزان در صورت های مالی یک بانک رقم حق الوکاله مثبت و رقم بالاتری درج شده باشد، به این معنی است که میزان حق الوکاله قانونی خود را تقریبا تا حد ممکن دریافت کرده اند.

براساس این گزارش، نرخ حق الوکاله، مبلغی است که بانک‌ها در چارچوب بانکداری اسلامی و بدون ربا در قبال به کارگیری منابع سپرده‌گذاران از آنان دریافت می‌کنند و درصورتی که درآمدهای ناشی از به کارگیری سپرده‌های مشتریان نزد بانک از سود علی‌الحساب پرداختی به سپرده‌گذاران بیشتر شود، مابه‌التفاوت آن پرداخت خواهد شد.

برهمین اساس، هر ساله نرخ حق الوکاله با مصوبه هیات مدیره و بر مبنای  اعلام  بانک مرکزی تعیین و مابه التفاوت سود علی الحساب سپرده های مشتریان هر یک از بانک‌ها پس از تصویب صورت‌های مالی و بنابر تصمیم هیات مدیره تعیین و به حساب سپرده گذاران واریز می‌شود.

در حالی که نرخ حق الوکاله بانک ها در سال های ۹۰، ۹۱ و ۹۲ معادل ۵,۲ درصد بوده این نرخ از سال ۹۳ به ۲.۵ درصد افت کرد؛ همچنین این رقم در سال های بعد از ۲.۵  به سه درصد افزایش یافته است.

برای سال جاری نیز برخی بانک ها تاکنون این نرخ را اعلام کرده اند، که به شرح زیر است:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع: ایبنا 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  5  =  25