عقب افتادگی‌های مزدی کارگران باید جبران شود

رییس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران:

رییس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران می‌گوید: دستمزد، مهمترین گزینه بعد از امنیت شغلی کارگران است و عقب افتادگی‌های مزدی کارگران از سال‌های قبل باید جبران شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، ابوالفضل فتح الهی با تبریک هفته کارگر به کارگران زحمتکش کشور، اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های مهم کارگران در کنار امنیت شغلی، تامین معاش است و معیشت کارگران سالهای سال است که از تورم واقعی عقب افتاده و قدرت خرید کارگران به شدت تنزل یافته است.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر تعیین دستمزدها بر اساس هزینه‌های زندگی و سبد معیشت کارگران صورت نگرفته است، گفت: علیرغم اهتمام نمایندگان کارگری در جلسات شورای عالی کار و تلاش‌های بسیاری که طی سال‌های گذشته برای افزایش دستمزد کارگران صورت گرفته اما دستمزد کارگران رشد منطقی نداشته است.

به گفته فتح الهی، رشد دستمزد بر اساس سبد معیشت اتفاق نیفتاده و کارگران در تامین هزینه‌های زندگی خانوار با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

رییس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ادامه داد: امروز دولت و کارفرمایان پذیرفته‌اند که وضع معیشت کارگران خوب نیست و باید شرایط زندگی آن‌ها بهبود یابد. بر همین اساس امسال گروه‌های کارگری از موضع خود برای بالا بردن حداقل دستمزدها کوتاه نیامدند و تلاش کردند تا از فشار تورمی که بر کارگران وارد می‌شود تا حدودی کاسته شود.

وی تصریح کرد: شاید افزایش 19.5 درصدی دستمزد نتواند سبد کامل معیشت کارگران را به طور کامل پوشش دهد ولی تمرکز بر این بوده که سبد معیشت بیشتر از نرخ تورم و پررنگ‌تر دیده شود.

فتح الهی درعین حال با اشاره به شکاف دستمزد کارگران، گفت: وزارت کار باید در کنار کارفرمایان و کارگران درصدی از این شکاف را هر ساله جبران کند تا بتوانیم به حداقل‌های لازم برای سبد معیشت برسیم.

این مقام ارشد کارگری با بیان اینکه دو سوم کارگران کشور حداقل‌بگیرند، ابراز امیدواری کرد: عقب ماندگی‌های مزدی کارگران از سالهای قبل در قالب یک برنامه ریزی اساسی و در یک فاصله زمانی 5 تا 10 ساله جبران شود تا قدرت معیشت به خانوارهای کارگری بازگردد.

شورای عالی کار 28 اسفند سال گذشته افزایش حداقل دستمزد کارگران را 19.5 درصد تصویب کرد و از 930 هزار تومان در سال 96 به یک میلیون و 111 هزار تومان در سال 97 افزایش داد.با این افزایش پایه حقوق کارگران برای امسال 181 هزار و 336 تومان بیشتر شد.

این شورا همچنین سایر سطوح مزدی کارگران را روزانه 10.4 درصد مزد ثابت به علاوه روزانه 2820 تومان تعیین کرد.

 

منبع: ایسنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  29  =  38